Werkwijzer in moodle

Werkwijzer in moodle

door Erik van Maanen -
Aantal antwoorden: 5
Hai,

Binnenkort (begin volgend schooljaar) gaan we bij ons op school moodle gebruiken. We zijn nu aan het kijken naar de beste manier om de werkwijzer (wat moet er af deze week, wat komt er in de klassikale les aan bod) te integreren in moodle.

Ons huidige idee is dat elk vak een eigen cursus krijgt met weekformat, elk vak voert dan bij elke week in wat er af moet en de andere info. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om van meerdere cursussen tegelijk één bepaalde week in beeld te krijgen. Dus zowel van Na als Wi enzovoort week 15 bekijken., maar dan op één scherm.

Of heeft iemand anders een veel beter idee om onze werkwijzer te integreren?  
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Erik van Maanen

Re: Werkwijzer in moodle

door PeterJaap de Bruin -

Een vak apart voor de bronbestanden om het overzichtelijk te houden?
Of toch de kalender gedisciplineerd gaan gebruiken?

Voorlopig heb ik de beste ervaring met een aparte cursus per (thematische) opdracht.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op PeterJaap de Bruin

Re: Werkwijzer in moodle

door Ger Tielemans -

Wij hanteren een leergebied per studiewijzer, omdat dat vanuit leerlingenperspectief (als hij echt aan het werk is met de stof) de meest logische organisatie is.

Alleen binnen VMBO Grafimedia/ICT-route, waar ze experimenteren met verdergaande vakkenintegratie, zie je dat ook de studiewijzers daar versmelten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Werkwijzer in moodle

door Erik van Maanen -
We zijn ook juist met vakkenintegratie bezig. Zo werken we volgend jaar niet met Na, Wi en Bi maar met "Mens en natuur".

Hoe heb je dat versmelten technisch voor elkaar gekregen?.

Ik zie overigens in je profiel Ger, dat jullie meer indrukwekkende onderdelen werkend hebben gekregen. Vooral die core/basic-tasks en het bijhouden van de vorderingen daarvan zijn erg interessant. Zijn dat allemaal losse modules?

Groeten,
Erik
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Erik van Maanen

Re: Werkwijzer in moodle

door Ger Tielemans -

Het idee achter het markeren van kerntaken is dat docenten het moeilijk vinde om aan te geven wat de 60% basiskern van hun lesstof is, net het markeermechanisme hopen we dat beter voor elkaar te krijgen. Het kan technisch niet door een simpele module of een blok bij te pluggen, maar we werken aan zo simpel mogelijke instructie voor versie 1.6

Het versmeleten van vakken tot leergegieden is geen technische truc: mesne moeten gewoon vergaderen hoe ze onderdelen van vakken in het nieuwe leergebied zinvol integreren: soms kom je dan op een compromis uit dat je een groot deel integreert, maar op onderdelen vakspecifieke activiteiten overhoudt. We ontdekken dat een geslaagde integratie ook nadelen kan hebben: hoe kun je als leerling die in de bovenbouw weer een vak moet kiezen nu weten hoe dat vak aanvoelt, als je het alleen maar geintegreerd gehad hebt glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Werkwijzer in moodle

door Erik van Maanen -
Ah, ok. Ik dacht dat de vakken allemaal zelf hun werkwijzer invoerden en dat jullie deze versmelten door ze met een technische truc samen te voegen, alleen visueel dus. Begreep ik het even verkeerd.

Jammer dat het markeermechanisme niet als module beschikbaar is, maar met een instructie zullen we ook al erg blij zijn zodra hij er is.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -