Vragen over Moodle

sitegroepen

Foto van Ilse Raeymackers
sitegroepen

Ik merk dat je zowel op categorieniveau als bij gebruikers cohorts kunt maken. 

Wat is het verschil? Want ook bij gebruikers is het mogelijk om sitegroepen te uploaden maar ik moet het steeds bij gebruikers > uploaden doen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Foto van koen roggemans
Re: sitegroepen
Groep Heel behulpzame MoodlersGroep HoofdontwikkelaarsGroep Moodle HQGroep Vertalers

Site-groepen in een categorie gelden slechts voor de categorie en onderliggende categorieën: https://docs.moodle.org/33/en/Cohorts#Managing_category_cohorts

Ik ben het er helemaal mee eens dat het daar wat ongelukkig staat. Bij de site-groepen kun je wel de site-groepen in bulk maken, maar er geen gebruikers aan toevoegen.

Gebruikers toevoegen aan een sitegroep doe je inderdaad via de gebruikersupload, waarbij je instelt dat je bestaande gebruikers gaat wijzigen. Je upload dan een bestand, dat er bijvoorbeeld zo uitziet:

username;cohort1;cohort2

102235;1La;1ste jaar

102236;1La;1ste jaar

102237;1Lb;1ste jaar

enz...

Ik heb nog geen manier gevonden om daar in bulk wijzigingen in aan te brengen. Als er kleine wijzigingen zijn, doe ik ze manueel. Als er grote wijzigingen zijn, gooi ik de site-groepen weg (klik, klik, klik, ...) en maak ik ze opnieuw - waarbij je wel moet beseffen dat de gebruikers uit alle cursussen gewist worden!

Als iemand een betere manier heeft, hoor ik het graag. Dit kost me een uurtje klikken per jaar dat ik ook kan uitbesteden. Mijn motivatie is dus laag om op zoek te gaan knipoog

Foto van Ilse Raeymackers

Wij maken/vullen onze sitegroepen via de gebruikersupload. Voor de lln. gebeurt dit begin september maar zoals je schreef, indien er nog lln. bijkomen dan worden deze manueel toegevoegd.

Aan elke cursus koppelen we een sitegroep met een bepaalde rol. Indien lln. in een bepaalde cursus de info alleen mogen raadplegen dan voeg ik de sitegroep leerkracht toe met als rol 'leerling'. Dat is in orde en geeft geen problemen.

Maar bij de cursussen (lees: vakken) waar de lkr zelf materiaal kunnen toevoegen, werk ik sinds dit jaar anders. Vroeger overliep ik in september alle cursussen en gaf ik de lkr die er lesgaven manueel rechten om wijzigingen aan te brengen. Dat is natuurlijk veel werk.

Dus heb ik nu alle cursussen gekoppeld aan de sitegroep leerkrachten met als rol 'leerkracht onzichtbaar'. Onzichtbaar omdat je dan niet alle namen van de lkr ziet bij de cursus (wat telkens een lange lijst is). Maar toch zijn er nog leerkrachten die geen rol gekregen hebben en die ik dan nog een rol moet geven. Reden? weet ik ook niet. Sommige lkr zijn nieuw maar anderen zijn toch al enkele jaren op school. Ik heb al eens geprobeerd om het op te lossen door de sitegroep leerkrachten opnieuw te vullen maar dat was geen oplossing.

Die rol van leerkracht onzichtbaar werkte tot vorige week. Sindsdien staan alle lkr met hun naam bij de cursussen. Heel vervelend omdat je dan ver naar beneden moet scrollen als je cursus op het einde staat. Ik heb al gezocht en gezocht maar weet niet waarom die namen daar nu plots weergegeven staan.

Foto van koen roggemans
Groep Heel behulpzame MoodlersGroep HoofdontwikkelaarsGroep Moodle HQGroep Vertalers

De gebruikersnaam bij die upload is hoofdlettergevoelig. Dus wanneer je als gebruikersnaam ABC123 hebt, en in je uploadscript gebruik je abc123, dan gebeurt er niets. Misschien eens controleren hoe die gebruikers waarbij de upload van de site-groepen niet werken in je Moodle-site zitten?

Van die verborgen leraar die niet meer werkt, heb ik nog niets opgevangen. Als ik wat vind/hoor, laat ik het weten. Anders zelf even melden op tracker.moodle.org.