HTML-zoekblok

HTML-zoekblok

door Brecht De Cooman -
Aantal antwoorden: 3
Waarschijnlijk n.a.v. mijn vorige post over de cabri filter heeft Hans Hak me gemaild om te vragen of ik kon vertellen hoe ik het "OPZOEKEN"-htmlblock gemaakt heb dat op de hoofdpagina van onze Moodle staat.

Maak hiervoor gewoon een nieuw htmlblock aan, bewerken in HTML, en plak de code erin die je vindt in bijgevoegd tekstbestandje. Opmerking : gelieve wel de - weliswaar kleine - afbeeldingetjes op je eigen server te plaatsen en de verwijzingen hiernaar aan te passen. Kwestie van bandbreedte ... knipoog

Als je deze code goed bekijkt, dan zie je dat dit block vol staat met kleine mini-formuliertjes. Zo kan je ook vaak dezelfde techniek toepassen op heel wat andere sites die één of andere online raadpleging toelaten. De invulvelden van de formuliertjes dragen allemaal een naam, soms zijn er ook verborgen invulveldjes met een bepaalde naam en waarde; deze gegevens worden dan doorgestuurd naar een specifiek PHP-script op de server van de desbetreffende site, waarna er een nieuw venster geopend wordt met de zoekresultaten op de resp. site zelf. Je kan nog allerlei toepassingen verzinnen (andere routeplanners, Googlemaps (?), telefoonboeken, gouden gidsen, ...).

Vraagje aan mogelijke deskundigen : is dit allemaal wel altijd even "wettelijk". Mijn bedoeling is immers een didactisch verantwoord naslagwerk aan te bieden aan onze leerlingen en leerkrachten, en niet om als persoonlijk portaal of startpagina te fungeren. Kan dit juridisch door de beugel ??? bedenking

Voor meer uitleg :

zoekblok
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Brecht De Cooman

Re: HTML-zoekblok

door Jan Dierckx -

Ben geen deskundige, maar cruciaal lijkt mij je volgende opmerking ...

...waarna er een nieuw venster geopend wordt met de zoekresultaten op de resp. site zelf.

Zolang je dat doet, lijkt er mij geen probleem te zijn. Je zorgt enkel voor meer bezoekers op de site die de informatie aanbiedt. De bezoekers weten ook heel duidelijk dat het niet jouw site is die hen deze informatie biedt. Vaak bieden sites ook zelf zulke scriptjes aan om te integreren in een bestaande webpagina.

Het wordt wat anders als je via een script de informatie van een andere site ophaalt en deze dan afbeeldt binnen in je site.

Zeer mooie layout heeft je zoekblok. Ben je geïnteresseerd in samenwerking om een wat algemenere interface aan dit soort zoekblokken te geven? Zelf wilde ik graag elke leerkracht de mogelijkheid bieden om zoekmachines toe tevoegen aan een zoekblok door bijv. links toe in de volgende vorm:

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=%s

... en het blok maakt daar zelf een zoekvenster voor Van Dale van.

Andere voorbeelden:

Schermafdruk

Of (waarom niet?) geef elke leerkracht de mogelijkheid zulke functionaliteit toe te voegen door op een link te klikken in de de Nederlandse Moodle doc. (Een beetje zoals je aan Firefox zoekmogelijkheden kan toevoegen door op de Firefox website op linkjes te klikken)

De php is wel in orde. De opzoekingen van leerlingen worden nu ook opgeslagen in de logs van je Moodle. Maar ik krijg de CSS en javascript niet helemaal in orde. (Typisch, dan leer ik PHP om iets voor Moodle te kunnen maken, en dan is alles op te lossen met CSS en javascript! gemengd gevoel)

Meer info en download

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: HTML-zoekblok

door Brecht De Cooman -
"Ben je geïnteresseerd in samenwerking om een wat algemenere interface aan dit soort zoekblokken te geven?"

Mits je tijd en geduld hebt ben ik wel bereid mee te werken knipoog
Misschien moet je me wel eens nader verklaren hoe je dit ziet (wat verwacht je van het uiteindelijke block, hoe moet alles eruitzien, wat moet er nog gedaan worden ?). Is het OK om jouw huidige block te installeren op een productieserver ? Ik heb immers (nog) geen aparte installatie van Moodle om dingen op uit te proberen ...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Brecht De Cooman

Re: HTML-zoekblok

door Brecht De Cooman -
Oeps, blijkbaar was er al een foutje in mijn code geslopen : de <form>-tag was niet juist genest (nl. tussen de onderdelen van de tabelletjes tussen, en Moodle of beter gezegd de ingebedde HTML-editor verplaatste de eind </form>-tag dan volgens de standaard,  waardoor alles niet goed meer functioneerde.)

Nu heb ik elke <form>-tag laten beginnen vóór een <TR>-tag, i.p.v. erbinnen, en sluit ik de </form> na het sluiten van een </TR>. Dit zou nu hopelijk moeten juist blijven werken ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -