lerarenkamer

lerarenkamer

door André Deleus -
Aantal antwoorden: 15
Ik wil graag een "lerarenkamer" inrichten. Waar moet ik op letten? Hoe zorg ik er voor dat leerlingen daar zeker geen toegang hebben?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Deleus

Re: lerarenkamer

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
zet de leraren er manueel in en geef als cursussleutel een moeilijk te raden sleutel, zoiets als mlkkqnsçu(àç!'ç3425.

Dan is het enige mogelijke lek dat je per ongeluk een leerling beheerder maakt glimlach
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Deleus

Re: lerarenkamer

door Jos Winkel -

Zet de beschikbaarheid van de cursus op "deze cursus is niet beschikbaar" en voeg handmatig docenten toe aan de cursus. Afhankelijk van de doelstelling kun je andere docenten wel of niet tot Bewerker maken. Je cursus is nu voor de buitenwereld en leerlingen onzichtbaar, maar wel volledig beschikbaar voor de opgevoerde docenten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jos Winkel

Re: lerarenkamer

door Jan Dierckx -

... en op onze school gebruiken we een scriptje om automatisch alle leraars in te schrijven voor een vak leraarskamer.

Nu nog een virtuele koffiezetter... knipoog

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jos Winkel

Re: lerarenkamer

door Frans Eerkens -

Dank jullie wel voor deze aanwijzingen. Naar aanleiding daarvan heb ik het bovenstaande zojuist ook gedaan. Een cursuscategorie "Docentenkamer" aangemaakt en daarbinnen een curus "Lesduur". De cursuscategorie heb ik onzichtbaar gemaakt, met dat makkelijke knipoogje, en de cursus heb ik "niet zichtbaar" gemaakt bij het al even makkelijke invulformulier.

Vervolgens heeft de cursus ook nog een sleutel gekregen.

Daarna heb ik de tot nu toe aangemelde docenten handmatig leraar gemaakt van de cursus. We hebben niet zo'n grote groep. Morgen ga ik het de collega's melden. Dat gebeurt in het Grote Boek in de docentenkamer.

Nu ben ik benieuwd of ze met de discussie over het hete hangijzer beginnen. We zijn in discussie over 45/60 minuten in een lesuur. Het gaat er soms heftig aan toe. Maar dat heeft dus niet direct met Moodle te maken, als wel met een gebruiksmogelijkheid ervan.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frans Eerkens

Re: lerarenkamer

door P H -
Als middel voor de vakwerkgroep binnen onze scholengroep, moet ik een soort van download/upload mogelijkheid maken. Ik dacht dit te doen met een "leraarskamer" zoals hier besproken.
Het probleem is (of toch zo zie ik het) dat de leerlingen geen bestanden kunnen uploaden zodat de andere makkelijk kunnen downloaden.
Ik kan natuurlijk de leerkrachten allemaal ook leerkracht maken (zijn niet allemaal leerkrachten van onze school, dus is normaal dat die nog geen account hebben in onze ELO), maar is dit de juiste manier?
Suggesties?
Bedankt alvast
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: lerarenkamer

door Kris Gonnissen -

Om makkelijk bestanden te kunnen uitwisselen (uploaden en downloaden) kan je gebruik maken van het blok "My files 1.5", dat de Humboldt-University van Californië ontwikkelde: http://cdc.humboldt.edu/moodle/course/view.php?id=3&topic=2%20alt=Blocks.

Bij dit blok - dat ik "webmap" heb genoemd - maakte ik een Nederlandse vertaling: zie bijlage.

Succes ermee!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: lerarenkamer

door Kris Gonnissen -

Op dit moment lijkt het zipbestand met  het block "My Files" (http://cdc.humboldt.edu/moodle/mod/resource/view.php?id=37) onvolledig te zijn: er zitten slechts twee bestanden in REEADME.txt [sic] en block_file_manager.php ( in het Engels).

(In een vorige vertaling noemde ik deze "webmap" overigens "dropbox", maar die benaming vond ik minder duidelijk...)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: lerarenkamer

door P H -
Ik gebruik dat blok van MyFiles al (was zelf ook bezig aan de vertaling ervan, was nog niet volledig klaar, maar bij deze niet meer nodig ook niet glimlach), maar probleem hierbij is, zoals ik het momenteel zie toch, dat als we met 10 leerkrachten dit willen doen, dan moet elke leerkracht zijn bestanden delen, er is niet zoiest als 1 map waarin iedereen alles kan plaatsen en downloaden (of heb het toch nog niet gezien).
Maar nog even beetje verder prullen...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: lerarenkamer

door Joost Vantomme -
Ik ben op zoek naar exact dezelfde functionaliteit. Verschillende docenten willen hun materiaal, dat ze in overleg aanmaken, publiceren in Moodle zodat ze al het materiaal altijd ter beschikking hebben. Het blok MyFiles is daar geen oplossing voor. Bestanden worden er niet mee centraal verzameld.
Ik kan maar één oplossing bedenken, maak iedereen leerkracht en verberg de leerkrachten. Verbergen omdat anders in het cursusoverzicht al die leerkrachten getoont worden als leerkracht. Nadeel is dat in de deelnemerslijst niemand meer zal staan.
In ieder geval kan zo iedereen in de leraarskamer bestanden publiceren en aanpassen. Op die manier wordt het een soort wiki.
Groeten,
Joost
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost Vantomme

Re: lerarenkamer

door Jos Winkel -
Joost, hoe verberg je leerkrachten?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jos Winkel

Re: lerarenkamer

door Joost Vantomme -
Vrij simpel, zoals meestal alles in moodle.
Als je een leekracht toevoegt aan een cursus dan kan je in de kolom 'Volgorde' zijn/haar rangorde opgeven. In die vervolglijst kan je 'Verberg' kiezen. Deelnemers aan de cursus zien de leraar niet in de deelnemerslijst staan. De verborgen leraar kan wel deelnemen aan dicussies in fora, dan zien de deelnemers natuurlijk wel dat hij/zij bestaat.

mvg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: lerarenkamer

door Xavier Debeerst -

Hallo,

Die My files ziet er een knappe oplossing uit. 

Beginnersvraag: hoe en waar moet je die files installeren op de server? 

Hartelijk dank voor de hulp,

Xavier

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Xavier Debeerst

Re: lerarenkamer

door Xavier Debeerst -

Heb al een eerste poging gedaan om de map file_manager op te laden naar de map "mod" op de server.  De file taalfile staat onder de juiste map.  Maar geen resultaat: noch foutmelding of vermelding in de lijst van de modules.

Tegelijkertijd heb ik de foto gallery geïnstalleerd (op dezelfde manier als de file_manger) met positief resultaat.  Deze module werkt perfect!
Bedankt voor deze tip!

Kan er mij iemand helpen met het probleem met de file_manager?

Hartelijk dank

Xavier

Ps: het is toch gelukt: file_manager is geen module maar een block!  Nu staat het correct.  Knappe aanvulling.
Hartelijk dank voor de vertaling.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -