Wij hosten Moodle zelf op 9 scholen, 4000 leerlingen 600 man personeel, een Moodle server. Onze goed werkende Moodle bevat ruim 1700 cursussen, en we hebben in de loop der jaren krankzinnig veel aangepast. Blijkbaar is de basis van Moodle een heel robuust ontwerp.
(Veel van onze aanpassingen komen weer in de nieuwe versies van Moodle terecht, dus het onderhoud valt dan weer weg.)
Als je wil weten hoe TeLeTOP bevalt, kun je naar de website van de grootste gebruiker gaan
www.utwente.nl Zonder in te loggen kun je daar doorklikken op het woord TeLeTOP in de linker kolom. Nog steeds zonder in te loggen kun je doorklikken op de menukeuze studenten support en in het daarna volgende menu: alle informatie.
Uiteindelijk kun je dan -DUS nog steeds zonder in te loggen - de buglist van 24 oktober 2005 aanklikken. Voor het gemak heb ik die link hieronder afgebeeld. Deze buglijst is dus publiekelijk toegankelijk, wat je van veelandere leveranciers niet kunt zeggen:
Je kunt daar dan lezen wat er nog steeds niet is opgelost, maar ook wat nooit meer wordt opgelost, dus bugs waar de gebruiker maar mee moet leren leven.
Bij andere produkten is het niet anders: wie kent niet de BlackBoard drama's tijdens recente upgrades (zie de webblog van menig universitaire medewerker), of de elo
N@tschool waar nog steeds de webclient -waar we met Treeships zeven jaar geleden op de UT al over onderhandelde - niet 100% werkt: gebruikers moeten nog steeds voor volledig gebruik een client installeren. Of Polaris van de Universiteit Maastricht waar men nooit echt de problemen met hun Lotus Notes heeft kunnen oplossen en men uiteindelijk maar op een ander systeem is overgestapt. (..dat men vervolgens ook maar Polaris noemde
En ook bij Moodle zijn er bugs en problemen. Wie kwaad wil kan die open en bloot lezen op de Moodle website en in zijn verkoop praatje verwerken..
Meestal kan men de problemen met Moodle simpel voor je oplossen, maar soms blijft een probleem ook hier lang bestaan: vanaf de zomer tot vorige week toe hadden wij grote problemen met onze Moodle: ons systeem was overgezet naar een nieuwe serversysteem met een (te?) slimme werkomgeving, alles was veranderd, behalve Moodle - dus daar kon het probleem niet zijn ontstaan - en toch deed niets het meer, in de ogen van de docenten...
Het is erg naief te denken dat je dit of een ander probleem bij een commercieel bedrijf niet zou kunnen hebben. Het enige verschil is dat je dan bij je leverancier van vlees en bloed je ergernis kwijt kunt, maar ja daar betaal je dan ook stevig voor
Moodle heeft nog steeds geen menselijk gezicht in Nederland: wie kun je aanspreken, wie staat er met een standje op de beurs op te scheppen over Moodle, folders te strooien, beloftes te doen over de volgende release?
Ik heb voor de Surf-conferentie nog gevraagd of men op de markt nog een gratis tafeltje voor een gratis produkt had, maar laat nu toevallig in die hele grote hal alle ruimte verhuurd zijn... Uit protest ben ik niet naar die conferentie gegaan, maar ook omdat men daar universitaire cursussen gaf in het gebruik van stand-alone weblogs binnen het onderwijs, omdat het onderwijs met de universitaire ELO's Blackboard en (
N@tschool bij Fontys) maar niet wilde vlotten..
Ook op de conferentie I&I zijn geen vertegenwoordigers van Open Source uitgenodigd: dat laat zich ook goed begrijpen, want de I&I conferentie wordt - ondanks een zogenaamd onafhankelijk bestuur - in feite georganiseerd door een commercieel bureau dat het moet hebben van entreegeld en het verhuren van tafeltjes op de produktenmarkt.
DRaai je de standaardversie van Moodle of op je iegen server of bij een host en wil je ook niet meer dan kun je hier stoppen met lezen. Heb je echter de ambitie om Moodle aan de onderwijswensen van jou school aan te passen - en niet omgekeerd - lees dan verder:
Terugkijkend op drie jaar Moodle gebruik kom ik tot het volgende:
- eigenlijk moeten we als Nederlandse Moodle gebruikers een Moodle gebruikersclub oprichten die per school jaarlijks een bedrag bijdraagt, bijvoorbeeld de helft van de uitgespaarde licentiekosten die men anders - op basis van schoolgrootte - minimaal aan een normaal produkt zou zijn kwijt geweest.
- een dagelijks bestuur, gekozen uit de betalende leden, stelt dan vast wat we toevoegen aan de kern van Moodle om te komen tot een voor het Nederlandse onderwijs beter getunde Moodle variant.
- op basis van deze specifivcties wordt met minimaal dir bedrijven contact gezocht om de afgesproken kern te assembleren, onderhouden, en geschikt te maken voor de volgende release van Moodle.
- daarnaast zal het bestuur de promotie van Moodle op diverse congressen ter hand nemen, zoals wij dat vroeger deden met Teachip.
- ook het coordineren van acties om de Moodle makers te bewegen door ons gewenste aanpassingen aan te brengen, is een mooie taak
- Is er dan nog geld over, dan kunnen gezamenlijk aanpassingen worden aangebracht, maar ook lobbies voor samenwerking en subsidieaanvragen bekostigd worden.