Sub-categorie

Sub-categorie

door Dennis Verdonck -
Aantal antwoorden: 10

Momenteel hebben we in Moodle (puntenboek) een onderverdeling van de evaluaties in categrorieën.

Graag zouden we onder de categorieën nog sub-categorieën willen plaatsen (en daaronder dan de verschillende evaluaties).

Is dit mogelijk?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dennis Verdonck

Re: Sub-categorie

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Ja dat is mogelijk. Je maakt een nieuw categorie aan en dan geef je aan bij "bovenliggende categorie" de hoofdcategorie aan


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Sub-categorie

door Dennis Verdonck -
Hartelijk dank, dit maakt erg veel goed. Sorry als dit misschien te eenvoudige vragen zijn...maar we zijn hierin startend.
Bijkomend nog een vraagje: hoe kan ik vanuit een aantal resultaten van een leerling een echt rapportje (afdruk) genereren? Of beperkt het gebruik zich hier enkel tot puntenboekje?
Alvast dank
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dennis Verdonck

Re: Sub-categorie

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Dennis,

Je kunt de hele cijferlijst exporteren in verschillende formats. Er is daarna wel wat werk nodig om van die spreadsheet een rapportje per leerling te maken. Alternatief is een schermafbeelding maken van het Rapport per leerling / deelnemer.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Sub-categorie

door Dennis Verdonck -
Oei, dat is toch een groot gemis denk ik. Bij oudercontacten toch zinvol deze info via een klassiek rapport te kunnen tonen. Idem voor leerlingen die van ene naar andere school gaan (=rapport dient meegegeven te worden naar de nieuwe school)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dennis Verdonck

Re: Sub-categorie

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Dennis,

Wat ik zou doen is de export naar Excel.
Je "klassieke" rapport format in een Word Document zetten. (https://support.microsoft.com/en-us/office/mail-merge-using-an-excel-spreadsheet-858c7d7f-5cc0-4ba1-9a7b-0a948fa3d7d3)
En dan met behulp van de Word Mail merge functie de cijfers importeren in het rapport glimlach

Gem
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Sub-categorie

door Dennis Verdonck -
Oei, dit wordt mij te technisch.
Hoe doen andere scholen dit dan? Er wordt m.i. toch overal met een overzichtsrapport gewerkt met synthese alle resultaten?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dennis Verdonck

Re: Sub-categorie

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Er zijn verschillende scenario's waarop andere scholen dit oplossen. Sommige zullen bijvoorbeeld werken met een apart leerling volg systeem die met behulp van bv webservices de resultaten in dat systeem laden zodat ze vanuit daar de rapporten maken. 

Bij een school denk ik bij een klassiek rapport namelijk niet aan 1 vak maar aan meerdere vakken en je zal niet snel content technisch al informatie van alle vak in 1 Moodle cursus zetten. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Dennis Verdonck

Re: Sub-categorie

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Misschien een eenvoudige 'hack' in dit geval:

Als je van een leerling het Overzichtsrapport opent vanuit Cijfers, en vervolgens dit rapport print naar PDF, heb je vrij vlot een afdrukbaar bestand waarin alle eindcijfers van de gevolgde cursussen worden getoond.

Als alternatief zou je hetzelfde kunnen doen met het Rapport dat je op cursusniveau hebt. De opmaak is niet geweldig, maar dan heb je wel in detail alle resultaten / cijfers / beoordelingen tot je beschikking voor een leerling.

Overigens moet het niet enorm ingewikkeld zijn om die beoordelingsitems en beoordelingen te printen naar een PDF. Ik weet ten minste van één voorbeeld daarvan, waarbij er op deelnemerniveau een Proces Verbaal wordt gegenereerd dat men vervolgens kan afdrukken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -