Moodle på Sektornet

Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Antal besvarelser: 11
Billede af Translators
Hej Moodlere

Jeg er en af "flokken" af Cursum-brugere, der overvejer at "sadle om til Moodle". Det skal i al fald komme an på en prøve!

I den forbindelse vil jeg lige høre om der er nogen af jer der har erfaring med installation af Moodle på Sektornets webhotel og om I har et par fif til hvordan jeg helst skal gribe installationen an, jeg tænker især på

Er der safemode-forholdsregler?

Jeg vil gerne have systemet installeret så jeg samtidig får en materialedatabase som jeg kan linke til fra de enkelte kurser. Jeg har forstået at det kræver et plugin. Er der noget jeg i den forb. skal være opmærksom på?

...andet?

/Bente
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Will Sutter -

Den seneste version af moodle er "født" med en database, som umiddelbart ser tilforladelig ud.

Mens du venter på en afklaring af dit safemode/sektornet spørgsmål, kan du jo downloade moodle 1.6 og afprøve databasen.

I svar til Will Sutter

Ang: Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Hej Will

Noget tyder på at der ikke er nogen, der har erfaring med Moodle på Sektornet, så jeg har bestemt mig for at springe ud i det engang i nærmeste fremtid og så se hvad der sker. Nu har jeg efter nogen mailen og telefoneren fået gjort hotellet klar og skal "bare" finde tiden. Men tak for hintet.

Sideløbende kigger jeg på en prøveinstallation som Jens Gammelgaard har stillet til rådighed for mig og den ser ud til at kunne holde mig beskæftiget en rum tid smiler

/Bente
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Ian Semey -
Der er også den mulighed at installere på din egen maskine smile (hvis du har mod på det)

Det giver mulighed for at man kan downloade et kursus og sidde og arbejde med det i ro og mag, og senere uploade det... Eller eksperimentere mere frit med noget, inden man kaster sig ud i at anvende det i praksis.

Mvh. Ian
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Will Sutter -

Hej Bente!

Prøv at kigge på denne side, der har hjemme på Sektornet:

http://klaus.kristensen13.person.emu.dk/

Det ser ud til at han har kunnet konfigurere sig ud af SAFE_MODE problematikken. Du kender nok mere til PHP-terminologien end jeg gør, så jeg skal nok lade være med at kloge mig yderligere.

rådvild Will

I svar til Will Sutter

Ang: Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Hej Ian og Will

Jeg fik nu taget skridtet og startet og stoppet installationsprocessen. Det viste sig at jeg skulle bruge telnet for at oprette en database. Men det var ikke den værste forhindring. Det ser ud til at Sektornet er irrelevant i Moodle-sammenhæng, installationen melder
NavnInformationReportStatus
databasemysqlversion 4.1.16 is required and you are running 3.23.51Fejl
php
version 4.3.0 is required and you are running 4.3.11OK
php_extensioniconvis recommended to be installed/enabledCheck
php_extensionmbstringis recommended to be installed/enabledCheck

Og inden den kom så langt knirkede den lidt over en php-hukommelse på 8MB.

Jeg er hverken webserver-, apache-, mysql- eller php-kyndig, så det vil nok være lovlig langhåret for mig at begynde at eksperimentere med egen Moodle-server til andet end sandkassebrug. Men nu er ideen jo født, så hvem ved? Om ikke andet vil det være blæret og man skal aldrig sige aldrig - er min mor aldrig holdt op med at sige, "for man ved aldrig hvad der aldrig kan ske", siger hun også smiler

God påske til alle
/Bente
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Ian Semey -
Er det Moodle version 1.6 beta, du prøver at installere?

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Ian Semey -
Version 1.5.3 kan godt installeres på en MySQL  3.23. Det er muligvis den du skal vælge. Jeg fandt det på denne side
I svar til Ian Semey

Ang: Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Njae, jeg syns jo ikke det er så fremtidsorienteret, så jeg har foreløbig skrevet til uni-c og forhørt mig om opdateringer. Ellers tak for'et
/Bente
I svar til Ian Semey

Ang: Moodle på Sektornet

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Lige for at følge op i tilfælde af at andre kigger forbi og vil prøve:
Jeg installerede v. 1.5 på Sektornet, så det kan godt lade sig gøre. Det kører dog lidt trægt og under installationen melder den at php-hukommelsen er for lille. Den er 8MB og skulle gerne være det dobbelte. Jeg har ikke kunnet se nogen muligheder for selv at ændre den og har ikke gjort noget for at få den ændret af Sektornet,  det fungerer ok til at teste med.
I svar til Bente Olsen

Ang: Moodle på Sektornet

ved Will Sutter -

Hej Bente.

I begyndelsen af juni skrev du...php-hukommelsen er for lille. Den er 8MB og skulle gerne være det dobbelte. Jeg har ikke kunnet se nogen muligheder for selv at ændre den og har ikke gjort noget for at få den ændret af Sektornet,  det fungerer ok til at teste med.

Jeg løste 8MB spørgsmålet ved at lave en ".htaccess" fil i moodle-mappen med linien

php_value memory_limit 16M

Du får ikke nogen problemer med kun 8MB hukommelse sålænge du kun afprøver moodle, men med flere forløb (kurser) og et voksende antal deltagere rammer du loftet på et tidspunkt. (Fra Cursum ved du vel, at tekniske vanskeligheder ikke pynter på deltagernes motivation).

Du kan få mere at vide fra

http://ditdomæne/dinmoodlemappe/install.php?help=memorylimithelp

Fortsat god ferie.

Will