Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Nicolai Techow -
Antal besvarelser: 10

Hej,

Jeg kunne mægtigt godt tænke mig at samme kursus automatisk kunne vises under to eller flere kursuskategorier samtidigt og hele tiden være autosynkroniserede.

Vi har flere kurser, som ville være ideelle for flere grupper af studerende samtidigt, som hver især typisk ville kigge under forskellige kursuskategorier.

Kunne nogen sige mig, hvor stor en programmeringsopgave sådan noget involverer og hvem jeg mere præcist skal henvende mig til (har lidt svært ved at overskue nørdskaren) for at det evt. kunne blive gjort.

Mvh

Nicolai

I svar til Nicolai Techow

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Christian Wahl -
Hej Nicolai

I databasen har et kursus et felt der hedder "category" og i dette felt kan der som udgangspunkt kun stå en værdi/id. Dvs. at relationen mellem en kategori og et kursus er at en kategori kan have mange kurser (det kommer nok ikke bag på nogen). Det du gerne vil have er at mange kategorier skal have mange kurser. Det kræver imidlertid at man laver endnu en tabel til at binde kategori og kursus sammen med.

Jeg tror ikke umiddelbart at det kan lade sig gøre. Uden at jeg har kigget på koden gætter jeg på at det vil være et stort arbejde.

Et alternativ kunne være at du oprettede almindelige sider hvor du manuelt refererede til kurserne - så kan du selv bestemme hvilke kurser der skal være hvor. Det kræver selvfølgelig noget vedligeholdelse.

venlig hilsen
Christian
I svar til Christian Wahl

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Ian Semey -
Enig.

Det vil kræve at man omdesigner siderne med kategorioversigterne samt kursus-boksen... Jeg tror ikke besparelsen i arbejdet vil ikke være stor nok til at lave det. En side som man selv laver kan gøres meget mere overskuelig og indeholde lige præcis de informationer man har behov for, så de studerende hjælpes til at navigere frem til det rigtige kursus.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Nicolai Techow -

Hej igen og mange tak for svar.

OK, vi satser sekundært på at lave sådan en side. Men lige ét forsøg mere:

Hvad hvis man i stedet forsøgte at lave et lille program som sørgede for, at et kursus løbende blev kopieksporteret til en anden kategori (eller kopiimporteret fra en anden kategori). Nu er der jo kommet den nye importeringsmulighed . . .

Ville sådan en løsning være værd at forsøge?

Mvh

Nicolai

I svar til Nicolai Techow

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Ian Semey -
Hej Nicolai,

Det kan man da, men er problemet ikke så at du vil have to udgaver af samme kursus?

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Nicolai Techow -

Hej Ian,

Min tanke er, at hvis der kunne laves en gensidig autosynkronisering mellem de to "udgaver", så ville de to udgaver altid være ens, og så var problemet løst. Hvad tænker du om det?

Mvh. Nicolai

I svar til Nicolai Techow

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Ian Semey -
Nu hvor jeg husker efter var der en som beskrev hvordan man kunne have to instanser af moodle til at pege samme sted hen i databasen... Men problemet er i dit tilfælde at begge instanser kommer til at have samme indhold, så vidt jeg husker var det noget med at det var en som ville have den samme moodle på to forskellige http-adresser.

Det vil sige at for begge kurser vil der stå det samme i kategori-feltet.

Mht. synkronisering kan det godt sættes op. Men lad os sige at der er to brugere, der tilfældigvis er inde i det samme forum i hver sin moodle. Den ene sender et indlæg 1/2 sekund efter at den anden sender et indlæg ind. Hvis synkroniseringen ikke kører konstant, vil begge indlæg få næste id-nummer i databasen, og så vil den førstes indlæg blive overskrevet af den andens. Hvornår/hvordan får synkroniseringsmekanismen besked på at der skal opdateres? Skal denne proces hele tiden sammenligne begge databaser for at se hvornår den skal synkronisere? Jeg er bange for at en sådan proces tager mange ressourcer, hvis jeg skal sammenligne med andre søgeprocesser på min egen maskine.

Hvis man på en eller anden måde kan tage de php-kommandoer som ændrer i databasen i den ene af moodle'rne og køre dem på begge databaser, vil det være det smarteste, tror jeg. Men man skal frasortere de kommandoer som kun laver databaseforespørgsler, de behøver ikke hente data fra begge databaser.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Nicolai Techow -

Hej igen Jan,

Jeg er nok alt for uvidende om programmering til helt at afkode, hvad du siger, men lad mig lige tjekke om jeg har forstået dig rigtigt:

  • Den mulighed der måske er, indbærer to instanser af moodle på hver sin internetadresse.
  • Der vil stadig stå det samme i kategorifeltet. -> problem: Det er ligepræcis det, der helst ikke skal smiler Jeg er ude efter at kunne vælge samme kursus under to forskellige kursuskategorier
  • Problemet bliver, at uden stort ressourceforbrug risikerer man at opdateringen ikke kører ofte nok, og at folk derfor kan komme til at overskrive hinandens indlæg.

Er det rigtigt forstået?

Mvh

Nicolai

I svar til Nicolai Techow

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Ian Semey -
Hej Nicolai,

Lige præcis, med mindre de to moodle's faktisk bruger samme data, så er der en (større eller mindre) sansynlighed for at de to databaser kommer ud af sync med hinanden, og det kræver en del krumspring for at undgå.

(Det er noget af det som wiki-modulet faktisk tager lidt højde for - at flere kan være inde og redigere den samme side på samme tid - og  jeg har i undervisningssituationer oplevet at der mistes indlæg på den konto)

Så det betyder at i stedet for at bruge tid på at lave et sådant hack, er det bedre for alle at nogen programmerer det og samtidig sørger for at interfacet bliver udviklet tilsvarende.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Nicolai Techow -

Hej Ian,

Så vil vi lade være med at bruge tiden på at lave sådan et hack. Men er der ide i at spørge nogen om at programmere det og sørge for at interfacet kommer med? Og i givet fald, hvem spørger man?

Mvh

Nicolai

I svar til Nicolai Techow

Ang: Ønske: at kunne køre samme kursus autosynkront under to eller flere kursuskategorier

ved Ian Semey -
Hej Nicolai,
Det korte svar: Du skal bare finde en frivillig smiler

Det lange: For at have størst sandsynlighed for at en programmør 'bider på' opgaven, skal den beskrives og designes med skærmbillede, og så skal du ramme ind i en som står med samme behov... Men beskrivelse og design er vigtig. Så skal det 'blot' lægges ud på moodle.org.

Jeg søgte lige efter hvor det skulle ligge, men jeg kunne ikke se et forum særligt til kurser, så det skal nok lægges ind i Open Social forum.

Mvh. Ian