Moodle voor onderweg

Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -
Aantal antwoorden: 24

Ralf de Günther (http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=30989#144754) maakte een mooi pakketje met een draagbaar Moodle-systeem dat perfect draait vanop een externe harde schijf of zelfs van een geheugenstick. Het werkt onder Windows, ook op een pc met beperkte gebruikersrechten (indien de firewall geen beperkingen oplegt).

Gezipt is het pakket ongeveer 16 MB groot, uitgepakt zowat 53 MB.

Ik heb zijn versie (1.5.2) geüpdated naar 1.5.4, Nederlands en Frans toegevoegd, en een Nederlandstalige democursus geïnstalleerd waarin de meeste Moodlefuncties gedemonstreerd worden.

Het leuke is, dat alle wijzigingen bewaard worden; je kan dus makkelijk nieuwe cursussen en gebruikers toevoegen.

Deze "Moodle voor onderweg" vind je hier:

www.gonnissen.net/Moodle-Server.zip

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -
Aanvulling:
wanneer www.gonnissen.net/Moodle-Server.zip weer eens plat ligt (goedkope hosting...!), kan je de "Moodle voor onderweg-NL" ook hier downloaden: www.gonnissen.com/Moodle-Server.zip.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -

"Moodle voor onderweg" - de handige Moodle voor demonstratiedoeleinden, die bovendien makkelijk op je geheugenstick past - is nu geüpdatet (!) naar versie 1.6.
Bevat de taalpakketten Engels - Nederlands - Frans - Duits en een democursus.

Je kan het pakketje (zowat 21 MB groot) hier downloaden:
    - www.gonnissen.com/Moodle-Server.zip
    - www.gonnissen.net/Moodle-server.zip

Veel plezier ermee!

Kris
(met dank aan Ralf de Günther)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg 1.7

door Kris Gonnissen -

"Moodle voor onderweg" kan je vanaf vandaag ook in versie 1.7 downloaden:

Ingepakt 24,3 MB groot, uitgepakt 63,1 MB.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg 1.7

door Peter-Anne Wissema -

Hallo Kris,

Complimenten voor al je werk. Dit gaat wellicht ook erg helpen als ik een grotere groep schoolleiders van onze scholengroep woensdag a.s. Moodle ga laten zien.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Moodle voor onderweg 1.7

door Frank van Lunteren -

Het ziet er veelbelovend uit ,maar hoe log ik in??

Frank van Lunteren

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Moodle voor onderweg 1.7

door Kris Gonnissen -

Rechts bovenaan op de startpagina staan aanmeldgegevens:
admin - ww: admin123
Piet - ww: Paaltjens
...

Succes ermee!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg 1.7

door Frank van Lunteren -

Heel erg bedankt!

Hier kan ik weer mensen mee overtuigen!!

Groetjes Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -

"Moodle voor onderweg" - de handige Moodle voor demonstratiedoeleinden, die bovendien makkelijk op je geheugenstick past - is nu geüpdatet naar versie 1.8.

Veel plezier ermee!

Kris

/a>>/>

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Wijnhold Bolt -

Hoi Kris,

Ik heb 1.8 EN/NL gedownload en de directory 'moodle-server' op stick gezet. Bij starten van moodle-start.bat krijg ik een pop-up met de foutmelding: Windows cannot find \usr\local\mysql\bin\mysqld-opt.exe.

I kan de bin directory ook niet op de stick terugvinden. Ging er iets fout bij downloaden of ontbreekt dit bestand...

Wijnhold

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -

Dag Wijnhold

Tja, er zal vermoedelijk iets foutgelopen zijn bij het downloaden; ter controle heb ik mijn eigen zipje eens gedownload en uitgepakt. Moodle voor onderweg werkt...

Ter info: het ZIP-bestand van de versie 1.8 EN/NL is 25 462 kB groot, uitgepakt zijn dan 64 MB en op mijn geheugenstick ("Grootte op schijf") zelfs 248 MB. De (ongebruikte) map moodle-server bevat 6918 bestanden in 923 mappen. En het bestand \usr\local\mysql\bin\mysqld-opt.exe is wel degelijk aanwezig.

Als ik jou was, zou ik het pakketje opnieuw binnenhalen.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Monique T.J. van der Velden -
Beste Kris en anderen,

begrijp ik het goed dat ik Moodle for Mac OS X voor niets op mijn computer heb staan? Op deze manier kan ik het dus niet aan anderen tonen, toch? Vanaf andere computers inloggen?
Komend schooljaar werk ik op een school waar nog weinig met IT gewerkt wordt. Het lijkt me super om dat te introduceren. Het probleem is alleen dat ik het moeilijk vind om op te starten. Wat kan ik het beste doen als ik als enige Moodle wil gebruiken? Is dit nu het moment om "Moodle voor onderweg" te gebruiken? Daarnaast werk ik zelf op een Mac.
Kan iemand me helpen?
Groet,
Monique
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Monique T.J. van der Velden

Re: Moodle voor onderweg

door Ger Tielemans -

Beste Mac-gebruikster,

Ga naar de website van Moodle.org en volg de aanwijzigen voor het installeren op een Mac.

P.S. een Mac is technisch een heel andere machine dan een PC.
(Mac-gebrukers zeggen zelfs beter glimlach)
Veel Moodle-ontwikkelaars in het buitenland gebruiken zelf overigens ook een Mac, dus dat zit wel goed.

Bijlage uitleg001.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Monique T.J. van der Velden

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -

Dag Monique
Nee, een Moodle for Mac OS X op je eigen Mac kan je perfect gebruiken voor demonstratiedoeleinden binnen een lokaal netwerk.

"Moodle voor onderweg" is gebaseerd op "The Uniform Server" (http://www.uniformserver.com/), een WAMP-pakket dat een Apacheserver draait op een Windows-machine.

Cursussen die je nu maakt of al gemaakt hebt op je thuiscomputer kan je makkelijk exporteren en later, wanneer je school Moodle ergens gehost heeft, importeren.

Groetjes
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -

Er staat een nieuwe "Moodle voor onderweg" online: versie 1.9+ (20080416).
Je vindt hem op volgende twee locaties:

http://gonnissen.com/moodle19server.zip
http://krisgonnissen.be/moodle19server.zip

Het gezipte pakketje is 26,1 MB groot (en uitgepakt 73 MB).
Veel plezier ermee!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Peter-Anne Wissema -
Hoi Kris,

Ik heb het pakket net gedownload en uitgepakt, maar ik krijg geen localhost page te zien. Is er iets dat ik mis?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -
Dag Peter-Anne
Het pakketje zou moeten werken. Draait er ondertussen nog een andere server (IIS, Apache, Skype)? Dat kan wel eens voor problemen zorgen. Ook mag je geen W:-schijf op je pc hebben.
Als het niet daaraan ligt, zou ik "Moodle voor onderweg" gewoon even opnieuw downloaden en uitpakken. Dat helpt wel eens.
Succes!
Kris
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door Willy Van Steendam -

Ik heb moodle voor onderweg 1.9 lopen op mijn homepc en wil graag cursussen en daaraangekoppelde tests omzetten van onze gehoste moodle (1.6.2+) naar de onderwegmoodle.

Daartoe maak ik in de 1.6 een backup van een cursus en wil die dan terugzetten in de 1.9.

Ik krijg evenwel telkens  de foutmelding "A required parameter (id) was missing". ik had nochtans een cursus id opgegeven.

Iemand enig idee wat er schort? Is er een probleem qua database-structuur van 1.6.2 naar 1.9 of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor bruikbare feedback

Willy Van Steendam

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Willy Van Steendam

Re: Moodle voor onderweg

door Kris Gonnissen -
Ik had hier nog een cursusbackup liggen uit een Moodle 1.5.3 en die kon ik probleemloos importeren in een Moodle 1.9.2, hoewel ik volgende foutmelding kreeg:
Waarschuwing: deze backup is er één van een niet-unicodeversie van Moodle (voor 1.6). Als deze backup andere dan ISO-8859-1 teksten bevat, dan kunnen deze CORRUPT worden als je ze probeert in een unicode versie van Moodle terug te zetten. Zie de Backup FAQ voor meer informatie over hoe je deze backup wel kunt terugzetten.

Bij het terugzetten van een backup maak ik eerst een nieuwe cursus aan (zelfs zonder docent) en dan importeer ik daarin het zip-bestand, waarbij ik een volgend stadium aangeef dat deze nieuwe cursus gewist en overschreven mag worden.

Succes!
Kris
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Moodle voor onderweg

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
'Vreemde' tekens zullen wel problemen geven: éèùµçàëâ..., teksten gekopiëerd uit Word-documenten en geplakt in de HTML-editor zullen problemen geven met aanhalingstekens.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Willy Van Steendam

Re: Moodle voor onderweg

door Willy Van Steendam -

Kris & Koen,

Probleem ondertussen opgelost, had te maken met volgorde van handelen, en lokatie van de backupbestanden. Toch bedankt voor de reactie.

Misschien interessante aanvulling: backups restoren in moodle voor onderweg 1.9 vanuit de recentste stabiele versie 1.9.2 + lukt niet omdat er een foutje in de phpcode geslopen is.

foutboodschap bij cursus restore van 1.9.2+ naar 1.9+ (onderweg)

Fatal error
: Class 'message' not found in /moodle/backup/restorelib.php on line xyz

foutboodschap bij cursus restore van 1.8.2+ naar 1.9+ (onderweg)

Fatal error: Call to a member function get_records() on a non-object in /moodle/backup/restorelib.php on line 7417

Oorzaak: typefoutje in php-code in restorelib.php

/backup/restorelib.php

 
         //We compare Moodle's versions
         if ($CFG->version < $info->backup_moodle_version && $status) {
-            $message = new message();
+            $message = new object();
             $message->serverversion = $CFG->version;
             $message->serverrelease = $CFG->release;
             $message->backupversion = $info->backup_moodle_version;
Vervang de rode regel door de groene of vervang "message" door "object" 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -