Moodle opleiding op film

Moodle opleiding op film

by Pieterjan Heyse -
Number of replies: 7
Ik ga morgen een beginnerscursus moodle geven en zou deze willen filmen om zo een streaming videotje te maken voor beginners.

Ik heb beschikking over een videocamera en zo, komt technisch wel in orde. Hebben jullie soms tips.ervaring met het filmen van een presentatie en eventueel dingen waar ik moet op letten?

Uiteraard ga ik deze film daarna ter beschikking stellen aan de massa. Binnen 14 dagen ga ik dan nog eens hetzelfde doen voor 'gevorderden'.
Average of ratings: -
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle opleiding op film

by Jurgen Roels -
Een paar tips,

-> naar compressie toe achteraf best geen te exotische codec gebruiken, zodat het op verschillende mediaplayers werkt. Best de klasieke mpeg, eventueel divx voor de bestandsgrootte te beperken.

-> liefst geen te klein beeld, mensen willen iets kunnen zien, op een schermpje van bvb 2*3 cm zie je niets, dan kan je beter enkel geluid weergeven.

Je zal met grote bestanden zitten, zeker als je uitleg lang duurd. Mocht je problemen hebben naar de hosting van die grote bestanden, kan je wel hiermee helpen.

Groetjes

Jurgen
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle opleiding op film

by tobe baeyens -
Ik spreek niet uit ervaring, maar één zaak waar je volgens mij op moet letten is de beeldkwaliteit. Indien je een presentatie filmt kan het zijn dat je opname strepen bevat. Dit heeft te maken met de refresh-rate van het geprojecteerde beeld en van je camera. Je kan dit best eens uitproberen.

Hier en hier zie je hoe het niet moet. Op www.video.google vind je als je even zoekt nog veel meer slechte (en goede) voorbeelden. De beste kwaliteit haal je door afwisselend a) jezelf en b) het volledige computerscherm in beeld te brengen.

Er bestaan ook speciale programma's om het computerbeeld om te zetten naar film-formaat. Je krijgt dan enkel het computerbeeld te zien met opgenomen geluid. Een freeware programma dat hiertoe in staat is, is CamStudio.

Zelf maak ik regelmatig animaties met Wink. Hier vind je een voorbeeld. Maar dit is waarschijnlijk niet wat je zoekt. Het voordeel van dit systeem is dat de bestanden ontzettend klein blijven.

mvg,
Tobe Baeyens


In reply to tobe baeyens

Re: Moodle opleiding op film

by Hans de Zwart -
Hoi Tobe,

Weet wat ik leuk zou vinden? .... Een wink-animatie over hoe je dit soort filmpjes maakt met Wink.

Zou je eventueel dit soort animaties beschikbaar willen stellen voor het op te richten Moodle platform.
In reply to Hans de Zwart

Re: wink-animatie

by tobe baeyens -
Weet wat ik leuk zou vinden? .... Een wink-animatie over hoe je dit soort filmpjes maakt met Wink.

Ik moest even nadenken of dit wel mogelijk was (recursie), maar het is me inderdaad gelukt om zo'n animatie te maken. Het was wel niet eenvoudig. Het gebruik van Wink is heel eenvoudig hoor. Op 10 minuten heb je het onder de knie. Je vindt de (slordige) wink-animatie in de bijlage. Als ik eens wat meer tijd heb maak ik eens een deftige versie.

Zou je eventueel dit soort animaties beschikbaar willen stellen voor het op te richten Moodle platform.

De animaties die ik maak, mag je gerust voor eender wat gebruiken. Ik was al van plan om een hele reeks animaties te maken, die de belangrijkste stappen bij het opbouwen van een vak laat zien. Indien je suggesties hebt, mag je deze altijd doorgeven.

mvg,
Tobe Baeyens
In reply to tobe baeyens

Re: wink-animatie

by Sjaak Kamerling -
Ik heb een aantal weken geleden een aantal wink-filmpjes gemaakt voor Moodle-beginners (ben ik zelf overigens ook) op mijn school. Ze zijn te vinden op wznet.opweb.nl in de Lerarenkamer bij de cursus 'Moodle voor beginners'. Gasten zijn toegestaan, maar je hebt wel een sleutel nodig: firstmoodle. Mocht er belangstelling voor de files zijn, laat het dan even weten.
Groeten
Sjaak Kamerling
In reply to tobe baeyens

Re: Moodle opleiding op film

by Joost Vantomme -
Ik heb een les over het gebruik van Moodle als leraarskamer geïllustreerd d.m.v. filmpjes van de schermactiviteit op mijn computer (zgn. screencasts). Volgens mij de ideale manier om iets te demonsteren binnenin Moodle. Belangrijk leek me om samen met het filmpje mijn stemgeluid ook op te nemen.
Je kan mijn instructiefilmpjes hier bekijken op Google Video. Google Video laat je toe om zoveel filmpjes als je wil te uploaden naar hun servers. De filmpjes worden door hun omgezet naar het Flash streaming formaat en kunnen dus door praktisch iedere internaut bekeken worden. Je kan de filmjes ook embedden of insluiten in je eigen Moodle les zodat je cursisten ze gewoon binnen Moodle kunnen bekijken. Geen problemen dus met grote bestanden op je eigen server. De kwaliteit van de filmpjes is niet helemaal je dat maar het geluid maakt veel goed. Ik heb in ieder geval nog niet de opmerking gekregen dat de instructie niet te volgen was.


In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle opleiding op film

by Marion de Groot -

Mijn moodle website werkt ook met presentaties. Onze filmpjes worden geconverteerd naar .flv (flash video formaat) en streaming afgespeeld in een .swf (flash file), dus ik weet niets over media spelers e.d. Voor het filmen van de presentatie heb ik wel wat tips, en let behalve op het beeld, vooral ook op het geluid!

Vraag aan de spreker van te voren of hij of zij liefst effen kleding aan doet, dan zit je altijd goed. Een motiefje, vooral strepen, kunnen voor rare effecten zorgen. 

Bij het filmen kun je vragen of de spreker niet te veel beweegt (heen en weer lopen bv) zodat je camera hem of haar niet hoeft te volgen. Een beetje variatie in het beeld is wel leuk, maar dat kun je beter doen door zelf een stapje opzij te doen, of iets te zoomen.

Let goed op de kwaliteit van het geluid! Dat kun je het best even van te  voren testen op de opname locatie, want zonder of met slecht geluid is zo'n presentatie toch een stuk minder. Zorg ervoor dat de microfoon op de juiste plaats staat. Vraag of de spreker duidelijk en vooral niet te snel wil spreken. Veel mensen hebben de neiging te snel te praten als ze voor de camera staan.

Als je dingen wil tussenvoegen in het eindresultaat, b.v. vragen of dia's, dan is het handig daar al bij de opname rekening mee te houden door de spreker even een paar seconden rust te houden (dan kun je daar mooi een cut zetten).

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!