Moodle 3.8 update fout databank

Moodle 3.8 update fout databank

door Patricia Hazemeijer -
Aantal antwoorden: 9

Waar moet ik op letten bij de update naar 3.8.3? Deze release kon ik eenvoudig aan klikken, maar als ik verder geen plugins heb moet ik dan toch ook nog de database migreren ofzo? Ik kon via mijn hosting de module gewoon updaten via Installatron. Ik ben van 3.4.8 in een keer naar 3.8.3 gegaan. De website draait wel en oude gebruikers kunnen er nog gewoon in en verder met de opleidingen. Maar nieuwe gebruikers kan ik niet aanmaken, manueel. Iemand enig idee?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door Arnout Vree -

Hallo Patricia,

Je kan niet in één keer upgraden van 3.4.8 naar 3.8.3. Je had eerst naar versie 3.5.x moeten upgraden. En daarna kan je wel in één keer door naar 3.8.3. Mijn advies is om een backup terug te halen en dan het hele upgrade proces opnieuw te doen met deze noodzakelijke tussenstap.

Hartelijke groet,
Arnout

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Arnout Vree

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door Patricia Hazemeijer -
Ik heb het teruggezet en ben nu van 3.4 naar 3.5 gegaan. Zodra ik nu mijn website open vraagt ie mijn aandacht voor een heleboel plugins. Te installeren groen of te upgraden blauw. Moet ik dat nu allemaal één voor één aanvinken?

Dan dan daarna stap voor stap een upgrade van 3.5 naar 3.6 maken, zodat deze tussenstappen ook gemaakt worden?

Kan ik ook zomaar een heleboel verwijderen als dat hier met rood wordt aangegeven?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Je site moet écht in orde zijn voor je verder upgrade. Controleer de systeemvereisten en zorg dat alles netjes goed staat voor je verder gaat - die checks zijn er niet zonder reden.
Plugins hebben code in je site staan en hebben gegevens in de database. Wanneer je een plugin verwijdert, moeten de instellingen uit de database (eerst) en dan moet de code verwijderd worden. Doe je dat laatste niet, dan wordt de plugin geherinstalleerd wanneer je de databank bijwerkt.
Een screenshot zou helpen om te weten wat er allemaal gebeurt ...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door Patricia Hazemeijer -

Ik heb alles inmiddels de hele moodle even teruggezet en het lijkt nu wel te werken tot zo ver ik kan zien, maar nog steeds zijn er vast zaken die niet op orde zijn omdat ik al een paar keer de update heb geprobeerd en toen weer terug gezet, in kleine stapjes werkte het ook niet, dus nu maar weer gewoon terug naar af 3.4.8. 

Bij de update kreeg ik wel te zien wat niet goed was, maar dat is dan nu niet meer relevant. Ik heb wel screenshots van nu, maar weet niet of je dat bedoelt. Het overzicht van plugins, php wat ontbreekt verwijderd etc?

De optie die ik nu bedacht heb is om hier dit te laten en op een andere website de laatste versie van moodle te zetten en daar de nieuwe deelnemers en opleidingen in te zetten en dan maar langzaam de oude af te bouwen. Ik heb toch meerdere websites. Dan ga ik niet deze van study247 upgraden, maar ik wil wel graag weten of het er nu goed uitziet en ik niet toch ongemerkt wat heb glad te strijken.

Bijlage KnipselA.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Lijktme  toch in orde?

Hier kun je de systeemvereisten per versie zien: moodle/admin/environment.php

Hier kun je zien of alles up-to-date is: moodle/admin/index.php?cache=1

Beiden zouden in orde moeten zijn voor je verder updates installeert.

Die installatron-installaties ... er gaat niets boven https://docs.moodle.org/38/en/Git_for_Administrators

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door Patricia Hazemeijer -

Ik krijg wel een melding, controleer, de PHP staat nu weer op 7.0, maar als ik het goed begrijp kan ik dan die melding negeren. Of moet die dan juist wel op 5.5.0? En iets met de ini file, controleer, maar daar kan ik zelf niet bij.

En bij die andere kan ik een nieuwere moodle versies downloaden. Maar of ik dat dan hier zo moet doen nu, ik weet t niet. Zou ik op download kunnen drukken, eerst de 3.6.10? En moet ik dan daarna weer eerst de systeemvereisten checken? Sorry, ik ben niet zo goed in deze dingen.

Bijlage KnipselD.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Je kunt bovenaan selecteren voor welke versie je de controle doet.
Voor een 3.8 is php7.0 in elk geval niet goed genoeg. Dit krijg ik bij controle:

voor 3.8:
php versie 7.1.0 is vereist en je gebruikt nu versie 7.4.6
voor 3.9:
php versie 7.2.0 is vereist en je gebruikt nu versie 7.4.6

PHP 5.5 is uit het stenen tijdperk: https://www.php.net/supported-versions.php (7.0 en 7.1 ook ...)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Moodle 3.8 update fout databank

door Patricia Hazemeijer -

Nou dat stond in de notitie van die php setting, controleer. Iets met php 5. Te negeren als dan, etc. Vroeg me af of ik actie moest ondernemen bij check, oranje, of dat t dan wel okay is. Groen geeft toch meer duidelijkheid in deze. Het ene is php setting en het andere php extension, iets wat je zou moeten installeren, maar ik wee t niet hoe. Want daar kan ik niet zomaar bij.

Pas bij 3.7 moet je een versie van of hoger dan 7.1 php hebben, zie ik nu als ik t check.

En voor moodle 3.9 is eerst moodle 3.5 vereist.

Maar ik kan enkel in installatron op 3.5 klikken voor een upgrade en dan loopt de boel vast als ik kijk bij mijn website. Dus ik heb t maar opgegeven om t zo te doen. En dan bouw ik wel eerst deze af en een nieuwe op bij een andere website die ik wel moodle 3.8 kan geven vanaf de start. T is een omweg maar wel een uitweg en oplossing. Bovendien heb ik nu een laaggeletterde leerling die de verandering niet aan kon toen het er ineens anders uitzag. Dus alleen al voor hem moest ik eerst terug naar 3.4.8 en dan heel geleidelijk onder begeleiding naar een ander uiterlijk toe. Maar door corona zit ik veel op afstand dus dat gaat m nu ook niet worden.

Dus dan zit t nu in elk geval allemaal nog goed zo.  En dan weet ik ook weer dat ik niet zomaar op upgrade kan klikken. Veel geleerd. Dankjulliewel!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -