Vergelijking Moodle met andere ELO's

Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Jan van der Vlies -
Aantal antwoorden: 29

Momenteel werken wij op school op experimentele basis met Moodle. Wij willen ervaring opdoen met een ELO en leren deze in te zetten in de dagelijkse onderwijspraktijk. Wij zijn bekend met het feit dat er meerdere ELO's zijn, waaronder bijvoorbeeld Teletop.

Is er iemand onder jullie die zowel met Moodle als met Teletop heeft gewerkt? Zo ja, wil je die ervaring met ons delen?

Wat kan het programma Moodle wel, wat Teletop niet kan (en vice versa).

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Jan van der Vlies

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Er zijn enkele websites die zich bezichhouden met het vergelijken van elo's. Teletop staat er hier niet bij, maar het geeft al een beeld waarnaar je in de specs zoal kunt kijken
http://www.edutech.ch/lms/ev3/index.php

Hier staat die wel bij
http://www.edutools.info/course/compare/byproduct/index.jsp

Voor zover ik weet, is teletop geen open source. Vraag jezelf ook af of je dat wel wil. Let daarbij ook op de onderliggende software die nodig is om het programma te draaien...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Jan van der Vlies -

Koen,

Het is ons dat Teletop geen open source programma is. Wat wij willen / zoeken is een stabiel draaiend programma dat we kunnen (laten) inrichten zoals wij dat willen, dus met de mogelijkheden die wij wensen. Dit kan voor een groot deel in Moodle, maar het kost nogal veel tijd om Moodle zo goed te leren kennen dat je alle ins-en-outs kunt toepassen. Bij een programma als Teletop kun je dit eenvoudig laten doen (wat natuurlijk wel geld kost).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ga er niet te licht over Jan. Kiezen voor/tegen open source is geen keuze die je snel en licht maakt, gebaseerd op de momentopname van de mogelijkheden van een bepaald pakket. Ik denk dat we met z'n allen nog voor een lange rit e-learning vertrokken zijn.
Doe aub goed je huiswerk over OSS.
Google eens wat, lees dingen zoals dit http://www.ossl.nl/modules/xoopsfaq/index.php?cat_id=11
en dit
http://www.ond.vlaanderen.be/ict/ondersteuning/oss/vrijesoftwareadvies-werkgroep.pdf
...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Hans de Zwart -
Hoi Jan,

Ook Moodle is bijzonder eenvoudig aan te passen aan al je wensen. Dit kan liggen op het niveau van de standaard-instellingen (die zijn soms als complex genoeg, en daar heb ik veel scholen mee geholpen), maar kan eventueel ook door middel van het programmeren van nieuwe mogelijkheden (de broncode is open!).
Er zijn, ook in Nederland, bedrijven die hier commercieel (of semi-commercieel zoals ik) met aan de slag kunnen.

De mensen in dit forum zijn voorzichtig. Ikzelf ben zo enthousiast over Moodle, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ooit voor iets anders zou kunnen kiezen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door henny jellema -
Beste Jan,

Joost de Vries heeft drie open source ELO's met elkaar vergeleken. Als je naar

www.etine.nl

gaat vind je er alles over.

Hart. gr. van Henny Jellema.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Peter-Anne Wissema -
Als je in het zoekregeltje teltop intypt, en zoekt in de forums, vindt je een groot aantal vermeldingen die de moeite waard zijn.
Zelf werken we sinds dit jaar niet meer met Teletop, en daar heb ik tot nu toe nog geen klachten over gehoord, eerder complimenten.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Herman van Keulen -
Ga ook eens bij scholen kijken die daadwerkelijk Moodle gebruiken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Jan van der Vlies -
Dat hoeft niet, aangezien wij zelf Moodle al gebruiken. Kijk op www.heemgaard.nl en klik op Webklas (onze aanduiding voor de ELO). Je zult zien dat er al aardig wat mee gebeurt. Het punt waar het ons nu om gaat, is de technische ondersteuning, de hosting en het wegwijs maken van collega's. De ELO moet z'n plaats nog veroveren in het onderwijs bij ons op school. Wanneer dat gebeurt willen we een betrouwbaar en overzichtelijk, gebruikers vriendelijk instrument kunnen aanbieden. Tot nu toe voldoet Moodle aardig aan onze wensen/eisen, maar we ervaren de hosting (in Amerika, vanwege de geringe kosten) en het ontbreken van technische ondersteuning wel als nadelen. Vandaar dat we ons oriënteren op meerdere ELO's, open source of niet.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Hans de Zwart -
Hoi Jan,

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het is toch geen enkel probleem om met een commerciële partner bindende afspraken te maken over technische ondersteuning?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Jan van der Vlies -

Hans,

Je begrijpt me helemaal goed, maar welke commerciële partner kan dat en wat zijn dan de kosten. Dit willen we allemaal afwegen voor we besluiten Moodle of een andere ELO in te voeren. We willen zogezegd een verantwoorde beslissing nemen, aangezien we het niet zien zitten om na een jaar of zo weer naar een andere ELO te moeten omdat de ene niet voldoet.
Overigens bedankt voor je reactie.

Jan

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Ger Tielemans -
  • In 1993 werd het idee achter TeLeTOP geboren: een webomgeving voor het onderwijs, gebaseerd op invulformulieren. (.. deze tekst is terug te lezen in een subsidieaanvraag bij Surf: rara, wie was de auteur?)
  • In 1998 werd TeLeTOP als noodgreep  - door het van de markt verdwijnen van het door de Universiteit Twente gekozen commerciële produkt Oracle InterOffice 4.0 - door één man, Alard Strijker, niet eens een programmeur, en op aangevenvan 20 docenten in drie maanden tijd in elkaar gezet door gebruik te maken van de scripttaal die bij de database (Lotus) Domino werd geleverd.
  • Het centrale idee van TeLeTOP is het Rooster, waarbij men de cellen van weekregels vult met titels van opdrachten volgens een schema waarbij men boven de kolommen de volgende titels ziet: "voor de bijeenkomst", "tijdens de bijeenkomst" en "na de bijeenkomst"
  • Klikt men daarna op de (ingevulde) titels van de opdrachten, dan kan men het onderliggende formulier per opdracht invullen. 
  • Dit schema lokt bij docenten, die voor het eerst met een ELO gaan werken, structurend gedrag uit: ze vullen dit schema.
  • De support van het bedrijf TeLeTOP is meer dan uitstekend: ik zou zelfs zeggen van de commerciële jongens zijn zij de beste, compliment.
  • Wie TeLeTOP in Moodle wil simuleren kan bij mij het cursusformat krijgen. (zie onderaan)
  • De slogan van het bedrijf zou kunnen zijn: "TeLeTOP, eenvoudiger kunnen we een goede ELO niet maken."
  • Wilje je onderwijs niet vernieuwen, maar gewoon van het gezeur af zijn, kies dan TeLeTOP.
  • Ik ben er nog steeds trots op dat ik aan de wieg van TeLeTOP heb gestaan, maar...

  • Moodle heeft ook een centraal schema, maar daar kun je behalve opdrachten nog vele andere soorten activiteiten (40) en bronsoorten (5) kiezen.
  • Bij Moodle heb je geen weekregel maar een weekkaart (en steeds meer  andere cursus formaten zoals Topic en Social, maar ook nieuwe varianten zoals Project met ingebouwde GANTT chart, Hybrid, Scorm, LAMS...)
  • Als je in een weekkaart een forum nodig hebt kun je EEN SCHOON forum meteen op je kaart plakken: Bij TT moet je óf in tekst naar het forum links verwijzen óf slim (handmatig) wat HTML toevoegen.
  • Bij Moodle kun je een cursus opbouwen uit activiteiten kaarten, waarbij je tijdens het werken een kaart naar voren kan halen. (ipv hinderlijk scrollen) Als extra service blijft kaart NUL ook altijd in beeld: hier kun je activiteiten en bronnen plaatsen die de hele cursus nodig zijn.
  • Bij Moodle kunje activiteiten voor studenten onzichtbaar maken door het oogje te sluiten: docenten blijven het zien: handig voor de docentenhandleiding van die week of materiaal dat je later pas wil tonen aan de studenten (er zijn opties bij Moodle waarbij je dat tonen aan condities kunt koppelen, bijvoorbeeld het verschijnt automatisch na het voltooien van een toets.) 
  • Links en rechts van het cursus-schema kun je bij Moodle uit een groeiend aantal blokken (50) kiezen met ondersteunende activiteiten en aan de hand van een goede handleiding kun je zelf een blok met inhoud toevoegen. Vanaf versie 1.5.2 is er zelfs een blok waar elke docent inhoud kan toevoegen. Bij TT kun je alleen maar de aanwezige ondersteunende activiteiten (12) verbergen of tonen.
  • TT heeft een werkplaats voor studenten waar een student namens de rest huiswerk kan inleveren: voor Moodle is er nu ook zo'n uitbreiding
  • Bij Moodle worden twee Wiki's bijgeleverd, bij TT moet je een externe Wiki koppelen.
  • Moodle kent twee tools die onderwijs kunnen ondersteunen, waarbij de student gecoacht wordt om op zijn eigen werk (exercise) of dat van groepsgenoten (Workshop) te reflecteren: met name de tool workshop bevat alle mechanismen om het beoordelen aan de hand van criterialijsten te leren, maar ook de soms door studenten gegeven (extreme) oordelen bij te stellen en dit proces gefaseerd af te wikkelen: het lezen van het Moodle boek van O'Reilly is alleen hiervoor de moeite waard.
  • In Moodle kun je per cursus en zelfs per student, bijvoorbeeld voor een gehandicapte, de wijze waarop een cursus zich presenteert middels CSS stylesheets beinvloeden. Bij TT kun je dit slechts zeer beperkt: kies je plaatje in de header
  • Moodle bevat vele tools om communicatie te ondersteunen, zoals de announcements in de cursuskalender, de email blokken, een memo module, een dialoog met coach module, Netpublish voor een schoolkrant,
  • Voor aanleveren van eigen materiaal is de boekmodule geweldig
  • De woordenlijst waarbij woorden kunnen oplchten in de lopende tekst van een cursus is ook uniek.
  • De lesson module is een heuse matrix-activiteit die je ook voor flashcards kunt gebruiken.
  • Voor Flash, hotpotatoes en Scorm zijn er echte players, die hun eindscore aan het gradebook van Moodle teruggeven: dus GEEN blackboxen!
  • Het gradebook van Moodle (versie 1.5.2) is erg geavanceerd
  • Moodle bevat naast bekende tools als polls en forums ook meer verfijnde tools als het message systeem, drie soorten survey's, een questionnaire module...
  • JPG gallerij, logboeken, opdrachten buiten de pc, een heus RUBRICS mechnisme voor competenties
  • Kortom, ja wij gebruiken - net als Open Universiteit Engeland glimlach - Moodle en niet "mijn" TeLeTOP
  • Ja, ook wij zoeken nog steeds goede samenwerking met enkele Nederlandse (of Vlaamse) bedrijven die willen Hosten EN BETAALD supporten: liefst samen met andere Moodle gebruikers en liefst meer dan een bedrijf.
   
Bijlage surf2028.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Ger Tielemans -
Aanvullend: In een regionaal overleg van ICT-coördinatoren (STSCC) melde een school dat met name VMBO-leerlingen moeite hebben met TeLeTOP op hun school. Dat verbaasde me want ik schreef pas nog dat je een goede ELO niet eenvoudiger dan TeLeTOP kunt maken: de enige verklaring die ik kan aanvoeren is dat de doorverwijzing in TeLeTOp onhandig gaat: In het rooster moet je zeggen dat de leerling naar het derde forum in de linkerkolom moet gaan over het onderwerp... dan is een leerling met een korte aandachtsboog al weg...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Jeroen Kleijn -

Ger,

Indrukwekkend betoog. Mijn school heeft ook een teletop (pilot) verleden. Bepaalde mensen zijn nog steeds gecharmeerd en menen dat dit de beste ELO is voor onze (studiewijzer gedreven) school. Het planbord dat je toont, is dat een grapje of is dit een serieus moodle implementatie van de studiewijzer.

Wel leuk die opdrachten op 1 rij (hoe doe je dat?)

Op dit moment gebruik ik de onderwerpmodus voor mijn lessen (met min of meer een hoofdstuk per onderwerp). Daarbinnen plaats ik een pdf met de studiewijzer en diverse opdrachten die ingeleverd moeten worden een pagina met wat verder info (links) en evt een voorkennis en diagnostische toets. Dat alles opgesiert met wat plaatjes.

Op zich ben ik hier wel tevreden over, maar sommige mensen binnen mijn school zijn wel erg verzot op hun studiewijzer en zouden zoiets dan ook in een ELO willen terugzien.

Weet jij of iets dergelijks in moodle mogelijk is?

groet

Jeroen Kleijn
Bonhoeffercollege Castricum

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Guido van der Waals -

Beste Jan,

De school waar ik werkzaam ben is met dezelfde worsteling bezig. Voor onze vmbot-havo-vwo-school zijn op dit moment nog maar twee elo's in beeld. Het zal gaan tussen Teletop en Moodle. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar Moodle zou het gebrek aan ondersteuning wel eens de reden kunnen zijn dat de school kiest voor Teletop.

Inmiddels ben ik zelf ongeveer twee jaar bezig met Moodle. Ik heb noodgedwongen een reeds geinstalleerde Moodleomgeving mogen beheren. Dat heeft mij heel veel kopzorgen gekost. Bij problemen ging ik ook naar de bestaande fora. Gelukkig kreeg ik daar regelmatig antwoord. Maar het is mij ook overkomen dat niemand mijn vraag begreep of mijn vraag kon beantwoorden. Het gevolg was dat ik regelmatig een niet juist werkende elo kreeg. Dat kun je je in een onderwijssituatie niet permiteren. Gelukkig is die tijd voorbij. Maar onze school-elo is ook nog niet echt groot. Ik heb het vermoeden dat er maar weinig grote scholen zijn die Moodle als elo gebruiken. Misschien is er in Nederland maar één school die Moodle schoolbreed heeft ingevoerd. Moeten en mogen we dan allemaal naar "het Stedelijk Lyceum" in Enschede gaan? Persoonlijk heb ik daar wel behoefte toe. Maar ik weet niet of Ger Tielemans daarop zit te wachten (ik hoop dat we welkom zijn).

Welke school heeft inmiddels voor Moodle een server in beheer met tenminste 20 gygabyte aan ruimte? Hoe en wie beheert dan zo'n server? Hoe zorg je dat de hackers buiten de deur blijven? Het is voor mij duidelijk dat webhosting in zo'n geval geheel niet meer aantrekkelijk is. Wie laat mij leuke didatische aardigheidjes zien van Moodle? Hoe inspireer je je collega's? Heel veel vragentriest.

Als ik heel eerlijk ben dan moet ik toegeven dat wij moodlelaars nog niet erg goed verenigd zijn. Wanneer we Moodle echt in het Nederlandstalige onderwijs willen inplementeren moeten we gezamenlijk iets meer gaan doen. Ik stel toch weer  meer gebruikersbijeenkomstenblauw oog voor (iemand anders was mij al eens voor).

groeten guido

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door CSG Eekeringe -
Waarom zou een Moodle server met 20gb moeilijker te beheren zijn dan een van 250gb? Gewoon een dedicated hosting account nemen! Kost je misschien 150 euro per maand.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Peter-Anne Wissema -
Wij hosten onze moodle zelf op een server waar we een aantal andere zaken ook zelf op hosten, van minimaal 20 GB. Die server wordt beheerd door systeembeheer, daar zij ook de rest van wat er op de server staat (onder andere de mail). hackers buiten houden is dus al geregeld. Daarnaast zijn we bezig om Moodle schoolbreed in te zetten, wel op basis van van vrijwillige basis van docenten. Bij ons houdt dat in dat nu een groot deel van de vakken in de onderbouw en een aantal vakken in de bovenbouw (VMBO BB - met LWOO en VMBO KGT) binnen moodle actief zijn. Ook op andere vestigingen begint moodlegebruik te groeien.
Je bent van harte welkom om eens mee te kijken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Aaldrik Steenhuis -

Wij hosten Moodle zelf.

We hebben Moodle breed ingevoerd.

Onze locatie: http://www.esdalcollege.nl/klv/moodle/

Vraag is, wat zijn de mogelijkheden m.b.t. scholing.
Als er intern deskundigheid aanwezig is, hoe benutten we dat?

Wat zijn de prioriteiten die de schoolleiding in beeld heeft?
Het bepaald de faciliteiten die beschikbaar worden gesteld.

Trouwens, goed dat deze discussie wordt gevoerd!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Aaldrik Steenhuis

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Ger Tielemans -
Wij hosten Moodle zelf op 9 scholen, 4000 leerlingen 600 man personeel, een Moodle server. Onze goed werkende Moodle bevat ruim 1700 cursussen, en we hebben in de loop der jaren krankzinnig veel aangepast. Blijkbaar is de basis van Moodle een heel robuust ontwerp. 
(Veel van onze aanpassingen komen weer in de nieuwe versies van Moodle terecht, dus het onderhoud valt dan weer weg.)
Als je wil weten hoe TeLeTOP bevalt, kun je naar de website van de grootste gebruiker gaan www.utwente.nl
Zonder in te loggen kun je daar doorklikken op het woord TeLeTOP in de linker kolom. Nog steeds zonder in te loggen kun je doorklikken op de menukeuze studenten support en in het daarna volgende menu: alle informatie.
Uiteindelijk kun je dan -DUS nog steeds zonder in te loggen - de buglist van 24 oktober 2005 aanklikken. Voor het gemak heb ik die link hieronder afgebeeld. Deze buglijst is dus publiekelijk toegankelijk, wat je van veelandere leveranciers niet kunt zeggen:
Je kunt daar dan lezen wat er nog steeds niet is opgelost, maar ook wat nooit meer wordt opgelost, dus bugs waar de gebruiker maar mee moet leren leven.
 
Bij andere produkten is het niet anders: wie kent niet de BlackBoard drama's tijdens recente upgrades (zie de webblog van menig universitaire medewerker), of de elo N@tschool waar nog steeds de webclient -waar we met Treeships zeven jaar geleden op de UT al over onderhandelde - niet 100% werkt: gebruikers moeten nog steeds voor volledig gebruik een client installeren.  Of Polaris van de Universiteit Maastricht waar men nooit echt de problemen met hun Lotus Notes heeft kunnen oplossen en men uiteindelijk maar op een ander systeem is overgestapt. (..dat men vervolgens ook maar Polaris noemde glimlach
En ook bij Moodle zijn er bugs en problemen. Wie kwaad wil kan die open en bloot lezen op de Moodle website en in zijn verkoop praatje verwerken..
Meestal kan men de problemen met Moodle simpel voor je oplossen, maar soms blijft een probleem ook hier lang bestaan: vanaf de zomer tot vorige week toe hadden wij grote problemen met onze Moodle: ons systeem was overgezet naar een nieuwe serversysteem met een (te?) slimme werkomgeving, alles was veranderd, behalve Moodle - dus daar kon het probleem niet zijn ontstaan -  en toch deed niets het meer, in de ogen van de docenten... 
Het is erg naief te denken dat je dit of een ander probleem bij een commercieel bedrijf niet zou kunnen hebben. Het enige verschil is dat je dan bij je leverancier van vlees en bloed je ergernis kwijt kunt, maar ja daar betaal je dan ook stevig voor glimlach
Moodle heeft nog steeds geen menselijk gezicht in Nederland: wie kun je aanspreken, wie staat er met een standje op de beurs op te scheppen over Moodle, folders te strooien, beloftes te doen over de volgende release?
Ik heb voor de Surf-conferentie nog gevraagd of men op de markt nog een gratis tafeltje voor een gratis produkt had, maar laat nu toevallig in die hele grote hal alle ruimte verhuurd zijn... Uit protest ben ik niet naar die conferentie gegaan, maar ook omdat men daar universitaire cursussen gaf in het gebruik van stand-alone weblogs binnen het onderwijs, omdat het onderwijs met de universitaire ELO's Blackboard en ( N@tschool bij Fontys) maar niet wilde vlotten.. 
Ook op de conferentie I&I zijn geen vertegenwoordigers van Open Source uitgenodigd: dat laat zich ook goed begrijpen, want de I&I conferentie wordt - ondanks een zogenaamd onafhankelijk bestuur - in feite georganiseerd door een commercieel bureau dat het moet hebben van entreegeld en het verhuren van tafeltjes op de produktenmarkt.
DRaai je de standaardversie van Moodle of op je iegen server of bij een host en wil je ook niet meer dan  kun je hier stoppen met lezen. Heb je echter de ambitie om Moodle aan de onderwijswensen van jou school aan te passen - en niet omgekeerd - lees dan verder:
 
Terugkijkend op drie jaar Moodle gebruik kom ik tot het volgende:
  • eigenlijk moeten we als Nederlandse Moodle gebruikers een Moodle gebruikersclub oprichten die per school jaarlijks een bedrag bijdraagt, bijvoorbeeld de helft van de uitgespaarde licentiekosten die men anders - op basis van schoolgrootte - minimaal aan een normaal produkt zou zijn kwijt geweest.
  • een dagelijks bestuur, gekozen uit de betalende leden, stelt dan vast wat we toevoegen aan de kern van Moodle om te komen tot een voor het Nederlandse onderwijs beter getunde Moodle variant.
  • op basis van deze specifivcties wordt met minimaal dir bedrijven contact gezocht om de afgesproken kern te assembleren, onderhouden, en geschikt te maken voor de volgende release van Moodle.
  • daarnaast zal het bestuur de promotie van Moodle op diverse congressen ter hand nemen, zoals wij dat vroeger deden met Teachip.
  • ook het coordineren van acties om de Moodle makers te bewegen door ons gewenste aanpassingen aan te brengen, is een mooie taak
  • Is er dan nog geld over, dan kunnen gezamenlijk aanpassingen worden aangebracht, maar ook lobbies voor samenwerking en subsidieaanvragen bekostigd worden.    
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Herbert Keijers -
Whow Ger, da's een hele boterham ... , je hebt volledig gelijk.
Zelf ben ik grote voorstander van Moodle, voornamelijk om de grote flexibiliteit, de enorm hard werkende community die hier achter steekt en het open source karakter.
Sinds 2002 host ik Moodle zelf op een verouderde machine (die zeer binnekort vervangen wordt).
Echter, mijn school maakt deel uit van de stichting LVO die zo'n 20 tal scholen onder hun hoede heeft en stichtingsbreed streeft naar de invoering van één ELO.
IT's , Teletop , N@tschool en anderen maar ook Moodle zijn kandidaten.
Ik vrees echter dat een open source elo, om voor mij, vage redenen het onderspit moet delven tegenover de commerciële pakketten.
Vandaar mijn bescheiden vraag of ik je bovenstaande betoog mag citeren bij een van mijn volgende vergaderingen over elo's.

Herbert Keijers
webmaster: www.philipsvanhorne.nl
Docent: Wiskunde/Informatica
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herbert Keijers

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Ger Tielemans -
Citeer me gerust, alles is te controleren. Ook dat ik steeds zie dat bange managers voor commerciele produkten kiezen omdat ze dan de schuld bij mislukken kunnen afschuiven.
Wie de standaard versie van Moodle op een server laat zetten en elke update daar overheen laat zetten, werkt volkomen veilig en lowcost: het gedl voor een server, gehuegen en een goed backupsysteem blijevn gelijk, scholingskosten kunnen bij Moodle dramatisch lager.
Het grootste verschil tussen Moodle en de rest is dat je op de hoofdpagina van Moodle een visualisatie van je onderwijsscenario kunt neerleggen. Juist als je je onderwijs gaat veranderen is het communiceren van die nieuwe opzet aan je leerlingen (EN docenten!!) van vitaal belang. Heb je geen ambitie om je onderwijs te veranderen dan is elke andere ELO als huiswerkophaalmachine prima. 
Vele websites (Surf, Kennisnet) vergeten produkten als Moodle te vergelijken met commerciele produkten, en op andere websites zijn de beschrijvingen vaak erg gedateerd.
Maar waarom stappen grote Amerikaanse universiteiten over van BlackBoard en WebCt naar Moodle en kiest de Open Universsiteit Engeland - de maat voor alle afstandonderwijs - nu ook voor Moodle? Wat moet ik daar nog aan toevoegen? Angst? domheid? gewoontes?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door frank weissman -

De door Ger geopperde gebruikersgroep heeft mijn volledige instemming.

Een paar kantekeningen.

  • Moodle zelf zoekt partners in het buitenland, het zou dus een optie zijn je daarbij aan te sluiten
  • De kosten voor het deelnemersschap aan een gebruikersgroep kunnen ook lager ingestoken worden. Je betaald alleen voor de organisatie van uitwisselingsbijeenkomsten ( Technisch en Onderwijskundig) ( dit is bijvoorbeeld bij de Questionmark perception gebruikersgroep zo geregeld). Door de betaling geringer te laten zijn kan het makkelijker verantwoord worden binnen de instituten die moodle gebruiken.
  • De gebruikersgroep zou dan zelf opzoek kunnen gaan naar deskundigheid binnen Nederland en zo to een lijst van deskundige partijen kunnen komen die beheer en ontwikkeling voor hun rekening kunnen nemen

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Christian Bokhove -
Een gebruikersgroep dus...zijn er nog formele vereisten om zo'n groep op te richten?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door frank weissman -
Nee er zijn geen formele eisen om een groep op te richten. Het kan echter wel heeel handig zijn om het in een stichting of verenigingsvorm te gieten. Omdat je enige zekerheid wil geven aan de deelnemers (zodat niet iemand met "al"het geld er vandoor gaat.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Hans de Zwart -
Hierbij wil ik dan de handschoen voor het starten van een gebruikersvereniging oppakken.

Mijn voorstel is om met iedereen die daar interesse in heeft op een dag om de tafel te gaan zitten voor een eerste gesprek over wat onze verwachtingen zijn en over hoe we dat het beste organiseren.
Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld Ger en Frank over een aantal zaken iets anders zullen denken. Misschien kunnen we een aantal varianten uitwerken.

De bijeenkomst is voor iedereen open en de locatie is nog nader te bepalen. Mijn voorstel is om dit na de kerstvakantie te doen. Op de volgende webpagina:
http://www.meetomatic.com/respond.asp?id=85LFHG
kun je aangeven op welke weekdagen tussen januari en februari je zou kunnen.
Op vrijdag 23 december stel ik op basis van jullie antwoorden de datum vast en kunnen mensen zich alleen nog maar voor die datum aanmelden.

Deze aankondiging zal ik later op de middag ook nog in het nieuwsforums doen.

Vriendelijke groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door frank weissman -

Ik weet niet of de visie van mij en Ger erg uitelkaar liggen.

Wat mij betreft kan bijna elke dag..... Een locatie is daarbij misschien ook nog wel te realiseren ( Breda, NHTV).

Verder lijkt het mij dan ook zinvol om aan te geven. Wat de onderwerpen zijn voor de bijeenkomst.

Een voorzet

- Doel van de gebruikersgroep

- Doelgroep(en)

- Organisatievorm (of niet)

- Stappen te nemen in de komende maanden

Ik denk dat we daar de eerste bijeenkomst de handen aanvol hebben.

Alvast hartelijk dank voor je inzet.

Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op frank weissman

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Peter-Anne Wissema -
Ik vind een gebruikersgroep een fantastisch idee. Waarbij een dergelijke groep wat mij betreft zeker wel de open source-gedachte als doel voor ogen moet houden. Daarnaast ook transparant maken waar de meerwaarde van een dergelijke groep ligt. Bij de taken die Ger noemt lijkt het of er een collectief bedrijf komt dat moodle gaat draaien. Maar.....
Een school die niet financieel bijdraagt, maar wel actief met Moodle werkt, mag wel/niet meepraten?
Krijgt moodle ned ook een bugtracker met een categorie "dat gaan we niet oplossen deze eeuw"?
Zodra er geld gaat meespelen proef ik vaak iets (w)rangorderigs.

Tot slot ben ik wel degelijk een (vanuit de onderwijskant) een fanatieke Moodlegebruiker - en met veel plezier. Bij de afgelopen IenI conferentie heb ik Moodle dan ook bij een open workshop over ELO's tussen de commerciële kunnen zetten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan van der Vlies

Re: Vergelijking Moodle met andere ELO's

door Joost Vantomme -
Hier vindt je een website met vergelijkingen van verschillende elo's.
  • Specifieke elo's: kies de namen en vergelijk de elo's.
  • ELO's op basis van kenmerken: vink aan wat er in de ELO moet zitten.
en ook nog

een vergelijking van Blackboard en Moodle vindt je hier.

mvg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -