Geen toegang meer tot 3.7

Geen toegang meer tot 3.7

door Aike van der Hoeff -
Aantal antwoorden: 4

Beste Moodle gebruikers,

De Moodle versie die ik beheer voor een klant, 3.7.1 (inderdaad, oud) geeft mij en collega's geen toegang meer als beheerders. Onze accounts zijn ineens verdwenen. De provider heeft weinig tot geen kennis van Moodle (zij namen de server over van een provider die gestopt is). We krijgen wel een backup van de database, daarmee kunnen we een dag of 3 terug.
Los van dat we nog niet precies weten wat er aan de hand is: kan ik, als ik weer toegang krijg, zelf binnen 3.7 updaten naar 3.7.9? En van 3.7 naar 3.8 of 3.9? Of nog verder? Ik weet dat er ook sprake kan zijn van een benodigde php update.
Ik heb voor mezelf een abonnement bij de Antagonist. Daar zijn alle update en installatie activiteiten - heel goed - geautomatiseerd, dus een kwestie van druk-op-de-knop, Daardoor heb ik geen ervaring met het in gang zetten van updates, op welk niveau dan ook.

Groet, Aike van der Hoeff

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Aike van der Hoeff

Re: Geen toegang meer tot 3.7

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
hoi Aike,
De update/upgrade proces kan niet vanaf de voorkant van Moodle worden gestart.

Bij een upgrade dus van 3.7 naar bv 3.9 komt inderdaad PHP en evt. SQL updates nog bij kijken.
Bij een update dus van 3.7 naar 3.7.9 is dit over het algemeen niet het geval.

Er is documentatie aanwezig op Moodle.org over processen: https://docs.moodle.org/311/en/Installation
Groet,
GEmma
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Geen toegang meer tot 3.7

door Aike van der Hoeff -
Hallo Gemma,
Dank voor je antwoord. Beetje beschaamd, want die documentatie had ik natuurlijk ook al zelf kunnen inzien. We gaan ermee aan de slag.
Groet, Aike
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Aike van der Hoeff

Re: Geen toegang meer tot 3.7

door Arnout Vree -
Hoi Aike,

Vanuit het perspectief van de AVG: jouw klant is eigenaar van de data en de provider mag deze data niet middels een backup van de database aan jou geven. Jouw klant is zelf verantwoordelijk voor 'passende beveiliging' zodat de AVG deze voorschrijft. En een oude versie van Moodle draaien past in ieder geval niet binnen de passende beveiliging.

Als je weer toegang krijgt, moet je de Moodle site naar 3.9.x upgraden. Want dat is een Long Term Support versie die t/m mei 2023 wordt ondersteund.

Hartelijke groet,
Arnout
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Arnout Vree

Re: Geen toegang meer tot 3.7

door Aike van der Hoeff -
Hallo Arnoud,
Wat AVG betreft, dat is wel goed geregeld. We pakken dit probleem aan met drie mensen: hoofd beheer, systeembeheerder (beide werkzaam in de organisatie), en ik. De eerste twee mensen doen de contacten met de provider, zij ontvangen ook de backup en plaatsen het terug.
Het idee om naar 3.9 te gaan is relatief nieuw voor me. Bij mij vormde zich de afgelopen dagen het beeld dat we dan maar moesten upgraden naar 3.11. Ik had me nog onvoldoende op de hoogte gesteld van de eigenschappen van de na-3.7 versies van Moodle. Dank voor de tip.
Vriendelijke groet, Aike
Gemiddelde van de beoordelingen:  -