upgrade

upgrade

door Guido van der Waals -
Aantal antwoorden: 5

Op dit moment beheer ik drie kleine moodle-sites. Ik heb al eens eerder een upgrade gedaan. Maar die was in mijn geheugen niet zo tijdrovend als dit keer.

Belangrijk voor de rest van het verhaal is mijn wijze van backuppen. Ik laat Moodle elke dag alles backuppen. De bestanden worden bewaard op: blablabla.nl/moodle/moodledata/backup. De submap backup heb ik zelf aangemaakt

Eerst begin ik met het downloaden van het bestand Upgrading vanaf de Moodle-site (Moodle Docs).
In dit document wordt geadviseerd om van drie plaatsen een backup te maken. Ik snap niet waarom ik dat eigenlijk moet doen. Verderop in dat document wordt mij namelijk geadviseerd de hele moodlemap van naam te herzien. Er wordt voorgesteld: moodle.backup, hetgeen ik dan ook braaf doe! Daarmee heb ik toch automatisch een backup gemaakt van echt alles?

Nadat ik http://example.com/moodle/admin heb gedraaid moet ik elke cursus één voor één terugzetten. Dit is een tijdrovend klusje.

Ik vermoed toch sterk dat ik iets fundamenteel fout heb gedaan. Ik heb dan ook dingen gedaan/nagelaten die ik eigenlijk niet goed snap.

Wie kan mij uitleggen hoe dit handiger kan doen of bij wie mag ik eens meekijken, als die een upgrade verzorgt?

(Amersfoort)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: upgrade

door Jean-Pierre Pawlak -
Eigenlijk moet je de config.php uit je oude Moodle (moodle.backup) copiëren naar de map met je nieuwste Moodle versie. Als je dan naar de admin bladzijde gaat, zal Moodle je oude databank updaten en je kan zo verder met vakken en vakbestanden maar dan in een nieuwe Moodle versie.
 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: upgrade

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Wat je naar mi fout gedaan hebt, is je moodledata map onder je moodlemap gezet. Dat is niet alleen een beveiligingsrisico, maar als je dan je moodlemap hernoemt om ruimte te maken voor nieuwe programmabestanden, dan zijn meteen ook je data weg, wat je probleem is naar ik veronderstel.

Gewoonlijk maak ik alleen een bu van de databank. De bu's van de afzonderlijke cursussen laat ik, zoals standaard voorzien, gewoon in de moodledata/xx/backup map zitten. Ik kan me niet voorstellen dat de map moodledata op één of andere manier beschadigd kan worden door een upgrade.

Dan de upgrade:
  • nieuwe moodle downloaden, eventuele aanpassingen doen, terug zippen en uploaden naar de site (kijk toch ook maar eens of config-dist.php geen fundamentele wijzigingen bevat tegenover de vorige versie!)
  • oude moodlemap hernoemen
  • nieuwe moodlemap maken - moodle in unzippen
  • adminpagina bezoeken.
Het werk zijn de aanpassingen: ik heb wat extra modules draaien (excercise, gallery, ...) een eigen thema, ik download altijd het laatste nl taalpakket cool, haal de overbodige lang-packs en thema's er uit...
Al bij al nooit langer dan een half uurtje werk.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: upgrade

door Guido van der Waals -

Beste Koen,

Wat je naar mi fout gedaan hebt, is je moodledata map onder je moodlemap gezet. Dat is niet alleen een beveiligingsrisico, maar als je dan je moodlemap hernoemt om ruimte te maken voor nieuwe programmabestanden, dan zijn meteen ook je data weg, wat je probleem is naar ik veronderstel.

Bedoel je dat ik de volgende volgende mappenstructuur: moodle/moodledata heb? Ja dat klopt! Maar volgens mij heb ik niet zelf voor die structuur gekozen. Het gekke is dat op twee van de drie moodle-sites de map moodledata ook niet als submap van moodle staat. Dat zou mij verklaren dat daar een upgrade heel eenvoudig is. Maar hoe komt het dat op moodle.bergfestival.nl de submap moodledata dan onder de moodlemap staat? Hoe zou ik die dan op eenvoudige wijze kunnen verplaatsen?

Gewoonlijk maak ik alleen een bu van de databank.

Wat bedoel je hiermee?

De bu's van de afzonderlijke cursussen laat ik, zoals standaard voorzien, gewoon in de moodledata/xx/backup map zitten. Ik kan me niet voorstellen dat de map moodledata op één of andere manier beschadigd kan worden door een upgrade.

Dat is ook niet het geval. Met FileZilla kan ik ook zien dat alles nog aanwezig is in de hernoemde moodlemap (moodle.backup).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: upgrade

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Hoe die map daar komt kan ik natuurlijk niet weten grote grijns. Het zou kunnen dat Moodle ze automatisch maakt als ze er niet is en dan een map voorstelt waarvan Moodle kan weten waar ze te maken, nl onder de moodle root ipv er een eind boven.
Ik denk niet dat het een probleem is als je ze verplaatst, zolang je config.php maar aanpast aan de nieuwe lokacatie (eerst testen!).

Een backup van de databank maak ik gewoonlijk met cpanel. Voorlopig is mijn site nog elders gehost en via cpanel kan ik dan een backup van de databank maken. Ik kan me niet anders voorstellen als dat dit ook met phpmyadmin kan (als aparte plugin voor moodle te krijgen via download.moodle.org
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: upgrade

door Hans de Zwart -
Veruit de makkelijkste methode is een upgrade via CVS. Je hoeft dan alleen maar een backup van je database te maken en bent het gedoe met het ellenlange FTP'en voorgoed kwijt.

Voorwaarde is wel dat je shell-toegang hebt tot je Moodle server.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -