Competentie raamwerken.?

Competentie raamwerken.?

door Hans B0s -
Aantal antwoorden: 3

Dag Allemaal,

Ik gebruik moodle 3.9 en 3.11

Ben wederom begonnen om een aantal kwalificatiedossier van het s-bb.nl over te zetten naar een competentie kader.

En, wederom, ik loop vast.

Voorbeeld:

Crebo 25737 (Monteur Elektrotechische installaties) of een ander dossier aangezien de dossiers in principe geharmoniseerd zijn.

Heeft: twee kerntaken:

B1-K1: Installeren van elektrotechnische installaties

met 33 werkprocessen

P1-K1 Uitvoeren van en assisteren bij elektrotechnisch installatiewerk

met 22 werkprocessen.

Is dit iemand al eens gelukt?

Bedankt,

Hans Bos


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Competentie raamwerken.?

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Hans,

Bedoel je het competentie framework? En zo ja, waar loop je dan precies op vast, want dat is mij niet helemaal duidelijk. 

Mocht het over het competentie framework gaan, toevallig geven Peter en ik deze middag een vrijblijvende webinar om 15:00 over dit onderwerp. 
Daar laten we zien hoe je een competentie framework aanmaakt. 


Groet,

Gemma

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Competentie raamwerken.?

door Hans B0s -
Dag Gemma,

Ik probeer de kwalificatiesdossiers zoals op s-bb.nl gegeven om te zetten naar een bruikbaar raamwerk.
Bijv: https://kwalificatie-mijn.s-bb.nl/
Crebo 25737 (mag ook iets anders zijn want de dossiers zijn geharmoniseerd, hebben dezelfde structuur).
download: https://kwalificatie-mijn.s-bb.nl/Details/DownloadDocument/709946
Structuur onder één crebo nr: Basis(B1) en Profiel (P1), Kerntaken (K1 etc). Onder de kerntaken de werkprocessen.
B1-K1: Installeren van elektrotechnische installaties ............................................................................................ 7
B1-K1-W1: Voorbereiden van elektrotechnische installatiewerkzaamheden ..................................................... 8
De beginnend beroepsbeoefenaar:
§ heeft basiskennis van wet- en regelgeving voor veilig werken aan of in de nabijheid van elektrotechnische
installaties
§ heeft basiskennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van Arbo en milieu
§ heeft basiskennis van de geldende voorschriften en normen voor de aanleg, assemblage en montage van de
elektrotechnische installatie
§ heeft basiskennis van persoonlijke beschermingsmiddelen
§ heeft basiskennis ten behoeve van het juist positioneren van componenten en kabels/leidingen voor
elektrotechnische installaties
§ heeft basiskennis van de functie en de werking van standaard elektrotechnische onderdelen
§ heeft basiskennis van de opbouw en de werking van standaard elektrotechnische deelproducten en
installaties
§ heeft basiskennis van elektrotechnische principes, zoals Ohm, Kirchhoff en Faraday
§ heeft basiskennis van gangbare omgevingsfactoren die de werking van elektrotechnische installaties
beïnvloeden
§ heeft basiskennis van materialen en middelen voor het installeren van elektrotechnische installaties
§ heeft basiskennis van montagetechnieken voor elektrotechnische onderdelen, bedrading, leidingen en
bekabeling
§ heeft basiskennis van duurzaamheidsthema’s in de eigen werkomgeving, zoals duurzame energie
§ heeft basiskennis van de omgang met grondstoffen en materialen, afvoer van afval en hergebruik
§ heeft basiskennis van circulaire economie in relatie tot het eigen vakgebied
§ heeft basiskennis van technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld van duurzame installaties en domotica
§ heeft basiskennis van klimaatadaptatie, in relatie tot het eigen vakgebied
§ heeft basiskennis van de energietransitie, in relatie tot het eigen vakgebied
§ kan duurzaamheidsproblemen binnen het vakgebied van de elektrotechnische installaties herkennen
§ kan elektrotechnische tekeningen en schema's lezen en interpreteren
§ kan technieken voor het assembleren en monteren van elektrotechnische deelproducten toepassen
§ kan technieken voor het bewerken van elektrotechnische bedrading en bekabeling toepassen
§ kan elektrotechnische onderdelen, bedrading en bekabeling monteren
§ kan technieken voor eenvoudige visuele metingen voor het testen van elektrotechnische installaties
toepassen
§ kan eenvoudige Nederlandse instructies en technische handleidingen lezen
§ kan vragen beantwoorden of reageren in het Nederlands waarbij elektrotechnisch vakjargon gebruikt wordt
§ kan componenten en kabels/leidingen voor elektrotechnische installaties positioneren

B1-K1-W2: Demonteren en repareren van elektrotechnische componenten en leidingen ................................. 9
en hier komt dat weer een lijst met werkprocessen (W2) behorende bij de kerntaak(K1) onder het basisprofiel(B1) als deel van de opleiding met crebo 25737 etc...

B1-K1-W3: Controleren en monteren van componenten in elektrotechnische installaties en systemen ........ 10
B1-K1-W4: Aanleggen van bekabeling voor elektrotechnische installaties en systemen ................................. 10
B1-K1-W5: Afronden van de elektrotechnische installatiewerkzaamheden ..................................................... 11
2. Generieke onderdelen ............................................................................................................................................ 13
Profieldeel .................................................................................................................................................................... 14
P1: Monteur elektrotechnische installaties ............................................................................................................. 14
P1-K1: Uitvoeren van en assisteren bij elektrotechnisch installatiewerk ........................................................... 14
P1-K1-W1: Samenstellen van (eenvoudige) deelproducten voor elektrotechnische systemen ........................ 15
P1-K1-W2: Oriënteren op en assisteren bij de aanleg van elektrotechnische systemen .................................. 15
P1-K1-W3: Assisteren bij het testen van elektrotechnische systemen ............................................................. 16
P1-K1-W4: Communiceren en afstemmen met betrokkenen ............................................................................. 16

Hoe dit te "vertalen", om als structuur in Moodle te plaatsen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Competentie raamwerken.?

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Hans,

Helaas is het voor mij tijd technisch niet mogelijk om vanuit  jouw voorbeeld dit te gaan omzetten naar een structuur in Moodle, danwel je mee te nemen in de stappen. 

Wat ik wel voor je kan betekenen is het bijgaande voorbeeld import sheet van een comptentieframework dat ik heb ingeladen in mijn eigen Moodle installatie. 
En via deze link https://www.ltncbestanden.nl/s/J9XMg6oBdpweC0Wl kun je de uitleg bij de Uploadsheet downloaden. 
In deze uitleg staat ook een video over hoe je de sheet upload in Moodle als competentie framework. 

Wellicht geeft het je door deze sheet te uploaden in je Moodle (test) installatie, een beeld over hoe je eigen structuur er uit kan zien. 

Mocht je er meer hulp bij nodig hebben -en je vindt het verder niet op dit forum - dan kun je eventueel:
  • Aanmelden voor de MoodleMoot Benelux van 15 maart a.s. daar komt het competentieframework aanbod inclusief voorbeelden uit de praktijk. 
  • Moodle advies inhuren via een van de Moodle Partners en/of Community leden. 
Fijne dag
Gemma
Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)