Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

door Georges Vanpoucke -
Aantal antwoorden: 4

Hallo,


ik heb net Moodle ontdekt en  wil het platform graag gebruiken voor mijn cursusmateriaal Duits.

Om niet alles zelf te moeten uitzoeken, zou ik wel graag wat hulp krijgen, o.m. 

1. Waar kan ik een systematische handleiding vinden?

2. Als ik vast kom te zitten, bij wie zou ik terecht kunnen met concrete vragen?

3. Een voorbeeld van zo'n concrete vraag:

Voor een talencursus is het cruciaal dat woorden  en zinnen in de doeltaal (Duits) kunnen beluisterd worden.  Bestaat er in Moodle een "tekst-naar-spraakmodule" ? Hoe werkt die en hoe activeer/installeer ik die?


Dank en vriendelijke groet

Georges


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Georges Vanpoucke

Re: Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Georges,

Welkom in de wondere wereld die Moodle heet. Er is een speciale community voor Moodle for Language Teaching, misschien heb je die al ontdekt. Daarnaast wordt Moodle buitengewoon vaak gebruikt voor onderzoek naar Computer Assisted Language Learning, precies de wereld waar je nu in duikt.

Er is een boek gedrukt, alweer bijna 10 jaar geleden: Moodle 1.9 for Language Teaching. Veel hiervan is absoluut herbruikbaar, hoewel het platform in de afgelopen jaren flinke verbeteringen heeft doorgemaakt. 

In algemene zin zijn er de Moodle Docs, te benaderen via het tabblad Documentation hierboven.

Voor concrete vragen:

- technische vragen rondom servers, Moodle beheer e.d. zou ik in het Vragen over Moodle forum stellen, of uitwijken naar de community Moodle in English.

- didactische vraagstukken kun je het beste kwijt in Moodle for Language Teaching

Als je op termijn meer support nodig lijkt te hebben, zou je kunnen overwegen Moodle bij een dienstverlener in Nederland of België te hosten, zodat je je vooral op de inhoud en minder op het technisch beheer kunt storten.

Stuur me een berichtje als je meer wilt weten!

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

door Georges Vanpoucke -
Dag Joost,



Dank voor je antwoord.

Ik ga dit allemaal bekijken/bestuderen - de website taalprofs.com trouwens

ook.



Een kennis heeft beloofd moodle bij mij te komen installeren en ondertussen

experimenteer ik wat op een moodlecloud-account.

Daardoor is mij het duidelijk geworden dat ik toch best begin met wat

studiewerk om het platform in de vingers te krijgen.



Mocht ik nog vragen hebben, dan neem ik graag opnieuw contact met je op.





Vriendelijke groeten

Georges















<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>

Virusvrij.

www.avast.com

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>

<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>



Op 8 mei 2017 om 12:12 schreef Joost Elshoff (via Moodle.org) <
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Georges Vanpoucke

Re: Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

door Gemma Lesterhuis -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Georges, 

Als aanvulling op Joost en antwoord op je vraag: Bestaat er in Moodle een "tekst-naar-spraakmodule" ? 

In de standaard Moodle installatie bestaat deze module niet, maar je kunt altijd kijken op: https://moodle.org/plugins/?q=language of daar een plug-in staat die past in wat je zoekt. 

Gemma

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gemma Lesterhuis

Re: Vraag om begeleiding bij het aanmaken van een talencursus

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

De TTS plugins die ik op moodle.org/plugins vind, zijn niet bepaald up to date, dus dat is lastig. Wel zijn er allerlei betaalde services, waarmee je dit kunt regelen, zoals bijvoorbeeld ReadSpeaker.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -