Wiskunde in Moodle

Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -
Aantal antwoorden: 15

In het Galois Project (zie www.galoisproject.nl) gebruiken we Moodle samen met

  • Applets van het Freudenthal Instituut
  • Simpele toetsomgeving in javascript
  • Technologie van Gustav Delius en Chris Sangwin (Uni van York /Birmingham)

in SCORM formaat om intelligente(re) feedback mogelijk te maken. De tussenresultaten zijn leuk, we gebruiken het nu in de tweede.

Waarom hier posten? Om duidelijk te maken dat we er mee bezig zijn. Binnenkort zullen wat "produkten vrijgegeven", immers dat is de open source gedachte, misschien wél met een creative commons license.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Ger Tielemans -
Is dat de technologie om een QTI-server te koppelen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -
Bijna, ze noemen het RQP (Remote Question Protocol), een XML-variant die sterk lijkt op MathQTI, dat weer een uitbreiding van QTI is. Het is nog niet helemaal uitwisselbaar, maar zoals we allemaal weten, valt het niet mee om een standaard een standaard te laten zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Guido van der Waals -

Beste Christian,

Als jullie nog testscholen/docenten zoeken bied ik mij met alle plezier aan.

ik heb ook bij het Freudenhal Instituut (www.wisweb.nl) gekeken naar deze ontwikkeling. Ik zou heel graag dat wat jullie ontwikkelen in mijn schoolelo willen stoppen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -
Dat onthoud ik
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Sjaak Kamerling -
Moodle staat bij ons op school nog in de kinderschoenen. Toch heb ik als wiskundedocent belangstelling voor de genoemde ontwikkelingen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -

www.stmichaelcollege.nl/galois voor wat downloadbare SCORM pakketjes voor wiskunde.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -
Ik heb net een differentieren pakketje toegevoegd.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Guido van der Waals -

Ik heb het pakketje differentieren toegevoegd aan mijn leeromgeving. Als beheerder krijg ik verschillende formules. Wanneer ik als leerling inlog dan krijg ik de formules met parameters. Wat kan de oorzaak zijn?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -

In verband met de immer voortdurende werkzaamheden in het Galois project is één verwijzing in de pakketjes gewijzigd.

Voor de technici die dit zelf willen/kunnen doen: in Wiskopdr.htm in het ZIP-pakket moet de verwijzing naar WiskOpdr.jar worden gewijzigd in WiskOpdr_oud.jar

Voor wie dat niet wil: in het Galois lokaal is de nieuwe SCORM zip te downloaden, of gebruik de attachment.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Wiskunde in Moodle

door Guido van der Waals -

Ik kan niet beoordelen wat de door jou voorgestelde wijzigingen voor effect hebben. Ik heb de wijzigingen wel aangebracht.

Mijn probleem is daarmee nog niet opgelost. INmiddels heb ik gemerkt dat wanneer ik als docent/leerling inlog de vragen niet juist op het scherm verschijnen. De formules zijn de bouwschema's en niet specifieke gevallen. Echter inloggend als admin van de site krijg ik alles op juiste wijze te zien.bedenking

Voor de zekerheid heb ik jouw attachement gedownload en in de elo geplaatst. Het werkt nu??? Ik heb nog niet gekeken waarom die nu wel werkt.

HOe zit het trouwens met de andere FI-applets? Het liefst wil ik ze allemaal in moodle kunnen plaatsen. Liever in onze eigen elo dan in de DWO van het Freudenthal-Instituut.

Ik ben heel blij met het Galois-project. Nogmaals bedankt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Wiskunde in Moodle

door Guido van der Waals -

Ik heb je trouwens nog niet gemeld dat ik bij scores het volgende krijg:

Onvolledig 00:33:45.00
Score: 60
cmi.core.exit => suspend
cmi.core.lesson_status => incomplete
cmi.core.score.raw => 60
cmi.core.session_time => 00:33:45
cmi.core.total_time => 00:33:45.00
cmi.suspend_data => H4sIAAAAAAAAALWYPWwcRRTHxzYWzhkZO8axkAK2o03iaFhzt3e7dxcIOSeSgyNwChdItpBY%2b3Z9Ts67Zm%2fO3ioiDQhRpIEGkKAgFaGhiqCgoEShS0OFolRIUBKJivfm47xn9uxZ2ax8p%2fV8vPm9%2f3vzZm%2fv%2f0kGWxEZv%2bnuuHNtttmce9NtNZi71vTGf3z%2b7Mz1Jw8GSP8CyTVDt77grrMwWiQnWCPyWo2wWY%2b3L9cIXkO7Q%2fA9DJ8%2bRobCoLXMXOa13ie3CZFDxviQSfjkGDnpugFzm%2fPrbHNnk3nwFwDGGMdousHG3GLAvA0vOvn462%2be3vmo0k%2f6Fsngjttse3FERvfGLbW31rzow%2fufvTT86e%2bf9BMSb8MKA4yMhNv16GoYMEHSjsjk6upbKX6%2bdufe1O1HfT990ZkMY0%2blD%2f1q5Ne%2ffztz%2fbEamuvycE%2bEZxg5teHtglPMmw%2fYbhhG9WUWbQYboI7hm1ZMKzW4hQZvp92sd%2ft%2bJQybnhs8nI4%2bePTlP3%2bB7yvK922Qd8TtbZF77a43mOorX%2fM8f7ruTbv%2bhtf0NuFuxw2wwW8HoL53MWf4%2fmx84ZIZG1tWjVZi06rlcnEvz7B5hJFnDb8UU6eG%2f47ysWN9%2bD3OyAnRBWawYSILgyUYnNgsazBIv6tpEF19mRikDtXYdDQYwFkTvC3kkxBEQuRUp6kwLupjSC0K%2bdgE63pq4GK91Oj0ZVNDYsRmUS8rrNispmkxLLpMiK2icLQpOINZ1UtNDAmsUkhVYlh1OrHCqOqLURQghQI6eTjJoOHLZfZR7HVkCoZYnub1UnNIutorITp92RJCahCbJT0GzLteDHt9wFDJWiYwDDwh2mhh%2bKB6LHHOGL6xBh7QMi0aDawyRmA0eEMNTcKVAspnlWGUKcZaBT4NW5KzMqWSsQarGwG3UdMQ8jQyxNSMaYk6HBruDmB%2bGceXTI6M6YJT4N99vPqS4%2bKwLprQwZ3mQovVQVuzKJEPkpkjm2WKs2JalBofRWIAKKLGeszn%2bfqACeeGXaMWB7ZEhvCm3ugzfKpNLWS3cGvgLBum7aPXr%2f9IDwwBN6KD%2fwoyOHJzUg4PyI2Chdtcyn%2bQDyJkjjyBocbYwof9LryRzQVhEP3Qc%2bOsjILF88ZKpK91cPpM4ETOXKZH1N2ETOdGdIDzSvcinJIJ3SuySOloL5wuWMJKNS%2bm9gjApWybltvU17%2bEKEajKLywSvLEwy3cqHBbCBSoEf9xSZ33A4avgC9ny5iKIqaatTEvkHlBbDhKdp5DIiqcN71epuBm09eStCWaVV%2bkLdgdXNDXTvIWtYGz7EgIWgdYyat9fM4ZflVs54ZZhhsHcwFTvoQq2JgmyM2dKKYm%2bhQ8dxQqaKQCoy1HThMiwiOm9OiqvkdYHwQLrk3F6jqBMA2f71FbMpdQeMoLJndA%2beLARkyNwLjhzxaoHH5hlqer5L%2bSgT%2bmYnVYzqZiQU18m8%2fjzyRcRhGLgmjmseDt%2b0KRkkBZcPFM5Wa53OJOA%2fdVUNuSapuSUPBaeRF85LWE3ocCZ8wPWwlcpJa2wOfx8TRRQ2iitohmuC0dp7SqmID5EhUL6CZyXqZCclcmN6W4hfPzWIWlnY1XppZ2Kszhjx9ZRWwRcJEJxbygVMAgu3Os%2bsrl8JRQUmvwnuM%2fntFf8UtYZG3MMdXP40M55zNxitgDpqmfBhRLqzyN0llllUuvZkdmtaV9zWdVIakoJbSrcnUJeyhstgTolC47qSwjwy0Wuf52O2Be0I7IwOrq4uTTJzdevPvx68nXgv2ri2%2f%2f8N65nT%2b%2bv9d5BUg0L37Kfvf%2fzmAkp14ALkVcskHCX8mOiPetS%2b6tzZu3wEVleaB79viWG8%2fzkTekGS%2fomMkxMuru6%2bwylFMffAUcLa%2bHkdfiA77FAV3eaH20Z6QrpqUaI8%2b5nZfQCc36UcroWujVF8I2Eymxsj41OfPL56cnulNi5Z2709UXHry791a4r3NxoJ8TbQpStHUw4vhfIg7LhYoXAAA%3d

Bij resultaten krijg ik de juiste schermen te zien.

Heb je de ontwikkelingen gezien bij http://www.math4all.nl/?

Samen met de TU-Eindhoven en Pragma-POD te Hasselt is de stichting Math4all bezig de complete interactieve wiskundemethode MathAdore voor de tweede fase havo/vwo te ontwikkelen die voldoet aan alle eindtermen. Daarbij wordt open source software zoals Context, Open Math, XML en een achterliggend computeralgebra-pakket gebruikt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -

Dat klopt: het is de "toestand" van de applet, die is wat ingewikkelder dan slechts een 5 van de 10 goed o.i.d. Resultaten geeft de applet met de suspendstate zelf.

Met Mathadore hebben we gesproken en we hebben via André Heck (Amstel Instituut, UvA) contact met TuE. Zij richten zich echt op de produktie van een bovenbouwmethode, wij leggen de nadruk meer op integratie in bestaande ELO's en feedback. Daar waar mogelijk zouden we evt. inbreng hebben, maar het komt er niet van.

Open source en open standaarden worden wel verward in de genoemde tekst. XML is een standaard, OpenMath ook, context is open source. Het business model is geloof ik "gratis toegankelijk" maar voor diensten, zoals leerlinggegevens opslaan, betalen.

Als ik het dan toch over standaarden heb: de TuE heeft ook meegedaan met Activemath, zie bijv. http://www.activemath.org.

Kortom, in de gaten houden, maar voor mij even niet meer dan dat.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Wiskunde in Moodle

door Christian Bokhove -

HOe zit het trouwens met de andere FI-applets? Het liefst wil ik ze allemaal in moodle kunnen plaatsen. Liever in onze eigen elo dan in de DWO van het Freudenthal-Instituut.

Het FI denkt nog na over een goed "model", daar ze met het tegenwoordig actuele dilemma zitten van "financiering" versus ontwikkeling van het wiskundeonderwijs. Wellicht in de vorm van een project. Ik neem jouw naam zeker mee naar de besprekingen, als je het goed vindt.

Zelf zal ik me 100% inzetten voor zoveel mogelijk "vrije" applets.

<lekkermaak modus>
Er is nu zelfs al een alpha versie van een FI SCORM applet generator die SCORM pakketjes genereert op basis van eigen parameters, inclusief feedback
</lekkermaak modus> 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -