Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Marijke Zeer -
Aantal antwoorden: 5

Is het mogelijk om cursussen als pakketten in te delen en om één cursus dan onder meerdere pakketten te laten vallen?

Bijvoorbeeld:
Ik heb 10 cursussen (voor het gemak heten ze 1-10). Persoon A wil alleen cursus 8 volgen. Persoon B wil alleen het beginnerspakket volgen en krijgt alleen toegang tot cursus 1-5. Persoon C wil alles doen en schrijft zich in voor het complete pakket en krijgt zo toegang tot cursus 1-10.


Is dit mogelijk? En hoe kan ik dit het beste inrichten?
Ik hoop dat het voorbeeld duidelijk is, anders hoor ik het graag!


P.S. Ik weet dat het heel eenvoudig is om cursussen te kopiëren maar dat is niet waar ik naar op zoek ben. Als ik dan iets verander in cursus 1 dan moet ik bij gaan houden in welke pakketten cursus 1 allemaal zit en overal hetzelfde dingetje aanpassen. Ik wil graag dat als ik iets aanpas in cursus 1 dat het dan meteen in alle pakketten veranderd is.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marijke Zeer

Re: Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Als je dit met een gewone, open source omgeving wilt doen en niet met Workplace, zou je dit bijvoorbeeld met verschillende sitegroepen kunnen regelen. Daarbij is iedere sitegroep een 'pakket' en voeg je mensen die een bepaald pakket willen afnemen steeds toe aan de bijebehorende sitegroep.

Je zet in iedere cursus een passende sitegroep synchronisatie op, waarmee de deelnemers automatisch lid worden van de juiste cursussen.

Als alternatief kun je voor de pakketten ieder een 'portaalcursus' opzetten en van daaruit een Course meta link enrolment (Koepelcursus, geloof ik) opzetten naar de bijbehorende cursussen. Dat mogen best dezelfde cursussen zijn, omdat je in iedere cursus verschillende aanmeldingsmethodes naast elkaar kunt gebruiken.
Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Marijke Zeer -
Dankjewel voor je antwoord!

Wat betreft je eerste oplossing (met de groepen) zou dat ook mogelijk zijn als de studenten zichzelf inschrijven (self enrollment) dat ze aan de juiste groepen worden toegekend?

Van de koepelcursussen had ik nog niet gehoord dus daar ga ik nog even wat informatie over opzoeken en me verder in verdiepen.

Nogmaals bedankt!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marijke Zeer

Re: Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Marijke,

Vanuit de Moodle standaard kan iemand niet zichzelf inschrijven op een sitegroep / cohort. Maar deze plugin kan je daar wellicht bij helpen: https://moodle.org/plugins/local_selfcohort

Een andere manier - die ook plugins vereist overigens -  zou kunnen zijn dat je het doet op basis van een groepkeuze in de cursus. Hier moet je wel even goed kijken of dit de content die je aanbied per cursus nog wel overzichtelijk maakt. Er zijn community formats die hierbij kunnen helpen als het om veel content gaat. 

  • 1 cursus waar zelf aanmelding op zit. 
  • Je maakt daar groepen aan voor de pakketten, bijvoorbeeld Beginnerspakket en Alles
  • Vervolgens in deze cursus de plugin https://moodle.org/plugins/mod_choicegroup waar ze de keuze maken voor het pakket
  • Vervolgens gebruik je de beperkt toegang > Groepen om de secties in je cursus te ontsluiten die horen bij de cursus.

Een andere manier is bijvoorbeeld met profielveld waardes te gaan werken. 

Dan moeten ze in hun profiel aangeven (neem aan dat je accounts zelf laat aanmaken) welk pakket ze afnemen. En dan op basis van de waarde op profielveld automatisch laten aanmelden in de betreffende cursussen. https://moodle.org/plugins/enrol_attributes 
(Je hebt ook profielveld waarden in combinatie met auto sitegroupen aanmelding) 

ZO maar even wat ideeën glimlach 

Groet

Gemma



Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Marijke Zeer -
Dankjewel voor de opties Gemma!

De allerlaatste optie lijkt me niet zo handig in dit geval omdat het om mensen gaat die Nederlands leren dus de kans dat ze dan de foute naam intypen is behoorlijk groot. Maar de tweede optie die je aangeeft is misschien ook het overwegen waard, hoewel het inderdaad wel om veel content gaat.

Bedankt voor het meedenken in elk geval!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marijke Zeer

Re: Een cursus laten terugkomen in meerdere pakketten

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

hoi Marijke,

Een profielveld kan ook een check box zijn - dan hoeven ze niet te typen. En als je niet zelf de accounts laat aanmaken en jij doet dit via een CSV upload, dan kun je dit makkelijk zelf invullen en bijhouden.


Groet,

Gemma

Gemiddelde van de beoordelingen:  -