Mailen naar klassen in Moodle

Mailen naar klassen in Moodle

door CSG Eekeringe -
Aantal antwoorden: 15

Is het mogelijk om naar klassen/lesgroepen te mailen? Dus naar een hele klas/lesgroep tegelijk, vanuit moodle.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -
Voor dat doel heeft Oliver Grimm een handig e-mailblok geschreven, dat je hier kan downloaden (met Nederlandse vertaling!).
kg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -

De Nederlandse vertaling van het e-mailblok blijkt ook al wat gedateerd te zijn. In bijlage de nieuwe versie.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door CSG Eekeringe -

Klinkt allemaal erg leuk! Alleen werkt het niet zoals het zou moeten... Ik heb alle bestanden en mappen uitgepakt in de root en vervolgens /admin gestart zoals in de readme staat. Vervolgens krijg ik deze foutmelding:

Fatal error: Class block_email: Cannot inherit from undefined class block_base in /home/httpd/vhosts/eekeringe.nl/subdomains/moodle/httpdocs/blocks/email/block_email.php on line 15

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -
Eigenaardig... Ik heb het e-mailblok daarnet nog even geïnstalleerd op een testsite -1.6dev. - en zelfs met die versie werkte het...
Wel moest ik eraan denken om na het uploaden (met Filezilla) alle nieuwe mapjes de rechten 755 toe te kennen. Daarna geen probleem...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door CSG Eekeringe -
probleem is al opgelost, ik gebruikte nog een oude (1.45) versie van moodle, en daar werkt hij niet op ;)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Sjaak Kamerling -

Ik begrijp het even niet. De email.php-file uit de bijlage ziet er totaal anders uit dan de email.php-file die in de lang-directory zit van de downloadversie van email-moodle-1.5.x.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door P H -

Hoop dat dat allemaal heel goed werkt, maar ik spreek geen woord Duits, dus hoe zit dat met die uitleg?

Heb alle bestanden gedownload, in de juiste mapjes geplaatst, en dan...?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -

... en dan even de Beheerpagina oproepen.  Daardoor wordt het blok automatisch geregistreerd. Klik vervolgens bij Beheer->Configuratie->Blokken op "Instellingen" (E-Mail) en geef aan welke adresseringsopties je algemeen toelaat. Daarna kan je het blok zoals ook ieder ander blok op de startpagina van gelijk welke cursus toevoegen. Bovendien kan je als beheerder het e-mailblok ook op de startpagina van je Moodle-installatie toevoegen om zo alle docenten, cursus-aanmakers of cursisten per mail te contacteren.

In bijlage een vertaling van de handleiding. Die wordt binnenkort door O. Grimm toegevoegd aan zijn download - waarin trouwens ook nog een paar kleine softwareverbeteringen zullen zitten.

Succes!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door P H -

Bedankt, nu heb ik de instellingen kunnen doen.

Maar nog klein vraagje. Is het normaal dat ik met slecht 1 aanmeldnaam iets kan sturen.

Heb de variabelen van de mail ingesteld: smtp server ingegeven, heb een emailaccount moeten opgeven voor de authentificatie (met wachtwoord) bijvoorbeeld xxx@domein.be (werkt wel gewoon)

Nu kan ik enkel mails sturen met de gebruiker waarvan het emailadres ook xxx@domein.be is.

Is dit normaal, of wat doe ik anders fout?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -

In mijn Moodle heb ik de SMTP-instellingen gewoon open gelaten. Dan gebruikt Moodle de standaard PHP-methode, en dat werkt prima!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door P H -

Heb de smtp instellingen weggedaan. Nu nog fout.

Degene naar wie de mail moet gaan, krijgt de mail wel, maar voor degene die de mail stuurt, krijg ik volgende foutboodschap (ik probeer dan als een account met een gmailadres een mail te versturen naar een hotmail account)

De mail kon niet verstuurd worden!
Mailer Error: Kan mail functie niet op gang brengen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op P H

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Kris Gonnissen -
Hoegenaamd geen idee, wat daar nog fout loopt. Misschien heb je het domein gmail.com geblokkeerd of heeft je provider zoiets gedaan...?
Bij mij werkt het e-mailblok perfect op drie sites bij drie verschillende providers (ook met GMail- of Hotmailadressen). Heb je die problemen ook met mail die vanuit een forum verstuurd wordt?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Wij hebben ook al gemerkt dat wanneer je de smtp-server van je provider ingeeft, je dan problemen krijgt met het versturen vanuit e-mailadressen die normaal gezien alleen via een webinterface (en dus met de smtp-server van dat domein) mail versturen, zijnde hotmail, gmail, yahoo, ...), althans toch als je de smtp-server van telenet gebruikt.

De enige manier waarop je dat kunt oplossen is zelf smtp-server spelen, zelf ook de dnsresolutie doen van de te versturen mails, zodat de smtp-server van je provider niet als upstream smtp-server moet ingeven.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op CSG Eekeringe

Re: Mailen naar klassen in Moodle

door Brecht De Cooman -
Ik heb onlangs ook zonder problemen het block "Quicmail" geïnstalleerd. Dit werkt handig en snel.

Je vindt dit in de CVS of ook bijv. hier
Gemiddelde van de beoordelingen:  -