Directe feedback op een open vraag in een test

Directe feedback op een open vraag in een test

door Laurien Broekman -
Aantal antwoorden: 3


Door middel van de test heb ik een oefening gemaakt. Deze oefening bestaat uit een aantal vraagtypes: numeriek, meerkeuze, korte antwoord en open vraag.

Ik wil dat de cursist per vraag gelijk zijn antwoord kan controleren. Dit lukt bij alle vragen, behalve de 'open vraag'. Bij deze vraag zie ik geen 'controleer-knop' onder de vraag verschijnen. 

Weet iemand of dit wel kan? En zo ja: hoe ik dit moet instellen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Laurien Broekman

Re: Directe feedback op een open vraag in een test

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Laurien,

De open vraag is het enige vraagtype met 'manual grading'. Daar kun je eigenlijk niets aan automatiseren. Zonder tussenkomst van een docent of trainer kan het antwoord niet worden beoordeeld als goed, gedeeltelijk goed of fout. 

Er zijn wel vraagtypes waarmee je dat wel voor elkaar zou kunnen krijgen, uit de set van OU (Engeland): Pattern Match

Die is echter wel tamelijk uitdagend om op te zetten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Directe feedback op een open vraag in een test

door Laurien Broekman -

Hoi Joost,

Bedankt voor je snelle reactie! Jammer, dat Moodle deze mogelijkheid niet kent. Een collega die tegen hetzelfde aan liep vertelde dat hij het als volgt had opgelost: In de vragentekst een zin toegevoegd als: Klik hier om je antwoord te vergelijken. Als je daar dan op klikte, kreeg je een pop-up menuutje met het antwoord. Deze stond geplaatst onder een topic 'verborgen bestanden'.

Beetje omslachtig...maar is ook een oplossing.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Laurien Broekman

Re: Directe feedback op een open vraag in een test

door Ger Tielemans -

een andere benadering:

Als je het filter collapsible regions installeert - en binnen de quiz aanzet - kun je bijvoorbeeld in het vraagtype description een vraag intypen en dan onder water <> deze code toevoegen:

<textarea rows="4" cols="50">Type here your answer and press compare..

</textarea><br><pre>{collapsible}[compare...]

Type here your reference answer

{collapsible}</pre><br><br>

Je krijgt dan jouw  tekst met een witte vraagbox (zie hieronder) waar de leerling zijn antwoord kan intypen.

Daarna drukt de leerling op compare...
Dan verschijnt jouw referentie antwoord
en vergelijkt de leerling het met zijn/haar ingetypte antwoord.

(Je kunt deze combinatie ook met behulp van webpage in een studie tekst opnemen om zo de leerling tot activer lezen te bewegen..)

collapsable region

referentie antwoord wordt getoond

WAARSCHUWING: als het filter actief is verstoort het wel het quiz overzichts edit scherm, dus de work-around is

  • maak eerst je quiz en voeg lege description boxen toe
  • dan vul ze een voor een
  • gebruik een filter per vraag.

    (filter tijdens editen even uitzetten werkt natuurlijk ook)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -