Open source gedachte

Open source gedachte

door H Hak -
Aantal antwoorden: 26

Bij een ieder die lid is van een van deze forums staat de open source gedachte hoog in het vaandel.

Ik ben echter van mening dat we allemaal het wiel aan het uitvinden zijn qua content.
Als wij Moodle allemaal zo fantastisch vinden en deze gedachte ook willen uitstralen, wordt het dan niet eens tijd dat we onze content gaan delen.
Is er geen betere reklame (en samenwerking = vuist ) voor onze Moodle dan en goed gevulde database met lesmaterialen?

Kijk je zo eens rond op de sites dan zitten er heel wat "op slot".

Ideeën van anderen kunnen een eye opener zijn voor ons allemaal.
Ook ik maak goedbedoelde rommel die voor anderen niet bruikbaar is.

Maar met een grote gebruikersgroep kun je toch wat van elkaar overnemen zodat jouw ELO en die van anderen verrijkt wordt.

Hierdoor maken wij Moodle sterker en houden content leveranciers hiermee uiteindelijk rekening.

Als uiting van mijn geloof voeg ik in de bijlage een scorm package toe.
(voor enkelen onder u misschien mijn goedbedoelde rommel)
Het zal voor de meeste onder u geen probleem zijn hierbij opdrachten te verzinnen of toetsen te maken.

Wie volgt?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Peter-Anne Wissema -
Hallo Hans,

Bedankt voor je inzet en je scorm (iets wat ik zelf nog erg aan het uitproberen ben), Er staan gelukkig ook redelijk wat sites wel open voor gasten, al zou het natuurlijk best meer mogen zijn.
In de categorie voortgezet onderwijs zit al een discussie over contentsharing. Daar hebben een aantal scholen ook al gelukkig positief gereageerd.

Als we met z'n allen hier op door gaan, moet er best veel moois uit kunnen komen.



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Open source gedachte

door P H -
Ben het volledig eens met Hans.
Als je eens gaat rondkijken in andere moodles, dan merk je echt dat er heel veel sleutels geplaatst zijn. Spijtig. Vooral aangezien toch de eigenlijke inhoud moeilijker is dan moodle zelf... Al is het gewoon om eens een ander licht te werpen op eenzelfde materie. Of nieuwe materie te ontdekken.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Open source gedachte

door Christian Bokhove -
Ook mee eens, ik merk bij mij op school dat sommige docenten het niet prettig vinden als je gewoon kunt komen rondkijken. Jammer, en een gemiste kans.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Open source gedachte

door H Hak -

De oorsprong ligt m.i. in de door mij genoemde goed bedoelde rommel.
Het materiaal is echter wel vanuit gedrevenheid en overtuiging samengesteld.
Door toepassing van destijds nieuwe multimediale foefjes is e.e.a. nu echter gedateerd.

Velen onder ons (zoals ikzelf ) die het zelfgemaakte lesmateriaal bekijken van de afgelopen jaren onderkennen dit vaak.

Slechts de layout maar niet de didactische gedachte verandert.

Mijn meegestuurde scorm lijkt in de verste verte niet op de Bokhove Freudenthal variant.

Ik schaam me daar niet voor en denk toch dat sommigen zullen kijken hoe mijn scorm in elkaar zit zoals ik bij BF. (voor iedereen is de mijne te begrijpen)

Van deze mensen kan ik in de toekomst zeker ook wat leren of....kopiëren.

Als de ene hand de andere wast ........

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Een ander probleem is het wettelijke: nl. het copyright. Dat is momenteel erg strikt. Je mag niets publiceren van anderen zonder toestemming van de auteur en zelfs je eigen werk weggeven is al moeilijk. Pas sinds eind 2004 is daarvoor een Belgische versie van Creative Commons licentie beschikbaar. Vermeld je geen licentie, dan geldt de strenge wet automatisch.

Anderzijds zullen heel wat mensen toch beschermd materiaal gebruiken (een oefening van een cd-tje bij een handboek, een afbeelding uit een boek of van een website...), een geluidsfragmentje van een cd. Problemen voorkomen is heel gemakkelijk: zet een cursussleutel en het is dicht.

Al bovenstaande onzin weggelaten, heb je natuurlijk wel gelijk. Leraars zijn nogal protectionistisch en zijn denk ik (overigens volkomen onterecht), vooral bang dat iemand hun werk niet goed genoeg vindt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Open source gedachte

door H Hak -

Ja Koen dat koste mij ook enige tijd.

Ik had ook de volledige scorm ter beschikking kunnen stellen (werkt intern op 100/1000 Mbps) maar heb speciaal voor dit forum een variant gemaakt met html/redirect bestanden zodat de bron wordt aangesproken en niet de gedownloade bestanden. Zolang deze bron door de auteur bekend wordt gemaakt (gepubliceerd) lijkt me daar niks mis mee.

Mijn emailadres is bekend en ik heb een webserver waar je zip bestanden op voorwaarden kunt downloaden.

Wij praten hierbij echter over een maatschappelijk doel (onderwijs).
In Nederland zijn fondsen die maatschappelijke doelen steunen.
Mogelijk ligt hierin ook een taak weggelegd voor een Moodle gebruikersvereniging die dergelijke instanties kan benaderen  voor sponsoring.

Content leveranciers zoals uitgeverijen maar ook Teleac/NOT/Freudenthal/etc kunnen hiermee een deel van de door hen gemaakte kosten terugwinnen.

Daarnaast kunnen deze instellingen w.s. hun eigen subsidieverstrekkers overtuigen van het maatschappelijk belang van de eigen organisatie.

Kortom: Moodle moet groot vanwege het belangeloze opensource karakter.   
            Wij als gebruikers zullen met ineengeslagen handen tijd moeten steken
            in content, technische ondersteuning en deze ook belangenloos moeten
            delen.

Slagen wij daarin dan lijkt mij dat sponsors (en misschien wel overheden) hierin willen bijdragen. De EU gaf dit al bescheiden aan binnen het taalproject.

Wordt Moodle een speler van formaat zullen er meer persoonlijke initiatieven komen in de vorm van Hans de Zwart alsook php/mysql specialisten zoals Berry Langerak .

Gezamelijk nemen deze laatst genoemde partijen een angst weg voor onderwijsinstellingen die Moodle nog niet gebruiken en voorlopig nog met commerciële instellingen in zee gaan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Hans de Zwart -
Hoi Hans,

Dit soort zaken is inderdaad precies waarmee we bezig zijn in het Moodle.nl platform.
We willen een plek scheppen waar onderwijs (in de vorm van SCORM pakketten en Moodle cursussen) makkelijk uitgewisseld kan worden.

Good practises willen we extra uitlichten door deze als voorbeeld zeer makkelijk toegangkelijk te maken in een Moodle demo-omgeving.

Je gaat er dus zeker meer van horen...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Open source gedachte

door Martijn Bos -
Het is een detail maar ik denk dat met alleen Open Source er niet komen. Met een Open Source is nog niet bepaald wat je met die source mag doen. "Vrije software" is een type software dat verder gaat dan Open Source bijvoorbeeld onder de GNU-GPL licentie. Door het aansluiten bij clubs zoals de Onderwijsvernieuwingscooperatie worden eerste stappen gezet richting het beschikbaar maken van content maar daar kan Ger Tielemans vast meer over vertellen knipoog. Met bijvoorbeeld GPL als licentie voorkom je dat je software (of content) gekaapt kan worden voor commerciele doeleinden en blijft het openbaar inclusief de plicht tot publiceren van aanpassingen. Het is lastige materie en ook wij zijn ons aan het bezinnen over de juiste keuze voordat we materiaal aanleveren.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Open source gedachte

door H Hak -

Jammer want het is wel leuk werk.

Hier is er nog een die wel mag.(als de links blijven staan)

Misschien heeft iemand er iets aan.

zie bijlage

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Jelle Beijer -
ik had later gezien dat er een overlap is in mijn post ("Course exchange - cursus uitwisseling" http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=40641) en deze post

Even inventariseren wat 'den mensch' motiveert om wel of niet cursussen beschikbaar te stellen aan de hele wereld:

redenen om het NIET te doen:
koen roggemans: copyright issues; "Leraars zijn nogal protectionistisch en zijn denk ik (overigens volkomen onterecht), vooral bang dat iemand hun werk niet goed genoeg vindt."
christian bokhove: "ik merk bij mij op school dat sommige docenten het niet prettig vinden als je gewoon kunt komen rondkijken" (maar waarom?)
Hans hak: "Door toepassing van destijds nieuwe multimediale foefjes is e.e.a. nu echter gedateerd."

redenen om het WEL te doen:
... ik kom alleen maar op idealistische, niet praktische motieven uit...?

SCORM overigens is een middel, geen motivatie?

Brengt mij terug op een andere vraag of mensen die studeren voor een onderwijsfunctie (leraar bijvoorbeeld) ook leren met een ELO te werken, of leren samen te werken aan cursussen danwel het uitwisselen van cursussen ("Les in het gebruik van ELO's op opleidingsinstituten" http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=40359) Oftewel: heeft het nieuwe leren ook de opleidingsinstituten bereikt?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jelle Beijer

Re: Open source gedachte

door H Hak -

Scorm is een middel en uitwisselbaar in diverse ELO's.
Het maakt e.e.a in ieder geval wél makkelijker.

M.bt. opleidings instituten:

Hopelijk gebruiken deze instellingen zelf ook een ELO.

Misschien een leuk onderzoek voor studenten op jullie instelling.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Jelle Beijer -
"Misschien een leuk onderzoek voor studenten op jullie instelling"

van SCORM krijg ik eerlijk gezegd geen warme gevoelens tong uit

van de redenen wel of niet je werk beschikbaar te stellen wel, dat lijkt me een interessanter onderwerp
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jelle Beijer

Re: Open source gedachte

door Christian Bokhove -
Beide onderwerpen zijn belangrijk.

Als iemand iets niet beschikbaar stelt heb je er sowieso niets aan. Dus dat is m.i. belangrijk.
Als iemand in Blackboard een leuke module heeft gemaakt dan kan het leuk zijn als ook díe leraar die ter beschikking stelt. Dan zijn standaarden belangrijk.

Ik word zelf altijd heel erg moe van discussies over standaarden: als je nét enige consensus bereikt hebt, is er altijd iemand die weer een beperking ziet, of een bedrijf als MS die het beter weet, of....op dit moment is SCORM de enige in de praktijk werkende standaard met meerwaarde. Geen moodle-course-formaat, geen Leraning Design. Leuke tools heb je daar voor, maar geen enkele ondersteuning in de praktijk met meerwaarde.
Meerwaarde zoals het opslaan van leerlingresultaten, verdergaand dan "voltooid/niet voltooid"
Daarnaast vind ik dat elke nieuwe standaard "compatible" moet zijn met een oudere standaard.

Kies nou eens voor een standaard. Klaar

We kunnen moodle courses ter beschikking stellen, maar dan beperk je jezelf tot de moodle community. Ik zou graag zien dat docenten i.h.a. méér uitwisselen.

Waarom word je niet warm van SCORM?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Open source gedachte

door Ger Tielemans -
SCORM = lekker in je eentje leren op het internet
Moodle = Samenwerken en samen leren reflecteren op je leerporcoes
Slim = beide combineren in Moodle arrangementen (IMS/CP export in 1.6)
Learning Design = de echte integratie, maar nog minstens 2 jaar wachten
LAMS in 1.6 = voorproeven van wat LD straks kan betekenen (veel extra installeren droevig)

Ik ben erg blij met de SCORM initaitieven van Bokhove en Hak, want dat is een terrein waar ik zelf nog niet echt aan toe kom en waar nog veel moet gebeuren. (Ik huiver wel als ik lees dat de slimme oplossingen van Bokhove met Freudenthal weer "breken" in de nieuwe Moodel release. Is dat al weer opgelost?)
Het MoodleDocs NL initatief juich ik toe, ik zal kijken of ik collega's kan porren.
 
Ik hoop ook dat er een enthousiaste groep rondom Flash ontstaat, ik concentreer me zelf voor onze scholen meer op Moodle arrangementen waarbij leerlingen meer regie en mogelijkheid tot initatief  hebben: helaas is dat ook bij Moodle nog erg beperkt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Open source gedachte

door Christian Bokhove -
De SCORM pakketjes werken in elke moodle met de standaard SCORM module.

Ik heb wel een "hack" gemaakt van de module zodat niet alleen de score en suspendstate worden getoond, maar je ook het programma kunt bekijken "zoals de leerling hem achterliet". Natuurlijk zit dat wel al in het programma in het SCORM pakketje.

Wat "gebroken" is, is de RQP connectie, dwz. het onderdeel los van SCORM maar wel in de Quiz module voor "vragen op afstand". Hier zit ook Computer Algebra Ondersteuning. Het maakt dan gebruik van een rqp_server (zie bijv. http://stack.stmichaelcollege.nl/stack) en toont dan wiskundevragen. Met de komst van Moodle 1.5 en een nieuwe STACK versie is de "verbinding" verbroken. Gustav Delius zegt dat het in 1.6 weer zou moeten werken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Open source gedachte

door Ger Tielemans -
Bedankt, ik haalde twee dingen door elkaar. In 1.6 zit ook een knop voor "bekijken als leerling", ik weet niet of dat voor SCORM goed gaat werken: je hebt immers op dat moment geen individuele leerlingengegevens beschikbaar (of truc je dat?). Quiz is men in 1.6 erg aan het verbouwen, ik ben benieuwd.  
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Open source gedachte

door Christian Bokhove -
1.6 heb ik nog niet goed bekeken. Het zou mooi zijn als "bekijken als leerling" op hetzelfde als mijn hack neerkomt, want dan hoef ik geen aangepaste SCORM files meer aan te bieden. Bij mijn hack is het zo dat als er geen leerlinggegevens zijn, de module een "lege versie" laat zien.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Hans de Zwart -
Hoi Hans,

Mag ik je vragen welk programma je gebruikt om je SCORM pakketten in elkaar te draaien?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Open source gedachte

door H Hak -

Reload editor. (op advies van Christian Bokhove, en die heeft hele mooie scorms)

Het werkt perfect, gebruikt de vereiste standaarden en er wordt flink aan ontwikkeld.

Ik heb 4 flashpresentaties gemaakt hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Christian heeft ze op de Galois site gezet.

http://www.stmichaelcollege.nl/galois/mod/wiki/view.php?id=40&page=ScormMakenEnGebruiken

Je kunt ze ook downloaden op:  http://elo.dehaagse.com/reloadeditor.zip

Voorlopig bevind ik me qua content nog op instruktie nivo (zie bijlage geloven.zip ergens hierboven) echter de mogelijkheden zijn te over.
Als ik nieuwe functies onder de knie krijg  zal ik ook hier presentaties van maken.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Elbert de Bruin -
Ik zou graag een Scorm compliant package testen op correcte werking in Moodle. Wie wil mij helpen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Elbert de Bruin

Re: Open source gedachte

door H Hak -

zie het begin van deze discussie

er staat rechtsbovenaan een scorm over verschillende geloven

er staat er ook nog ergens een over sexuele voorlichting

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Open source gedachte

door Elbert de Bruin -

Scorm als geloof? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Scorm als sex, zullen we dat maar prive houden? grijns

Maar even serieus. Mijn wens is andersom: ik heb een Scorm compliant package en zoek iemand die dat even in zijn Moodle wil plaatsen. Welke lieverd wil mij helpen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Elbert de Bruin

Re: Open source gedachte

door H Hak -

Waar is het te downloaden?? of mail het even dan plaats ik het even op elo.dehaagse.com

gr hans

Gemiddelde van de beoordelingen:  -