Brugeradministration

Brugeradministration

ved Flemming Graversen -
Antal besvarelser: 4

Jeg er i færd med at undersøge om moodle kan afløse vores Blackboard. Systemet skal kunne håndtere ca. 2000 brugere og fungere i et eksisterende Windows 2003 AD.

Da jeg skal oprette og nedlægge ca. 500 brugere årligt er jeg meget interesseret i, at jeg ikke får en forringelse i brugerhåndteringen i forhold til Blackboard.

Derfor har jeg to spørgsmål:

1. Findes der ekstra moduler, hvormed jeg kan nedlægge, ændre, åbne/lukke, gruppe-tilknytte, o.s.v. flere brugere på én gang?

Umiddelbart kan brugere kun oprettes v.h.a. CSV import.

2. Er LDAP-integrationen udelukkende forbeholdt autentisering eller kan jeg helt undgå at oprette brugere i databasen?

Jeg anvender moodle 1.5.3 med PHP 5.0.5 og MySQL 4.1.8

Jeg er meget interesseret i links til ekstramoduler, der kan løse ovennævnte.

I svar til Flemming Graversen

Ang: Brugeradministration

ved Ian Semey -
Når du går ind i et kursus, og ser listen over deltagere, kan du godt vælge flere på en gang for at tilføje eller slette.

For at slette flere brugere på en gang, tror jeg man skal ned og rode i mysql-databasen. Det kan man kun gøre en ad gangen...

Vedr. LDAP-integrationen se http://test-moodle.ell.aau.dk/moodle_15/admin/enrol.php?

Jeg kan se at der er en mulighed for automatisk at oprette kurser når der bliver oprettet brugergrupper i LDAP... Men har aldrig rodet med LDAP-tilknytningen.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Brugeradministration

ved Flemming Graversen -

Hvorvidt man kan administrere flere brugeres tilknytning til et kursus bliver undervisernes problem. Jeg interesserer mig i første omgang for den generelle brugeradministration (oprettelse, sletning, ...) Fordi et antal brugere bliver fjernet fra et kursus betyder ikke, at brugerne forvinder fra databasen.

I svar til Flemming Graversen

Ang: Brugeradministration

ved Ian Semey -
Ups, jeg så at den link jeg sendte var til min egen Moodle-installation. Gå til
http://den.moodle.du.er.admin.på/admin/enrol.php?, for at læse om LDAP

Jeg har lige testet på en lokal moodle at jeg kan slette brugere fra
et kursus ved at fjerne dem fra tabellen mdl_user_students, og så tror jeg også at man tilsvarende kan slette dem fra mdl_user, men jeg ville stille spørgsmålet på moodle.org for at være helt sikker, inden jeg gjorde det på et live site.

De skal i hvert fald først fjernes fra alle kurser inden man sletter dem som brugere, når man gør det ved at modificere selve databasen.

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Brugeradministration

ved Flemming Graversen -

LDAP problemet har jeg nu løst med aktivering af php_ldap.dll og efterfølgende opsætning i moodle under brugere/validering. Dette virker faktisk meget fint.

På min testserver har jeg, med SQL-kommandoen DELETE, slettet en række brugere uden om moodle og det ser ikke ud til at give problemer. Jeg er dog ikke sikker på om der er ryddet korrekt op i databasen, så jeg er stadig på udkig efter et moddle/php-modul der kan vedligeholde flere brugere.