Rollen in Moodle

Rollen in Moodle

door Richard van Iwaarden -
Aantal antwoorden: 0

Beste mensen,

Ik krijg nu sterk de behoefte aan zelf gemaakte rollen in Moodle. Ik had er al een paar, maar die lijken niet echt fijn te werken.

Rol 1: de mentor

  • Deze rol moet cijfers kunnen zien in cursussen
  • Deze rol moet geen cijfers kunnen uitdelen
  • Deze rol moet geen mail ontvangen wanneer leerlingen iets inleveren
  • Deze rol moet de cursussen waarbinnen de rechten van mentor zijn gezet niet in het lijstje 'mijn cursussen' zien.

Rol 2: de cursusbekijker

  • Deze rol moet alle bronnen en activiteiten kunnen zien
  • Deze rol moet geen cijfer kunnen zien en geen activiteiten kunnen maken/inleveren
  • Deze rol moet de cursussen waarbinnen de rechten van cursusbekijker zijn gezet niet in het lijstje 'mijn cursussen' zien.

Rol 3: de toetscoördinator

Kleine inleiding: het grote manco aan Moodle is dat het teveel cursus-gebaseerd leren is. Rechten, cijfers, toetsvragen, etc. zijn vaak beperkt tot een cursus.

  • Deze rol moet een niveau hoger dan de cursus, bv. op categorie, toetsvragen kunnen beheren
  • Deze rol moet geen mail ontvangen van leerlingen die iets inleveren
  • Deze rol moet de cursussen waarbinnen de rechten van toetscoördinator zijn gezet niet in het lijstje 'mijn cursussen' zien.


Moodle kent standaard een aantal rollen die je kunt kopiëren en dan met rechten aan de slag kunt. Echter, het ontvangen van mail wanneer leerlingen iets ingezonden hebben en het verschijnen in het lijstje 'mijn cursusssen' lijken geen zaken die je aan en uit kunt zetten. De rol 'gast' en de rol 'beheerder' zien bv. de cursussen waarbinnen ze rechten hebben niet in 'mijn cursussen'. De rol 'beheerder' ontvangt geen mails van leerlingen die werk inleveren.


Wie kan hier iets mee? Het is nogal een uitdaging glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -