Betyg uppdateras ej i listning

Betyg uppdateras ej i listning

av Jens Andersson -
Antal svar: 6

Betyget som visas för varje student vid listning av inlämningar till en inlämningsuppgift ändras inte om jag har ändrat betyget. Jag betygsätter med egen skala (Godkänd/Icke godkänd).

Exempel: Jag sätter betyg Icke godkänd på en students inlämning och ger studenten möjlighet att lämna in en ny version (Återöppnar). Studenten lämnar in en ny version. Jag betygsätter den nya versionen med Godkänt. Enligt listningen för den aktuella inlämningsuppgiften har studenten fortfarande betyg Icke godkänt, men när jag åter öppnar betygssättningsvyn för studentens inlämningen kan jag se att betyget nu är Godkänt. Även i Betygsboken har betyget på inlämningsuppgiften ändrats till Godkänt.

Det tycks som om det betyg som visas i listningen av inlämningsuppgiften är det ursprungliga, oavsett senare ändringar.

Bugg eller feature? Eller något jag inte fattat i konfigurering/arbetssätt?

Vårt moodle har version 3.0.9.

//Jens

Som svar till Jens Andersson

Svar: Betyg uppdateras ej i listning

av Jeff Forssell -

Vill bara kolla att det inte kan vara en Browser caching problem. Ibland när saker ändras på webben så kan en återbesök till en sida som BORDE ändrats se likadant ut (för webläsaren hämtar ifrån dess cache). 

Har du tömt din cache?  (eller provat från en annan webläsare? )


Som svar till Jeff Forssell

Svar: Betyg uppdateras ej i listning

av Jens Andersson -

Rätta mej om jag har fel, men en dynamiskt skapad sida ska väl aldrig läsas in från cachen. Det torde innebära att dynamiken helt försvinner.

Men, viktigare, jag kan nu konstatera att mitt problem beror på en bug. Typ av inlämning är filuppladdning gruppvis. När jag läser in alla studenter på en gång (option Inlämningsuppgifter per sid = Alla) så visas rätt betyg för varje student. Om jag väljer Redigera/Betyg visas vald students inlämning. Detta gäller även om jag väljer att visa var grupp för sej. 

Men om jag väljer exempelvis att visa 10 inlämningsuppgifter per sida så får jag fel betyg för studenten. Dessutom, om jag väljer Rediger/Betyg så kommer jag till en annan students inlämning än den valda studenten. Vilken students inlämning som visas tycks inte vara slumpmässigt, men "offset" är olika beroende på vilken listningssida som visas.
Exempel:

  • Listningen visar student 1-10, offset = 0. 
  • Listning visar student 11-20, offset = +4. 
  • Listning visar student 21-30, offset = +6.

Eftersom det är två studenter per grupp får båda studenterna plats på en sida. Jag kan därför tro att problemet beror på uppdelning av listningen på flera sidor. 

//Jens

Som svar till Jens Andersson

Svar: Betyg uppdateras ej i listning

av Jeff Forssell -

Hur blir det om du väljer att visa fler än 10 på en sida?

Som svar till Jeff Forssell

Svar: Betyg uppdateras ej i listning

av Jens Andersson -

Väljer jag att visa 20 studenter per sida blir resultatet analogt med 10 studenter per sida. Dvs försatsidan fungerar som den ska, medan andra och efterföljande sidor får fel länkar för Redigera/betyg och Betyg.

//Jens


Som svar till Jens Andersson

Svar: Betyg uppdateras ej i listning

av Jens Andersson -

Problemet är oberoende av klient-OS och webbläsare. Även andra fält blir får fel data, beroende på sorteringsordning.

Jag har gjort en bugg-rapport (MLD-60103) i tracker.moodle.org.


//Jens