Welk vraagtype gebruiken?

Welk vraagtype gebruiken?

by Tom Van 't Zand -
Number of replies: 9

Dag allen,


Ik ben bezig met het inrichten van een moodle cursus en loop tegen wat praktische onhandigheden aan.

Wij hebben een e-learning die aansluit bij onze training op locatie. Het is vooral bedoeld als verdieping en het gaat niet echt om goed of fout. Het zijn veel open vragen met alle ruimte om te antwoorden. 

Ik heb dit nu ingericht als een les waarin alle vragen voorbij komen en deelnemers dit achter elkaar kunnen beantwoorden. Helaas kom ik er nu achter dat het voor de trainer/docent heel lastig nakijken is omdat hij de open vragen (lees allemaal) nu per stuk moet beoordelen. Wat ontzettend veel werk is. Graag zou ik zien dat de docent de les in zijn geheel zou kunnen beoordelen. 


Een optie zou zijn om de vragen samen te voegen tot groepjes, maar dan nog is het beoordelen veel werk.


Heeft iemand hier nog suggesties voor?


Groeten,


Tom


Average of ratings: -
In reply to Tom Van 't Zand

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Wouter Derogee -

Hey Tom, 

Is het niet veel handiger om hier de test activiteit voor te gebruiken? Ik vind dit zelf een stuk overzichtelijker en veel makkelijker om na te kijken. Je kunt dan gebruik maken van de open vraag.   

In reply to Tom Van 't Zand

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Ger Tielemans -

Ooit (1999?) was hiervoor door Dougiamas de module Journal bedacht. Omdat bijna niemand dat journal gebruikte is het - ondanks hevig protest - uit de core van Moodle gegooid. 

Ik ga er vanuit dat je elke sectie in je moodle cursus rondom een hoofdtaak/hoofdonderwerp organiseert. Je voegt dan aan elke sectie een journal toe met relevante (start/reflectie) vragen voor die sectie. Studenten kunnen hun eigen journal-pagina dan per sectie bijhouden/opvragen maar ook in een overzichtspagina in de context van een cursus alle pagina's van die cursus opvragen (link verschijnt in het blok activiteiten als je journals toevoegt.) 

Docent kan prive feedback geven op journal entry.

 


In reply to Ger Tielemans

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Tom Van 't Zand -

Hey Ger,


Dank voor je input. Helaas is dit ook niet helemaal wat ik zoek. Onze moodle cursus is eigenlijk een grote reflectie opdracht met allerlei deelvragen. Ik Zou in dit geval alle vragen als losse journal vragen in de cursus moeten zetten waardoor het voor de deelnemer en trainer niet erg overzichtelijk wordt. 

We houden het voorlopig bij de "les" vorm en door een aantal vragen te bundelen is dit wel te doen voor de trainers, voor de deelnemers is het prettig omdat ze hiermee alle vragen bij langs gaan.


Groeten,


Tom

In reply to Tom Van 't Zand

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Ger Tielemans -

Waarom zoek je het niet in de portfolio hoek, bijvoorbeeld met de Oostenrijkse plugin(s) Exabis?

In reply to Ger Tielemans

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Joost Elshoff -
Picture of Heel behulpzame Moodlers

Had je mijn reactie niet gelezen?

In reply to Joost Elshoff

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Ger Tielemans -

Ja, je mijmert door op je eigen antwoord, zoekt dat snel op in de thread en je vult het aan:

Dat kun je dus krijgen als je in een forum meerdere threads toestaat.

  • Bij een introductie cursus in  Moodle in Enschede - lang geleden - lieten we docenten in de rol van student aan twee discussies deelnemen. Daarna mochten ze raden waardoor die zo verschillend verliepen om vervolgens te laten zien dat het vooral door de verschillende settings kwam. Ik denk dat de forum instellingen in Moodle.org eigenlijk nog steeds niet goed staan. 

  • Toen Martin Dougiamas in Braga Portugal (2006?) met Rob Koper vergaderde over de mogelijkheid om IMS/LD  in te bouwen in Moodle dook ook het probleem op dat Moodle veel rijkere varianten van forums toestaat die elders niet bestaan. (Met Q&A als mijn persoonlijke favoriet)
In reply to Tom Van 't Zand

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Joost Elshoff -
Picture of Heel behulpzame Moodlers

Als je reflectie-opdrachten verzamelt, is het wellicht een idee om dat als portfolio aan te vliegen, wat in één keer beoordeeld kan worden, in plaats van het vertakkende gebeuren van Les. Er zijn verschillende plugins om een portfolio-achtig iets te realiseren, bijvoorbeeld Exabis (mod/exaport). Dan houd je alles fijn binnen Moodle, maar kunnen je trainers wel in één oogopslag het geheel van de reflecties beoordelen.

Average of ratings: Nuttig (1)
In reply to Joost Elshoff

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Tom Van 't Zand -

Dag Joost,


Dat is een mooie toevoeging, dankjewel!

Hier ga ik eens induiken, want het lijkt precies wat we zoeken. 


Mvg,


Tom

In reply to Tom Van 't Zand

Re: Welk vraagtype gebruiken?

by Joost Elshoff -
Picture of Heel behulpzame Moodlers

Als Exabis of een van de andere portfolio-plugins niet toereikend is, zou je eens een kijkje kunnen nemen bij Mahara.org. Dat is een volwaardig en zelfstandig online portfolio, dat erg goed kan samenwerken met Moodle.

Average of ratings: Nuttig (1)