onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -
Aantal antwoorden: 17

ik zou heel graag willen dat medeleerlingen (studenten) niet elkaars cijfers zien en ook niet hun eigen cijfer. nu krijg ik het nog niet voor elkaar dat een ingelogde student geen rapporten ziet. ik weet niet waar ik het zoeken moe om dit onzichtbaar te maken. zelf wil ik wel als teacher of beheerder de cijfers zien. wie weet raad, ik zou hier erg mee geholpen zijn, alvast bedankt! patricia 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

hoi Patricia,

Studenten zien over het algemeen niet de resultaten van andere leerlingen in het puntenboek. Of je moet dit in de rechten anders ingesteld hebben, maar standaard is dit zeer ongebruikelijk. 


Hun eigen cijfers mogen ze uiteraard wel standaard zien, maar je kunt dit door de rechten van de leerling (student) aanpassen wijzigen. 


Ik weet niet welke versie je gebruikt, maar hier vind je meer informatie over het gebruik van rollen en rechten: https://docs.moodle.org/33/en/Roles_and_permissions


Gemma

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

deelnemer cijfers

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

waar zorg ik er voor dat ik bovenstaande niet te zien krijg als ik inlog als deelnemer?

zelf dacht ik hier:

Home:cursussen; cijfers; cijferbeheer; rapport; instellingen: Instellingen cursuscijfer, cursus instellingen bepalen hoe de cijferlijst er uit zal zien voor alle deelnemers van de cursus. Als ik het daar op verberg zet, dacht ik dat t onzichtbaar werd. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Patricia,

dit scherm staat los van het puntenboek (gradebook) dit zit in de SCORM activiteit. 

Weet je 100% zeker dat je test account géén overstijgende Systeem rechten heeft, zoals manager?

Want dit scherm zou in principe niet zichtbaar moeten zijn voor studenten. 

Je zou in de cursus bij deze module kunnen controleren of het recht bekijk rapporten aan staat voor leerlingen (mod/scorm:viewreport)



Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Andere tip om cursisten niet de punten te laten zien in een cursus (dus als je het alleen bij 1 specifieke cursus wilt).

Cursusbeheer > instellingen> verschijnen > laat cijfers aan leerlingen zien

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

100% zeker weten doe ik t allemaal niet, als ik kijk naar de test persoon dan heeft hij twee rollen, niet enkel een student (voor 1 cursus), wat ik dacht, maar ook een authenticated user in the system. En daar zit t m in denk ik, want daarbij staat de rol van: inzien cijfers.

Ik heb de gebruikers eerst aangemaakt via sitebeheer (met manuele account en wachtwoord genereren en uitnodigen) en daarna aan een cursus gekoppeld als deelnemers. 

Hier bij definieer rollen (sitebeheer, instellingen, gebruikers, rechten) kan ik de lijst van bekijk online gebruikers blokkeren, en ook van de cursus de cijfers inzien blokkeren. Verder is het meeste niet ingesteld. Dan doe ik dat voor zowel de student als de authenticated user.


Moet ik dat dan ook nog doen voor de authenticated user in frontpage?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

deze instelling stond al wel goed.maar t zit in dat andere denk ik, dat ga ik nu testen, heel erg bedankt gemma!!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Mag ik eens vragen welke Moodle versie je hebt? 


Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

ik heb de deelnemers wel onzichtbaar gekregen en ook de cijfers, maar helaas ook te veel uitgezet ergens, want nu slaat het systeem de scorm niet meer op zodat je verder kan waar je gebleven was als student. Eerder kreeg ik nog wel de vraag of je wil de hervatten of doorgaan (opnieuw). nu begint het elke keer opnieuw.


ik heb versie 3.3.1 van moodle en in t Nederlands


heb ik in onderstaande misschien te veel geblokkeerd waardoor de scorm niets meer opslaat waar je gebleven was verder gaat?

Bijlage scorm activiteit blokkeren.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

is dit goed om te zorgen voor hervat en doorgaan?

https://docs.moodle.org/31/en/SCORM_settings

duurt het 60 seconden en dan weet ie wat ik wil hebben opgeslagen? Dus als ik snel ben en elke 2 seconden een volgende sheet of vraag voorbij laat schieten dan moet ik een minuut het scherm laten stilstaan op waar ik wil stoppen?


Hoe zou ik de compatibiliteit instellingen moeten doen?


Bijlage pogingen en compatibiliteit instelling.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi,

dit is lastig om op afstand bij te helpen dit heeft namelijk ook te maken met in welk pakket je de SCORM module maakt en de instellingen die je daar gebruikt voor het publiceren. Er zijn namelijk pakketten dus dusdanig concrete informatie geven waardoor deze instellingen niet nodig zijn. 


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

ik gebruik storyline 3 om mijn scorm te maken. maar inmiddels alle instellingen terug gezet en nu gaat het back up prima, de cursist kan in en uitloggen en de cursus precies hervatten waar hij gebleven was.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

ik vind het zo raar dat in 3.3.1 blijkbaar studenten die tab zien. Dat is namelijk helemaal niet logisch. 

Qua rechten zeg ik dus dat bekijk resultaten op toelaten hoort te staan omdat ze anders hun eigen resultaten niet kunnen zien. En bekijk rapporten hoort op niet instellen, omdat deze kijkt naar een andere recht. Blokkeren kan geen kwaad in deze maar is eigenlijk "overkill". .



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Patricia,

ik heb een test gedaan met een cursist/student in een Moodle 3.3.1 omgeving en mijn cursist ziet géén "rapportage". 

Studenten hebben wat betreft SCORM de volgende rechten:

  • Eigen pogingen verwijderen: nee
  • Verwijderen SCORM pogingen: nee
  • Bewaar spoort: ja
  • Overzicht opslaan: ja
  • Bekijk rapporten: nee
  • Bekijk resultaten: ja


wat je nog even kunt controleren of de rol Geauthenticeerde gebruiker bij scorm alles heeft staan op niet ingesteld. 

Als dit zo is dan zou een cursist dus niet de rapportage moeten zien óf hij/zij heeft nog een extra rol. 


Het enige wat ik kan bedenken is dat in je rechten/rollen het een en ander niet goed gaat. Maar wellicht hebben andere op dit forum een andere idee. 




Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

Hoi Gemma,

Het gaat nu wel goed dat leerlingen elkaars naam en ook geen cijfers zien. Dus bij student en geauthentiseerde gebruiker staan de rechten nu goed. Nog meer rollen hebben ze niet mijn test cursisten. Dus dank voor je tips!

Echter nu ik wijzigingen heb aangebracht in de rollen en rechten, heb ik opeens dat er niets meer werd onthouden van waar een student was in de scorm. Terug naar hs 2 bij een herstart bijvoorbeeld, komt er geen venster met verdergaan of opnieuw beginnen.

In elk geval eerst weer de instellingen van het scorm pakket terug gezet op hoe het was. 

Zeker een minuut gewacht met afsluiten van de pop up browser en dan terugkeren naar moodle start. Mag niet baten helaas.

Zit er nog iets essentieels bij rechten van rollen waardoor ik dit nu ook heb uitgezet het opslaan van de scorm gegevens?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Patricia Hazemeijer

Re: onzichtbaar maken van grader report voor leerlingen

door Patricia Hazemeijer -

dit is nu niet meer zo, het is goed gekomen door de oude backup van mijn moodle site terug te zetten en jouw vinkjes zo te zetten als je hierboven aangaf.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -