fout bij het verbinden met de server

fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -
Number of replies: 13

Helaas krijg ik nu telkens dezelfde foutmelding en kan ik mijn scorm pakket niet vernieuwen en ook niet een andere scorm plaatsen als nieuwe cursus. Weet iemand waar dit door kan komen? Naar mijn weten heb ik niets veranderd of overschreden. De up load limiet staat op 64 mb en de oude er uit en een nieuwe erin werkte ook niet. Het is een zip bestand net als anders. Ik snap niet wat er anders is of fout gaat. Iemand een idee waar ik naar kan kijken of wat ik anders kan doen?

Attachment Knipsel.PNG
Average of ratings: -
In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers

Wat er staat is dat er geen verbinding kan gemaakt worden met je server.

Werkt al de rest? Ook in een privé/incognito-venster in je browser?

Als de rest werkt, zijn het dan alleen scorm-bestanden in een bepaalde cursus of alle bestanden die je niet kan uploaden? Kun je een piepklein bestandje uploaden (bijvoorbeeld een leeg txt-bestand)

Kun je aan de logs van je webserver en zo ja, staat daar iets interessant in?

Ik stel misschien wat voor de hand liggende vragen, maar de omschrijving van het probleem is niet erg nauwkeurig, dus we moeten wat proberen te versmallen smile

Average of ratings: Nuttig (1)
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -

Ik kan wel een kleiner bestand up loaden. Omdat het er al in zit deze grootte verwachtte ik dat ik t ook wel kon vervangen, zelfde omvang. Maar ook dat lukte niet. Misschien moet ik t dan eerst verwijderen en opslaan en er dan pas weer in zetten. Maar dat vind ik vreemd. Zou er dan in de webhosting kant een beperking zijn die ik niet ken?

Ik zet enkel scorm bestanden erin, verder geen andere bestanden.

In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -

Het lijkt er op dat er een php7 aanpassing niet heeft plaatsgevonden bij de laatste moodle update. Mogelijk veroorzaakt dat de fout. Dus ik ga het weer proberen. 

In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers

Het is mogelijk dat met de php-update het configuratiebestand van php gewijzigd is (bijvoorbeeld vervangen door Ă©Ă©n met standaardinstellingen) en dat je daarom een uploadlimiet hebt of zelfs niet kan uploaden.

Je kunt dit nagaan door je phpinfo te bestuderen. (sitebeheer, server, phpinfo)

Average of ratings: Nuttig (1)
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -
Okay, dank voor je info. En wat kan ik dan doen als dit een limiet zou veroorzaken? Geen idee waar ik dat aan zie, zo deskundig ben ik niet. Ik kan wel die bestandjes vinden, via mijn admin, maar er niet in kijken, enkel zien dat die nu op 7.4 staat sinds vandaag.
In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Dat hangt af van het gebruikte besturingssysteem op je server - meestal een bestand dat php.ini heet.
Zie https://docs.moodle.org/37/en/File_upload_size#Modifying_the_php.ini_file
Average of ratings: Nuttig (1)
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -

Tja, deze blijft op 20 mb staan, dus begrijp nu dat het van alle kanten naar max moet en dat het niet alleen die 64 mb is die ik eerst zag staan. 

Heb dat nu bij mijn hosting partner neergelegd. Kijken of zij met jouw tips verder komen.

Attachment knipsel3.gif
In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
En je phpinfo?
Je zou volgende zaken moeten terugvinden:
file_uploads On
post_max_size 500M
upload_max_filesize 500M
max_execution_time 600
(dit is een voorbeeld - het zijn mijn instellingen en ze zijn nogal genereus)
Wat daar staat, is wat je hostingbedrijf je gegeven heeft. Wil je meer, dan moeten zij dat eerst aanpassen. Als php.ini aangepast is, dan moet je ook nakijken wat de Maximale uploadgrootte is in je site-beheer, want dat volgt niet automatisch de waarde van php.ini en moet je die waarde ook nog eens op cursusniveau nakijken, want dat volgt niet noodzakelijk je site-instellingen wanneer die wijzigen.
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -
Mijn php is als volgt ingesteld, volgens de host server:
Dit zijn de php.ini instellingen deze zijn al aangepast:
upload_max_filesize 1G
post_max_size 128M
memory_limit 512M
max_execution_time 600
file_uploads On

Ik zie nu wel dat ik hoger kan up loaden op site beheer en cursus niveau ook op 128 mb ingesteld, helaas lukt het alsnog niet. De melding blijft als ik boven de 20 mb probeer. Waardoor kan het dan nog komen, is er nog ergens iets wat ik moet bijstellen?
Attachment knipsel3.gif
In reply to Patricia Hazemeijer

Re: fout bij het verbinden met de server

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers

Vreemd. Ik zie niet goed in waarom je je site uploadlimiet niet to 1G zou kunnen verhogen. Dat moet kunnen met die php instellingen.

Heb je gecontroleerd of dat inderdaad klopt via je phpinfo-pagina?

Average of ratings: Nuttig (1)
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -
Ja, zo staat t er wel. En ook bij sitebeheer en bij de cursus. Dan zou 21 mb toch moeten lukken zonder foutmelding. ik kan er 19 mb opzetten, doet ie t prima, (maar dan moet ik mijn cursus opknippen en er meerdere scorm bestanden in zetten).
Attachment Knipsel5.PNG
In reply to koen roggemans

Re: fout bij het verbinden met de server

by Patricia Hazemeijer -
Hoera! Het schijnt toch nog een error te zijn geweest die de hosting partij inmiddels heeft opgelost en nu lukt het wel gewoon, hehe. Ik weet niet wat, maar nu klopt het zoals het zou moeten kloppen. Wel goed om te onthouden dat als je dit instelt je moet opletten dat het zowel aan de sitebeheer als aan de cursus kant ook zo wordt ingesteld en dat de php ini allemaal kloppen. Dan kan je grotere bestanden up loaden. Heb er in elk geval weer wat van geleerd, en ook dat je moet volhouden en t niet altijd aan jezelf ligt maar ook aan je server kan liggen ondanks dat ze zeggen van niet.