Hjælp til udvikling af E-learning platform

Hjælp til udvikling af E-learning platform

ved Louise Jacobi -
Antal besvarelser: 3

Hej Alle,

Jeg er fuldstændig grøn ifht. Moodle men har netop fået det anbefalet af en bruger på PHP Projekt. Så her kommer et spørgsmål til jer mere erfarne brugere!

I min virksomhed arbejder vi aktuelt med udviklingen af en e-learning platform, der skal fungere som et supplement til en række åbne kurser (dvs. e-learning skal supplere 'almindelig' læsning og kursusdage med træning).

Er jeg mon så heldig, at nogen kan svare mig på, om man med Moodle kan få eller udvikle følgende funktioner - og hvor lang tid, det mon vil tage (vi har en webprogrammør tilknyttet):

1) Et enkelt og lækkert design uden alt for mange komplicerede funktionaliteter
2) Adgang til ca. 100 deltagere årligt - med mulighed for udvidelse på længere sigt
3) Opgavefunktion (gerne med mulighed for lidt mere interessante testmuligheder end bare multiple choice).
4) Mulighed for at lægge forskellige ting ind under sin profil - ex. CV, foto mv. - så deltagerne kan læse hinandens profiler.
5) Dialogforum - gerne både statisk, hvor man kan lægge indlæg ind, når man vil - og måske også dynamisk (chatforum)
6) Sikret adgang til platformen med logon og password - og mulighed for at tilvælge kryptering.
7) Evt. mulighed for at hver deltager har en privat mappe inde på platformen, hvor de bl.a. kan lægge noter, slides fra undervisningen mv.
8) Videoklip til at 'peppe' cases op.
Vi kører herinde på PHP og MYSQL.
Jeg håber, nogen kan hjælpe!
På forhånd tak,
Venlig hilsen
Louise
 
I svar til Louise Jacobi

Ang: Hjælp til udvikling af E-learning platform

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Hej,
Fordelen ved Moodle er egentlig, at man kan slippe for en Webprogrammør. Hver eneste underviser kan meget nemt komme igang med at udvikle sin egen undervisningsstil uden programmeringshjælp og næsten alle interessante moduler er for længst skabt. 
Jeg kan kun komme i tanker om to punkter, hvor systemet måske ikke kan mere end det, du spørger om: 
3) Opgavefunktion (gerne med mulighed for lidt mere interessante testmuligheder end bare multiple choice).
- Måske skal du så over i spil og alt andet eksternt fancy stof, som jeg tvivler på at noget system kan give.
7) Evt. mulighed for at hver deltager har en privat mappe inde på platformen, hvor de bl.a. kan lægge noter, slides fra undervisningen mv.
- Den mulighed er ikke rigtig udviklet. Hele systemet er gearet til kollaboration i grupper, hvor man udveklser oplysninger eller bruger chat eller sender beskeder og så ellers skriver på samme Wiki-tekst. Der er også en journal for den enkelte studerende, men ikke helt denne funktion.
Eller har nogen en smart løsning?
Generelt set er Moodle bare et rigtig godt valg for ikke-alt-for-tekniske pædagoger, der gerne vil have et velfungerende system. Helt uforligneligt for en mindre institution, som skal bruges gratis og velfungerende systemer. 
Hilsener Nicolai
I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Hjælp til udvikling af E-learning platform

ved Louise Jacobi -

Kære Nicolai,

Tak for dit hurtige svar, som helt sikkert kastede lys over, hvad Moodle kan og ikke kan.

Dog er vi ikke en institution, men derimod en konsulentvirksomhed, der udbyder kurser - så dette forstærker jo kravene til lækkert design, fejlsikkerhed etc. Vi har primært at gøre med topledere - tror du, Moodle vil være det rigtige valg til denne målgruppe, eller har det ingen betydning? 

Tak for hjælpen,

Mvh Louise

I svar til Louise Jacobi

Ang: Hjælp til udvikling af E-learning platform

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Hej Louise,

Dit uddybende spørgsmål fik mig til at reflektere lidt mere over DESIGN-udfordringen, og jeg vil svare to ting.

1. Min kone kører et kursus for erhvervsfolk, og deres første krav vil altid være at der kan leveres gode og anvendelige opgaver. I så henseende er Moodle i top, fordi instruktørerne kan bruge kræfterne på kreativitet og pædagogisk udfoldelse i stedet for at spilde tiden på programmering. Det har jeg selv fået ud af min årelange erfaring som pædagog på applicationssiden.

2. Men en hurtig søgning på Moodle antyder, at du sikkert kan komme meget langt med at lade din webprogrammør udvikle skins. Jf den vedhæftede information fra Moodles site.

Det tyder på, at der er meget fine grafiske muligheder i Moodle.  Måske kan et konkret eksempel også være en rigtig god illustration: en egyptolog fra Chicago har kreeret følgende site, der viser lidt af poentialet i at bruge skin:  http://www.glyphdoctors.com/  

Mvh Nicolai

http://moodle.org/doc/?file=developer.html

Themes

Themes (or skins) define the look of a site. A number of simple themes are provided in the main distribution, but you may want to create your own theme with your own colours, logo, styles and graphics.

Each theme is in a subdirectory of the "theme" directory, and contains at least the following files:

  • config.php: defines the theme colours used throughout the site
  • styles.php: the style sheet, containing CSS definitions for standard HTML elements as well as many Moodle elements.
  • header.html: Included at the top of each page. This is what you need to edit to add a logo at the top of pages, for example.
  • footer.html: Included at the bottom of each page.

To create your own themes for current versions of Moodle:

  1. Copy one of the existing theme folders to one with a new name. I recommend starting with one of the standard themes.
  2. Edit config.php and insert your own colours.
  3. Edit styles.php and change your CSS styles.
  4. Edit header.html and footer.html to add new logos, or change the layout.

Note that all these steps are optional - you can make a radically different look to your site simply by editing the colours in config.php

Note also that Moodle upgrades may break themes slightly, so check the release notes carefully if you are using a custom theme.

In particular, Moodle 2.0 will have a completely new display system, probably based on XSL transformations of XML output from Moodle. It is likely that the themes for this will be a completely different format, but the advantage will be a much higher possible degree of customisation (including moving elements around the page).

More discussion about this in the Themes forum on Using Moodle. If you create a nice theme that you think others might want to use, please post your zip file on the themes forum!