vastloper

vastloper

door Guido van der Waals -
Aantal antwoorden: 13

Moodle 1.5.3+ (2005060230)

Wanneer ik op de internationale site kijk met de trefwoorden primary, index, key, id krijg ik ook problemen te zien. Maar de eventuele oplossingen zijn voor mij in ieder geval niet duidelijk dan wel niet van toepassing.

Het is voor mij niet geheel duidelijk wanneer bij www.debergopweb.nl de problemen zijn ontstaan. Ik kwam ze voor het eerst tegen in de quiz-module. Bij het maken en testen van vragen krijg ik regelmatig vastlopers. In die zelfde periode bleek de door ons gebruikte server regelmatig overbelast te zijn. Dat probleem is nu verholpen. Aangezien ik de vastlopers bleef houden heb ik met PhpmyAdmin de tabellen laten controleren met als resultaat:

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_choice`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_choice_answers`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_choice_options`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_course_categories`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_course_display`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_course_modules`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_event`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_forum`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_forum_read`

Meer dan 1 INDEX sleutel was gecreëerd voor de kolom `userid`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_forum_subscriptions`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_groups`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_groups_members`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_log`

Meer dan 1 INDEX sleutel was gecreëerd voor de kolom `course`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_modules`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_resource`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_scorm`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_scorm_scoes`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_scorm_scoes_track`

UNIQUE en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `userid`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_survey_analysis`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_survey_answers`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user_admins`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user_coursecreators`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user_preferences`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user_students`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_user_teachers`

PRIMARY en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `id`

Kan dit probleem de veroorzaker zijn van de niet consequente vastloper? Hoe is dit probleem ontstaan? Hoe los ik dit op?

Misschien wel overbodig maar gisteravond probeerde ik een wiki aan de praat te krijgen. Deze blijkt nu ook niet te werken, misschien een zelfde oorzaak?

Al eerder heb ik in dit forum melding gemaakt van backup problemen bij een quiz. Ook die problemen zijn niet verholpen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door Jean-Pierre Pawlak -
Ik heb een heel tijdje geleden dit  'primary en index key' probleem als bug gemeld.  Daar is een nooit een degelijk antwoord op gekomen. Onze 1.5.2+ site heeft er alvast geen last van: noch bij wikis, noch bij quizen, ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: vastloper

door Guido van der Waals -

Had ik gevonden. Ik nam aan dat ik niet de enige ben die werkt met de nieuwere versie. Ben ik in de enige die dit nu weer heeft? Sommige collega's op school vinden dit een reden om voorlopig niet met Moodle te beginnen.

Gelukkig heb ik de rest van de school-elo nog onder een oude versie draaien.

Wil je een kijkje nemen op plekken waar vastlopers ontstaan, ga naar http://www.debergopweb.nl/moodle/course/view.php?id=20 en experimenteer.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door Christian Bokhove -
Sinds 20 november 1.5.3. Na de bij jou nu bekende serverproblemen in oktober geen problemen meer gehad.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door Hans de Zwart -
Ik draai dezelfde Moodle versie als jij. Ik ben het probleem nog niet tegen gekomen. De Quiz gebruik ik niet vaak. De keuze module wel...

Misschien heeft het te maken met de versie van MySQL (of PHP) die je gebruikt? Welke versies draai je?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: vastloper

door Guido van der Waals -

MySQL 4... en Php 5.1.2

Wanneer ik de internationale site bestudeer constateer ik dat er heel veel problemen zijn met met deze Moodle versie.

Wat ik niet heb gezien zijn de ernstige problemen bij mijn Wiki.
Voor de duidelijkheid volgt hier een printscreen:

logo.jpg
log.gif Nieuwsforum plan_05-06_5vwo_b1_feb Computer Algebra Systeem: Wiris kwadratische vergelijkingen oplossen schrijven zonder gebroken of negatieve exponent cabribestand voor t2 (5vwo_b1_t8v1.doc) technische vaardigheden t/m A4 (basisvaardigheden) Ga naar...
 

 
- - Kies Wiki Links - - Kaart van de site Indexpagina Nieuwste pagina's Meest bezochte pagina's Meest gewijzigde pagina's Gewijzigde pagina's Ongelinkte pagina's Te maken pagina's Exporteer pagina's - - Beheer - - Zet paginavlaggen Verwijder pagina's Pagina's opruimen Terug naar vorige versie Controleer links Hoe maak je een wiki
Maak je geen zorgen over de opmaak. Die kan later nog altijd aangepast worden. +

Deze wiki gedraagt zich onhandelbaar. De klacht is dat wanneer je gaat bewerken je altijd een schone pagine te zien krijgt. Bij herhaling kom je zo op de pagina: editeditediteditediteditvoorbeeld uit. Alles wordt wel bewaard maar steeds op een schone pagina. Het is mij onmogelijk bestaande pagina's te bewerken.
Ik nodig iedereen uit om eens een kijkje te nemen.

Voor de volledigheid het volgende: Ik heb op meerdere plekken een Moodle geïnstalleerd. De nieuwe versie levert bij mij altijd problemen in de database. Die problemen, internationaal onderkend,  zijn erg irritant. De nieuwe versie geeft bij één server problemen voor wat betreft de Wiki.
De installatie van de nieuwe versie is een geheel schone! dus geen upgrade! Bij de installatie waren geen foutmeldingen!!!!!!!!!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Maar een gok, maar toch ook bij de klassiekers:

En met het standaardthema?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: vastloper

door Guido van der Waals -

Koen, als metal een standaardthema is dan heb ik nog steeds problemen.

Nog erger sinds 5 minuten is de vormgeving van het vak 5vwo wbe waa veranderd. De middelste kolom is nu heel smal geworden.

Ik word hier wel heel moedeloos van.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Die kolom is smal, omdat de paginanaam van de wiki zo verknoeid is en zo lang geworden is...
Er loopt echt wat mis in het bewaren. Af en toe gaat die goed (heel af en toe)

Je kunt debugging eens aanzetten om te kijken of er php/sql fouten geretourneerd worden, maar ik denk persoonlijk dat dit geen Moodleprobleem is - ik heb al veel gezien, maar dat nog niet.

Als ik het goed begrijp is het alleen de wiki die moeilijk doet?
ga naar beheer, bij modules de wiki verwijderen, de map mod/wiki er af gooien, een nieuwe download van Moodle doen en de wikibestanden vervangen (unzip ze op de server - altijd beter) en dan de adminpagina verversen. Zou toch moeten werken dan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: vastloper

door Guido van der Waals -

Ik heb de nieuwste moodle geupload. De wiki lijkt nu juist te werken.

Na herstelwerkzaamheden met Mysql heb ik nog de volgende problemen in mijn database:

Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_forum_read`
Warning Meer dan 1 INDEX sleutel was gecreëerd voor de kolom `userid`
Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_log`
Warning Meer dan 1 INDEX sleutel was gecreëerd voor de kolom `course`
Problemen met de index(en) van de tabel `mdl_scorm_scoes_track`
Warning UNIQUE en INDEX sleutels behoren niet beide ingesteld te zijn voor de kolom `userid`

NIks veranderen? Wachten op Moodle1.6
Dit gepruts heeft mij al heel wat uurtjes gekost.

Mijn voorlopige conclusie is dat de veroorzaker van alle problemen de quiz-module is. Dat die module in 1.5.3 voor veel problemen zorgt had ik ook op de moeder-moodle gelezen. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Blij dat je toch tot een oplossing gekomen bent - het kan zijn dat je er corrupte bestanden op je server stonden, of gewoon een vervelende bug die zich alleen op bepaalde combinaties van systemen voordoet ?
Als je van die foute indexen geen last hebt, zou ik ze laten staan. Ik heb net eens gekeken en ook in moodle1.6 zitten die blijkbaar nog in.
Morgen heb ik waarschijnlijk toch terug contact met Yu, die aan het migratiescript werkt. Misschien geen slecht idee om ineens dat ook inorde te zetten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: vastloper

door Ger Tielemans -
Ik vermoed dat de versie van MySQL wel eens de oorzaak van menig probleem zou kunnen zijn. (ik schrijf zou, want we hebben ons lek nog steeds niet boven tafel) Wij kunnen sinds een versie wisseling van MySQL en Apache waarbij we NIETS VERANDERD hebben aan Moodle (nog steeds 1.4.3), geen backups meer terugzetten, met name van Moodles met veel quizen. Voordien (2 jaar lang) distribueeerde we de meest ingewikkelde Moodles over 9 locaties.
.
Met name MySQL 4.12 wordt als grote boosdoener genoemd
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: vastloper

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Bij mij loopt die ook mooi. Recent wat problemen gehad op mysql 5, maar dat is nu ook in orde.
De testmodule, ja, dat is wat. Daar was heel wat aan veranderd naar 1.5 toe, met een aantal bugs die maar niet opgelost geraakten tot gevolg.
Nu is er voor 1.6 is er al enorm gewerkr aan die quiz-module. Gustav Delius is op dit ogenblik de man. Er gaan (luide) geruchten dat de mensen van Open University de verdere ontwikkeling ervan na 1.6 gaan overnemen.

Aan 1.5 zal er niet veel meer veranderen, tenzij er plots blijkt dat er een enorm beveiligingslek is. Ik zou  niet meer hopen op een update daarvan.
Alle aandacht spitst zich nu toe naar de beta-versie van 1.6, terwijl er al plannen en wijzigingen naar Moodle 2 vorm beginnen krijgen. Er is begonnen aan een volledige check van de code om de toegankelijkheid van Moodle voor slechtzienden aan de heerstende officiële normen te laten voldoen. Vandaag zijn daarvoor de eerste wijzigingen gepost. Ook aan het nieuwe rollen model wordt al gewerkt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -