Opbeurende lay-out

Opbeurende lay-out

door Marc Bellinkx -
Aantal antwoorden: 6

Besten

In onze school gebruiken we MOODLE sinds mensenheugnis, maar het gebruik beperkt zich vaak tot het aanreiken van een worddoc of van een eenvoudig quizje.

Ikzelf ben een felle "believer" van het level-leren en wil de onderzoeksmogelijkheden en de talloze opties van Moodle wel degelijk maar ook degelijk gebruiken.

Echter bij het openen van Moodle en het opstellen van de eerste vraag overvalt me het #kat en #jongen gevoel.

Het werken in dit leerplatform werkt gewoonweg ontmoedigd!

Witzwartlayout - talloze vinkjes die je moet aan of afzetten iedere vraag opnieuw - bij een foute inschatting overnieuw beginnen - puntschalen enkel voor hoger opgeleiden - opties bij 'slechts openen indien bepaalde voorwaarde gehaald onduidelijk .


Efin, na 2 avondjes vraagjes maken voor leerlingen aardrijkskunde is er maar 1 iemand ontmoedigd... Ikzelf.

Bijlage afdruk vragenoptie.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marc Bellinkx

Re: Opbeurende lay-out

door Bas van Kollenburg -

Hoi Marc,

Al deze optie maken juist van Moodle het systeem waarin iedereen zijn eigen wensen in kwijt kan.

Ik werk nu 8 jaar met Moodle en ik ben juist blij met deze opties. Bij de ene cursus staan ze anders dan bij de andere.

Het is maar net wat je gewend bent.

Het uiterlijk kun je natuurlijk wel met een theme aanpassen, kijk maar eens op mijn site www.eerste-hulp-online.nl

Groetjes Bas

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marc Bellinkx

Re: Opbeurende lay-out

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Marc,

Gelukkig is er met Moodle 3.2 en het thema Boost wel een hoop veranderd aan wat ze hier Usability noemen. Het klopt dat al die opties en stappen wat overweldigend kunnen overkomen, maar uiteindelijk is dat ook om de gebruikers (admin, manager, teacher) niet te beperken in de mogelijkheden. 

Een paar belangrijke tips:

- vraag de Moodle beheerder om een gebruiksvriendelijker thema
- maak een grondige onderwijskundige planning voor je een quiz of test gaat maken en verken mogelijkheden om de vragen te gaan importeren vanuit bijvoorbeeld een xml-achtig document. Dat maakt het mogelijk om sneller vragen te bouwen en die in 1 x in de leeromgeving te krijgen, zonder dat je iedere vraag hoeft te wachten op het laden van de schermen.

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Opbeurende lay-out

door Rob Bosch -

[quote]maak een grondige onderwijskundige planning voor je een quiz of test gaat maken[/quote]

Dag joost,

Als volledige nieuweling in het maken van leerobjecten zou ik graag wat aanwijzingen krijgen hoe ik een dergelijke planning moet aanpakken.

(excuus voor de topic hijack)


groet,

Rob

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Bosch

Re: Opbeurende lay-out

door Joost Elshoff -
Foto van Heel behulpzame Moodlers

Hoi Rob,

Wellicht is het verstandig je dan te verdiepen in onderwijskundige principes of een onderwijskundig expert (intern of extern) in de arm te nemen. Eigenlijk komt het neer op het volgende (en dat geldt voor iedere cursus of cursusactiviteit die je maakt):

  • wat wil ik aanbieden
  • welke doelen stel ik
  • kan ik die doelen opdelen in behapbare delen
  • welke activiteiten passen bij de gestelde doelen (dus hoe ga ik ze behalen)
  • wat moet het doen van een activiteit de lerende opleveren
  • hoe controleer ik of de aangeboden stof ook geleerd is

Een mooi framework daarvoor is ADDIE, waarmee je in betrekkelijk overzichtelijke iteraties je onderwijs kunt bouwen, evalueren en verbeteren.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Opbeurende lay-out

door Rob Bosch -

Perfect! Ik ga daar mee aan de slag. Voor mij is het gewoon heel hard roeien tegen sterke stroom in, met de riemen die ik heb. Maar het maken van een certificerings track is wel heel boeiend en leuk om te doen.

Blijkt maar weer dat zowel lessen maken als geven (alsook ict, wat de mijne is) echt een vak is.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Joost Elshoff

Re: Opbeurende lay-out

door Rob Bosch -

Ik ben op zoek gegaan naar learning object design en kwam oa op deze website: https://elearningindustry.com/a-compact-instructional-design-review-checklist

Dit zijn vooral Engelse/Amerikaanse opvattingen. Wat voor aanpassingen zijn er volgens jullie nodig om deze van toepassing te laten zijn in Europa/Nederland/Belgie?

https://elearningindustry.com/a-compact-instructional-design-review-checklist

Groet,

Rob

Gemiddelde van de beoordelingen:  -