Beheerlast Moodle

Beheerlast Moodle

door Jan Bouma -
Aantal antwoorden: 13
Nadat wij vandaag om advies gevraagd worden, en ik niet direct zelf inzicht heb in de materie hierbij deze vraag.

Als team systeembeheer, 3 man, 600 pc's, 20 servers, verdeeld over 3 geografische locaties hebben wij het behoorlijk druk met onze werkzaamheden. We worden nu gevraagd om advies te verstrekken over ELO's.

Kan een ervaren Moodle-beheerder mij ongeveer uitleggen wat zijn/haar beheerlast voor Moodle is?

Hoeveel tijd kost een installatie (op een reeds werkende linux-server met php en mysql)?

Hoeveel tijd besteed je de eerste weken na de installatie, dagelijks aan ondersteuning van je Moodle-gebruikers?

Hoeveel tijd besteed je, per week, een aantal weken na installatie nog aan Moodle (updates/patches/backup)?

Bvd, Team Systeembeheer CSG Liudger Drachten
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouma

Re: Beheerlast Moodle

door Collin Wesselman -

Ik ben een ervaren linux/windows beheerder, ken moodle sinds een half jaar, heb geen ervaring met andere elo's ..

Moodle installatie koste mij de eerste keer maximaal 2 uur. Er is best goede documentatie en het meeste kan grafisch. Handig als je weet hoe linux filepermissies in elkaar zitten en een mysql-database kan maken. (laatst kan ook grafisch in phpmyadmin of webmin).

Moodle updates/patches heb ik nog niet zo veel ervaring mee. Stable releases bijhouden kost je denk max. een uur of 4 per maand. Development dingen werkend krijgen en houden zou wel eens meerdere dagen per maand kunnen kosten. Backup is mijn inziens een gautomatiseerd proces op servernivo en kost dus voor Moodle geen extra tijd. Je kan in moodle wel scheduled backups instellen en volgens mij ook nog restoren.

Over ondersteuning van Moodle gebruikers kan Peter-Anne wellicht iets zeggen. Type ook eens in google "vergelijk elo moodle" glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouma

Re: Beheerlast Moodle

door H Hak -

Waar haal je in godsnaam 20 servers op 3 locaties met maar 600 users vandaan?

Ik vraag me af wat je er allemaal mee doet?

Ik heb 350 users met 1 Netware hoofdserver , 1 terminal server , 1 dataserver en 1 moodle/websiteserver. We gebruiken deels bordermanager proxy.

Ik ben leraar/ict coordinator/systeembeheerder en heb momenteel een stagiair voor 3 dagen per week en 223 werkstations. 

Wij hebben Novell als hoofdserver (homedirectories+ applicaties + applicatie databases), een windows2000 dataserver, 1 win2000 terminalserver en 1 win2003 waarop de website en moodle draait.

Wat is daar voor onderhoud aan als ze elke 2 jaar nieuwe scsi schijven krijgen die ik gewoon clone met Norton Ghost. , de oude zijn naast mijn dlt´s backup.

Novell zorgt ervoor dat zowel de win2000 servers en de werkstations kopjes en pootjes geven met zenworks. De 2003 hangt er een beetje naast (geen client en zenworks)

Met Novell en zenworks en Nal beheersen we de werkstations win2000/XP en applicatie installatie.

De dataserver  is er voor open opslag voor leerlingen en leraren alsook de vaste installatie cd's, sjablonen en antivirus updates.

De terminal server beheerst het remote inloggen van de leerlingen en leraren op basis van policies.

De 2003 server zorgt voor de website en moodle.

Alles hangt in één netwerk  en is vanuit het www op 3 manieren te bereiken.

Moodle kost nagenoeg géén tijd tenzij je iets nieuws wilt.
dit kan m.i. elke ingewerkte moodle beheerder.

Ik kan er niet echt overspannen van raken en mijn stagiair regelt het werkstation terrorisme met Norton Ghost en vervangt fysieke schade.

Apllicaties pushen we (eventueel vanuit mijn huiskamer via de terminal server) met Zfd.

Oke soms moet je wat PC´s af als het een flutprogramma is.

Ik maak gebruik van de Nal met Veritas en Snappshot(C1.. application objects)

Waar hebben jullie het zo druk mee?

Gezien de 600 gebruikers (berekend in een vierjarige cursus en 3 beheerders) heeft elke systeembeheerder per jaar zo´n 100 users te muteren (komen en gaan).
Draaien jullie elk jaar soms volledig nieuwe applicaties.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Beheerlast Moodle

door Jan Bouma -
Even een kleine verduidelijking:

Wij zijn met drie man aan systeembeheer, 600 pc's (werkplekken dus), waarop een kleine 2500 leerlingen en ruim 300 man personeel werken.

Wat betreft de servers:
Op de hoofdlocaties staan de meeste servers:
- 3 fileservers (havo,vmbo,administratief)
- 1 webserver (voor de hoofdwebsite)
- 2 proxy/mailrelay servers
- 1 mailhost (Groupwise server)
- 1 print-server (novell ndps)
- 1 databaseserver (ms sql, voor administratiepakket ATVO / @VO)
- 3 terminal servers (als 'eenvoudige' toegang tot ATVO)
- 1 applicatieserver (voor een rotpakketje voor voertuigentechniek)

En dan op elke geografisch afgezonderde locatie, dus drie maal:
- Novell-server (login,data,mail)
- Linux-proxy/webserver (proxy en intranetjes)

Dat maakt in totaal 19 servers en we hebben net een nieuwe server in het pand, welke voorbereid wordt op een totale migratie naar windows server 2003, op een van onze locaties. Dit als pilot-project voor de rest van de organisatie (we draaien overal nog Win98se).
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouma

Re: Beheerlast Moodle

door H Hak -

Sorry, duidelijk je mail niet goed gelezen.
Jammer van die win98 werkstations want daar loop je m.i. op stuk.

De beheerslast van moodle qua systeembeheer (technisch) valt denk ik wel mee echter komt er natuurlijk wel bij + een server (maakt 20). Een goede Moodle applicatiebeheerder is m.i. een vereiste  met zoveel cursisten. Daarnaast zal er ook iets aan opleidingen en helpdesk van docenten gedaan moeten worden. Als je zelf achter de telefoon gaat zitten komt er van je eigen werk niks meer terecht.

En dan wat doe je aan het einde van een cursusjaar?. Welke data moet blijven en wat moet weg?
Daar zit je als systeembeheerder op dát moment ook niet op te wachten en kun je er  gewoonweg niet bij hebben in jullie huidige situatie.
En dan nog die migratie naar Win2003, is ook een meerjarenproject met nascholing en extra inspanning systeembeheer.

Ga je op elke vestiging een Moodle draaien of één voor alle vestigingen.
Als je één moodle gebruikt werken er dus twee locaties volledig via internet en één via intranet/internet. Gezien jullie 1 op 4 situatie betekent dit dat er maximaal zo'n (600:4) x2 = 300 klanten tegelijk gebruik kúnnen maken van de Moodle over je internet verbinding. (zal niet vaak het geval zijn)
Als ze een beetje gaan streamen moet je wel een stevige lijn hebben.

Hier heb je natuurlijk geen last van als je op elke locatie een aparte Moodle hebt draaien. Vanuit school dan volledig via intranet maar zal wél een server voor moeten komen omdat ik er niet vanuit ga dat je e.e.a. op je win2003 domeincontroller plaatst.

Zo te lezen hoeven jullie je in ieder geval niet te vervelen de komende periode. Een duidelijke scheiding tussen technisch Moodle beheer en Moodle applicatiebeheer is m.i een must.

P.S.

Jammer van die netwerk downgrade.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Beheerlast Moodle

door Jan Bouma -
Heb je, na jouw ervaring, een aparte server voor Moodle nodig? Of draait het ook prima op bijvoorbeeld een Windows/Linux server die ernaast nog wat proxy en ander intranet werk doet?

De migratie naar 2003 gaat bij ons sneller dan iedereen voor mogelijk houd, maar dat gebeurd bij de meeste dingen bij ons op school. We hopen voor de zomervakantie een kleine lokatie (200 leerlingen) te migreren, en daarmee voldoende kennis op te doen zodat we na de vakantie op de andere lokaties aan de slag gaan.

Een groot voordeel hierbij is onze keuze voor SVS. Hierdoor kunnen we veel sneller, uniforme applicaties maken, die vervolgens op alle werkstations vlekkeloos draaien.

Gezien de zeer beperkte verbindingsmogelijkheden op 2 van onze kleine lokaties, zal het waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn dat, mocht Moodle of een andere interne ELO doorgaan, dit op eigen servers per gebouw.

PS. Wat bedoelde je met die network downgrade?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouma

Re: Beheerlast Moodle

door H Hak -

Heb je, na jouw ervaring, een aparte server voor Moodle nodig?

Is niet perse noodzakelijk maar bij mij draait e.e.a. op  win2003 met Xampp.
Alles in een en makkelijk om te backuppen. Heb het ook op Nw6.5 gehad maar wij moeten verplicht "downgraden"  naar een Windows omgeving.
Hangt nu aan één kant aan internet en de andere kant aan intranet.
Voorlopig een regel erbij in workstion hostabel :

  server ip*        elo.dehaagse.com

* ip adres van mijn server over inttranet.

Kan ook met server DNS aanpassingen

Ik heb nu een op e-mail gebaseerde inlog en gaf bij NWare door ingebouwde kopppeling Apache/Ldap  mogelijk nog extra mogelijkheden.
(niet volledig uitgeprobeerd)

Terminal Server op de zelfde computer is ook wel makkelijk en FTP (beetje noodzakelijk) als je groter bestanden wilt uploaden. (normaal 16 Mb max)

Ik weet niet of er grote performance verschillen zijn tussen de verschillende MySql services. Ik waande me verwend met de Remote mogelijkheden van Novell echter nu draait het ook. Xampp die vanaf Moodle.org gedownload kan worden is de Lite version, ja en dan vraag je je af wat de andere versie meer te bieden heeft.

In ieder geval kan ik nu in geval van storing de hele backup (= *.bkf) zo terugplaatsen op elke windows machine. (handig)
Ook biedt dit mogelijkheden om het op een andere locatie te droppen zij het dat er dan wel wat aanpassingen zijn.
Plaatjes en geuploade extra's zijn voorzien van een Url en die worden onzichtbaar van de bron gehaald of moet je aanpassen.

Migratie:

Het zal een hoop werk zijn in een zeer korte tijd als je ook nog op vakantie wil. Ikzelf moest in de testomgeving nog wel even stoeien met de overgang van machine/group/userpolicies om de werkstations dát te laten doen wat ik wil.
Ik weet natuurlijk niet wat je gewend bent maar het gebruik van o.a. de Nal en Zenworks heeft mij in ieder geval flink wat schoenzolen bespaard.
Ik wens mijn centraal gestationeerde opvolgers (fusiebeleid) in ieder geval veel wind in de rug met de migratie naar win2003.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouma

Re: Beheerlast Moodle

door Heleen Traas -

Hallo,

Wij willen Moodle gaan gebruiken, maar hebben niet de mogelijkheid zelf te hosten. Weten jullie een betrouwbare partner?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Heleen Traas

Re: Beheerlast Moodle

door H Hak -

Hallo Heleen,

Er zitten flink wat voordelen m.b.t. het zelf hosten van Moodle en is m.i. niet zo'n groot probleem om dit te realiseren.

Als je ervan overtuigd bent om dit niet zelf te doen kun je even kontakt opnemen met b.v. de Pleyzierschool in den Haag.
Ik zag dat zij dit hosten dit bij www.e-ducatief.nl waarvan ik e.e.a. heb kunnen zien.
Je kunt natuurlijk even vragen hoe de ervaringen zijn van deze school m.b.t. de hosting.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Heleen Traas

Re: Beheerlast Moodle

door frank weissman -

Ik host nu 3 moodle omgeving bij hostingdiscounter. Erg goede ervaringen vrijwel 100% uptime en afhankelijk van de wensen niet erg kostbaar.

Op dit moment 1 omgeving met 900 gebruikers voor 33 euro per jaar. Wanneer je minder zelf wilt doen ( ik draai elke dag een eigen backup) dan wordt het natuurlijk duurder.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Beheerlast Moodle

door Guido van der Waals -

Dit antwoord heeft betrekking op een Moodle-omgeving voor middelbare scholen.

Een piepkleine maar actieve Moodle-omgeving heeft al snel 2,5 Gig. harddisk en 30 Gig. dataverkeer p/m nodig. Wanneer je moodle serieus gaat gebruiken voor onderwijsdoelen dan moet de betrouwbaarheid 99,99% zijn. Leerlingen zullen het terecht niet accepteren dat er per ongeluk gegevens kwijt zijn.

INmiddels heeft mijn school bij een hostingbedrijf een server gekocht. En dit kost blozend
Het onderhoud is daarbij uitbesteed. En dit kost blozend
De leerlingen zullen niks merken als er een harde schijf stuk gaat of een stroomvoorziening uitvalt. En dit kost blozend
Natuurlijk worden er backups gedraaid maar bij een brand in het datacenter heeft de school wel een probleem aangezien dan ook de backups verdwenen zijn. Dus ook dat moet nog opgelost worden. En dit kost blozend
Conclusie: grote betrouwbaarheid kost veel. Ik denk dat je al snel aan 20 eurocent per maand per leerling zit.

Juist om er voor te zorgen dat je elo-betrouwbaarheid groot is zul je toch moeten investeren. Ook scholen hebben genoeg geld om dit te kunnen betalen. Informeer maar eens naar de kosten van het administratieve netwerk op je school.

In eerste instantie werd mij ook steeds verteld dat je vrij goedkoop een elo kunt draaien. Inmiddels geloof ik dat niet meer.
Wil je toch een goedkoop, betrouwbaar hosting bedrijf dan is www.opweb.nl  een prettige en moodle geschikte.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Beheerlast Moodle

door Ger Tielemans -

"De vuistregel is altijd geweest: "Het enige wat je uitspaart zijn de jaarlijkse licentiekosten."

(Je wijst terecht op de addertjes in een zogenaamd voordelig hosting aanbod als "de eerste ..tig Gigabytes voor de lage prijs van...)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -