Moodle automatiseren - best practice op lange termijn

Moodle automatiseren - best practice op lange termijn

door Pieterjan Heyse -
Aantal antwoorden: 2

Als we Moodle verder willen automatiseren dan we nu doen, dan zullen we aan de slag moeten met scripts die we zelf maken. We willen graag deze zaken automatiseren en vragen ons af of er een meer geschikte manier is dan zelf wat php in elkaar te draaien die doet wat het moet doen, met als risico dat dit niet meer werkt als Moodle zijn interne API aanpast.

- DB query doen om uurrooster binnen te halen (lkr, lln, vak combinatie)

- Cursussen genereren

- Leerkrachten als leerkrachten in hun cursussen stoppen

- Leerlingen als cohort aan cursussen koppelen

- Per cursus de groepen aanmaken (1 cohort = 1 groep)

- Standaardcursus importeren zodat elke cursus een aantal standaard activiteiten aan boord heeft

Ik heb Moosh bekeken, maar dit lijkt te beperkt (kan geen groepen aan cohorts koppelen). De Moodle REST API lijkt me ook onvolledig dus ik zit te denken om toch een lokaal php script te schrijven zodat ik zoveel mogelijk de interne API kan gebruiken en wat database dingen kan toevoegen indien nodig (maar verwacht dat niet direct dan). 

Hoe zouden jullie dit aanpakken? 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Moodle automatiseren - best practice op lange termijn

door Pieterjan Heyse -
Even mezelf antwoorden, voor als er in de toekomst mensen iets gelijkaardigs willen doen.

Ik ben dus een powershell script aan het maken die enerzijds de API van onze leerlingenadministratie (Wisa) gebruikt als input en anderzijds de API van Moodle gebruikt, met 1 plugin te installeren is alles wat ik zoek beschikbaar. Altijd bereid om dit te delen als er mensen geïnteresseerd zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieterjan Heyse

Re: Moodle automatiseren - best practice op lange termijn

door Arnout Vree -
Hallo Pieterjan,

Neem anders contact op met CVO Vitant uit Antwerpen. Zij hebben vorig jaar ook al zo'n script ontwikkeld om gebruikers vanuit Wisa naar Moodle te sturen via de API's. Wellicht willen zij dit delen met jou/community. Via DM kan ik je wel een naam geven.

Hartelijke groet,
Arnout
Gemiddelde van de beoordelingen:  -