Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -
Aantal antwoorden: 16

Zul je natuurlijk net zien. Hals over kop ben ik bezig met het in Moodle plaatsen van lessen, omdat ook hier in Suriname de scholen gesloten zijn. Bovendien is Suriname nog helemaal niet zo onlinerig.


Ik heb kortgelden een update van Moodle gedaan naar versie 3.8.1 En wat ik nooit heb gehad, is dat ik aangemaakte nieuwe deelnemers allemaal bij het inloggen op hun eigen systeem de foutboodschap krijgen: invalidparameter. en daarond "ongeldge parameterwaarde gevonden". Stressen dus, want hoe doorbreek ik deze onverwachte blokkade en kan ik mijn toezeggingen waar maken. Veel leerlingen en leerkrachten zitten om een oplossing te vragen.


Bedankt voor het meedenken


Bert

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Hallo Bert

Schakel foutopsporing in (Sitebeheer, ontwikkeling, fouten opsporen) en misschien krijg je dan een zinnige foutmelding waarmee we verder kunnen. -> zet het op "ontwikkelaar"

Kopieer de foutmelding en zet fouten opsporen dan terug af.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -

Bedankt voor je suggestie. Ik had hier nog niet eerder mee gewerkt, maar zonder assistentie zou ik daar ook niet uitkomen. 

Maar kennelijk gaat er toch wel wat mis. Met mijn admin account verloopt alles vlekkeloos, maar zodra ik gebruikers ga koppelen aan de nieuw ontwikkelde cursus en ik laat ze inloggen, dan krijgen ze allemaal die eerder getoond error, geen één uiitgezonderd. Dit is echt nieuw voor mij. Ik had vorige week vrijdag wel een update gedaan van Moodle en Php, beide naar de laatste versie. Vermoedelijk dat het daar iets te maken kan hebben. Want ik heb ook gehoord dat bestaande studenten nu ook problemen ervaren, onder andere, dat ze niet meer kunnen checken welke rol ze toegewezen hebben gekregen en iemand rapporteert mij ook dat de teksten van de secties niet meer zichtbaar worden op het scherm. Wel de koppen.


Kortom een verstoring van het proces, waar ik momenteel even niet op zat te wachten, omdat we hier in suriname de scholen willen faciliteren om door te kunnen gaan met lesgeven.


Hopelijk kun jij in 1 oogopslag zien wat er mis is met mijn huidige configuratie. Laat me alsjeblieft weten en weet dat ik dus niet veel meer kan dan als enthousiaste Moodle gebruiker met veel plezier cursussen ontwikkelen en distribueren. Ik besef nu heel goed, dat ik een lager niveau ook kennis moet gaan nemen van wat er allemaal op de achtergrond gebeurt. Maar dat komt zeker nog wel.


Hartelijke groet,

Bert

Bijlage error invald parameter Moodle 3.8.1.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ik zie het niet aan de foutmelding droevig
Je zegt dat je recent een update hebt gedaan. Heb je dat gedaan zoals het hoort, namelijk ofwel via Git, ofwel de oude code opzij gezet en de nieuwe code op de juiste plaats of heb je de nieuwe code over de oude gekopieerd? Dat laatste loopt al wel eens fout af, omdat verwijderde of hernoemde bibliotheken dan blijven staan en stukken oude code kunnen gebruik worden met onvoorspelbare resultaten als gevolg. (https://docs.moodle.org/38/en/Upgrading#Install_the_new_Moodle_software)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -

Ik heb de update laten uitvoeren door de host provider op onze server. Ik neem aan dat dit updateproces door hen zorgvuldig wordt uitgevoerd. Er is allereerst een backup gemaakt van de oude versie en daarna is versie 3.8.1 geïnstalleerd. De fout treedt dus alleen op bij nieuw aangemaakte gebruikers. Zelf heb ik als admin totaal geen last van deze foutmelding, wel als ik mij ook met een nieuw account aanmeld. 

Ik had ook een fake account voor mezelf aangemaakt en deze niet aan een cursus gekoppeld. Ook dat fakeaccount ondergaat dezelfde foutmelding,

Lastig en zeer ongewenst momenteel deze vertraging, Ik ga wel eens verder op zoek, mogelijk dat er elders ook iets dergelijks is opgetreden.


Bedankt voor het meedenken Koen,


Hartelijke groet,

Bert


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -

Even een vervolgvraag Koen. Ik lees dus in de eerste regel iets van "missing key ,,,,,,, etc,:"classification. Is dat dan geen vingerwijzing? Er moet dus ergens in een record een gegeven missen, die het systeem kennelijk verwacht. Zit dat soms in het record van de gebruiker of deelnemer? Als een nieuwe deelnemer op zijn of haar eigen systeem inlogt, dan komt steevast die foutmelding, maar die kunnen ze wegklikken. In het navigatiemenu staat dan wel de cursus waaraan ik ze heb gekoppeld, alleen als ze daar op klikken, dan kunnen ze niet de lesinhoud lezen, alleen de hoofdstructuur, dus de koppen van de onderwerpen. Kan dat je wellicht verder helpen met het vinden van de plek waar iets verkeerd gaat?


Alvast bedankt voor het meedenken,


Hartelijke groet,


Bert

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -

Beste Koen,


Ik heb de vorige Moodle versie (3.6.9) op de server terug gezet op dezelfde locatie. Zou daarmee dus de nieuwe installatie 3.8.1 geheel overschreven moeten hebben. Desondanks blijft het invalid parameter probleem helaas bestaan.  

Heb jij wellicht nog een suggestie wat ik nog meer kan doen?

Hartelijke groet,


Bert

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -

Beste Koen,


Ik ben overgeschakeld van Boost naar Clean, omdat ik veronderstelde dat het daar wel eens mee te maken zou kunnen hebben. Helaas de fout blijft bestaan, maar de melding geeft mogelijk wat meer aanwijzingen richting kalender of toekomstige cursussen. Denk jij dat ook als je zo naar de schermafdruk van de foutmelding in Clean kijkt?


De achterliggende foutmelding geeft aan: error Moodle must provide a timesort to a value and/or from value

Op Moodle Tracker kom ik in de broncode deze foutmelding als volgt tegen:, zoals in de bijgesloten knipsel is afgebeeld


Hartelijke groet,


Bert Schreuders

Bijlage 2020-04-07.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -
het toegezegde "knipsel" met de plek van de foutmelding in de broncode

Bijlage foutcode.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Zou je databank dan wel in orde zijn? Een ontbrekende kolom in een tabel of zo? Het is meer een gok. Maar er kan niet veel meer mis zijn: ofwel is je code stuk, je databank of iets in je bestanden (wat me onwaarschijnlijk lijkt).

Kun je controleren met https://docs.moodle.org/38/en/Verify_Database_Schema

Heb je na je downgrade de backup die hoort bij de vorige code teruggezet? De database kun je niet downgraden...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -
Beste Koen,

Ik heb inderdaad de vorige backup ook weer terug gezet en kon dat goed checken, omdat ik bepaalde zaken in de nieuwe installatie had verwijderd, maar die waren , na het terugzetten van de backup, automatisch hersteld.
Eerlijk gezegd krijgt dit probleem een klein beetje de status van frustratie. Ik ben nu al dagen alleen maar aan het peinzen hoe ik dit vervelende probleem de wereld uit krijg. Want als ik geen studenten kan activeren, dan heeft iedere andere ontwikkeling niet zoveel zin.
Ik overweeg daarom dan ook een hele rigoreuze ingreep te gaan doen, namelijk alles van mijn server verwijderen, dus code en databank. En dan gewoon een totaal nieuwe installatie van 3.8.1 te doen, zodat ik met een schone lei kan gaan beginnen. Hoe ik al die vorige ontwikkelde cursussen dan weer terug kan krijgen, dat zie ik dan wel, maar ik moet nu snel gaan opleveren, omdat hier groepen leerlingen en leerkrachten zitten te wachten op lessen, omdat ze niet naar school mogen. Nood breekt wet, zullen we maar denken in deze voor ons allen nieuwe situatie, toch?

Je hebt het over een kolom die ontbreekt, maar ik heb niet anders gewerkt, dan dat ik altijd heb gedaan. En ik zou dan ook niet weten, waar ik op zoek moet gaan naar een kolom, waarvan ik het bestaan niet eens kan voorspellen. Ik heb alle blocks gewoon verwijderd, omdat ik vanuit de code kon opmaken dat de foutmelding iets met de calender of upcoming events te maken kon hebben. Maar zelfs na het verwijderen van alle blokken, blijft de foutboodschop gewoon eigenwijs zijn middelvinger opsteken. Mijn rol is om leerlingen en studenten aan het werk te krijgen, maar niet om dagen lang te gaan zitten zoeken naar een speld in de hooiberg, die, naar het schijnt, alleen in mijn hooiberg terecht is gekomen. Sporadisch kom ik wel andere discussies over dit probleem op de fora tegen, maar niet van een nvieau, dat ik kan stellen, dat ik hier met eens structurele bug te maken heb. Er moet hier iets op mijn systeem zijn gebeurd, wat onverklaarbaar lijkt. Eens houdt het op om naar die verklaring te gaan spitten. Liever dan maar gewoon opnieuw beginnen Koen. Ben je het daar ook mee eens?

Hartelijke groet,

Bert
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Hallo Bert,

Ik begrijp je frustratie maar al te goed! (zit hier zelf al 2 uur achter een onnozel probleem te zoeken - IT op z'n slechtst glimlach )

Herbeginnen is alleen maar nuttig als je een plan hebt om je cursussen er terug in te krijgen. Heb je recente backups van elke cursus (bijvoorbeeld door de automatische backups te laten draaien)? Die zou je dan ergens in je map moodledata moeten terugvinden. Ik zou toch eerst proberen die eventueel alsnog te maken voor je alles weggooit.

Heb je je databank gecontroleerd met de docs-pagina die ik je toegestuurd heb? Dat zou kunnen onthullen of er een fout opgetreden is tijdens de upgrade,  of op een ander moment, waardoor er een stukje van je databank ontbreekt. Het is een half uurtje werk. En als dat het probleem is, dat is makkelijk te fixen (zie bijvoorbeeld  https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=398830 met zo'n raar databankprobleem)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
Hoi Bert,
Vraagje - krijg je die melding alleen op de Mijn Startpagina?

Zo ja, ik heb dat ook een keer gehad na een update.
Heb je al geprobeerd de startpagina te "resetten" voor alle gebruikers?

Sitebeheer > Uiterlijk > Standaard "mijn startpagina" > Startpagina op standaardinstelling voor alle gebruikers.

Soms naar een upgrade gaat er ook wel eens iets fout met de caching? Heb je deze al leeggemaakt? (Sitebeheer > Ontwikkeling > Alle caches leegmaken)

Ik ben benieuwd.

Gemma
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -
Dank je voor het meedenken Gemma. Jouw eerste voorstel, namelijk resetten van de startpagina voor de gebruikers had ik al eerder utigevoerd. Dat was ook van mijn "opwellingen". De tweede optie heb ik zojuist uitgevoerd, en alle caches leeg gemaakt. Maar...... daar kom ik dus ook niet verder mee.
Weet je, ik denk dat ik gewoon de hele boel van de server opruim. Jammer van al mijn eerdere werk. Maar ik ga gewoon een hele schone versie installeren en hoop dan dat ik van dit ontzettend vervelende probleem af ben. Hoe ik dan de ontwikkelde cursussen dan weer terug kan gaan zetten, zie ik daarna wel. Maar ik kan niet anders dan nu doorgaan met nieuwe ontwikkelingen. Er zijn al te veel leerkrachten die ongeduldig zitten te wachten . Normaal had ik het lesmateriaal ook direct kunnen publiceren, maar dat ik nu opeens met zoiets bizars word geconfronteerd, had ik niet kunnen voorzien.

In ieder geval bedankt voor het meedenken Gemma.

P.s. Op jouw eerste vraag of het alleen bij ":Mijn startpagina" gebeurt, dus ja. En ik als admin heb het probleem niet, zie gewoon alles, wat ik heb ontwikkeld
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers
hoi Bert,

zoals via chat aangegeven vind ik op het forum dit https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=369716. Qua melding lijkt het op die van jouw.
Dit is opgelost door een taalpakket te installeren.

Ik begrijp dat dit ook niet werkte bij je. Dan houdt het trouble-shooting op afstand voor mij hier ook even op. droevig
Sorry.

Gemma
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door Bert Schreuders -
Beste @Koen en @Gemma,

Ik heb dan toch maar besloten om een hele nieuwe versie op de server te zetten en voila, probleem getackled. Natuurlijk heb ik allereerst een backup gemaakt en ik zie t.z.t. wel, of en hoe ik die oude cursussen ga terugzetten. Prioriteit nu is dat ik door ontwikkel met de nieuwe vragen van de leerkrachten en ouders. Met al dit gedoe ben ik eigenlijk al veel te laat om iets netjes op te leveren en uit ervaring weet ik dan dat de motivatie van de potentiële gebruikers wegebt. Zeker in een land waar ik nu zit, waar het werken met internet nog niet goed uit ontwikkeld is. Dat is overigens ook mijn parallelle doelstelling om gebruikers hier veel meer op digitaal leren te krijgen. Dan begrijpen jullie zeker wel, dat ik dan geen spelbrekers kan veroorloven en deze foutmelding beschouw ik als een spelbreker. Maar goed, het hele speelveld van Moodle 3.8.2 ligt weer lachend en braak te glimlachen voor me. Alleen loop ik tegen een andere vreemde zaak aan, want als ik op de frontpage klik, dan krijg ik de homepage van de website van ons instituut te zien. Via sitebeheer en settings voor de frontpage zie ik nergens een mogelijkheid om daar een link te wijzigen. Ook als ik in Moodle.docs kijk, hoe je de frontpage kunt wijzigen, zie ik van alles, behalve de mogelijkheid om de link naar deze pagina goed te zetten. Ik zie dit als een oplosbare zaak, dus stop er nu geen tijd (meer) in, maar wellicht kan één van jullie mij nog een tip geven, waar ik die link naar de frontpage kan wijzen.

Overigens heel erg bedankt voor jullie tijd om mij op weg te helpen.

Hartelijke groet uit Suriname,

Bert
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bert Schreuders

Re: Invaldid parameter bij aanmaken nieuewe deelnemers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Hallo Bert,

Blij dat je terug op de rails zit. Het probleem van je startpagina begrijpen is voor ons niet mogelijk zonder goed te weten hoe je je server en de daaraan gekoppelde DNS-instellingen opgebouwd hebt.

  1. Staan je website en je moodle-server op dezelfde machine?
  2. Als ze op dezelfde machine staan, staan ze dan in een verschillende virtuele webserver of op dezelfde?
  3. Als ze in dezelfde webserver draaien, staan de Moodle-bestanden en je website-bestanden door elkaar in dezelfde map (=mogelijk een bron van vreemde problemen!) of in verschillende submappen (public_html/moodle/... en public_html_website/... bijvoorbeeld)
  4. DNS: heb je een apart subdomein voor je moodle-server en voor je website (zie vraag 1 en 2) (moodle.example.com en www.example.com). Indien niet, hoe hou je de bezoekers van Moodle en die van je website dan uit elkaar?
  5. DNS: gebruik je een catch all voor je website *.example.com ? (zie ook 4)

Misschien dat het proberen te beantwoorden alleen al je naar een goed antwoord brengt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -