course format

Re: course format

door Ger Tielemans -
Aantal antwoorden: 8

Ik gebruik TabTopics onder 3.1 en 3.2 in combinatie met theme decaf:

default the activity progress checkboxes are "death" in this combination,
but with this change in format.php around line 100 it works:

 echo $completioninfo->display_help_icon().'<br />'; // br added  

(checkbox appears now in front of avctivity. I like that..)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: course format

door H Hak -

Dat bedoel ik niet Ger.
Het is meer zoals vroeger bij exelearning waarbij je een uitklapmenu kreeg na het aanklikken van een hoofd topic. Je kunt met dit format een mooie  indeling creëren waarbij je de informatie op het scherm verminderd. Ik heb het ergens in een omgeving van OpenEdu gezien en ik vroeg me af of het ergens te downloaden was.

Ik heb even een animatie gemaakt in de bijlage.

Bijlage format.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: course format

door Kees Koopman -

Hi Hans,

Volgens mij gaf je zelf al het antwoord; het is volgens mij speciaal geschreven om de import van materialen van VO-content en wikiwijsleermiddelenplein naar Moodle goed vorm te geven. Als je daar jouw Moodlesite host, dan kun je er gebruik van maken glimlach.

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: course format

door H Hak -

Bedankt Kees,

Jammer dat het format kennelijk niet vrij downloadbaar is en dus niet geschikt voor het brede publiek. Mijn website met met open online instructiemateriaal was door de flashblokkades onbruikbaar geworden en dus ook Moodleuitleg die overigens ook geschreven was op 1.x.x en aan vervanging toe was. Ik kies dus maar een ander format.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: course format

door Kees Koopman -

Hi Hans,

Voor de duidelijkheid: ik ben alleen de boodschapper glimlach. Ik ben niet de auteur of eigenaar of zo er van.

Ik wacht met belangstelling op jouw nieuwe site! Succes er mee!

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: course format

door Ger Tielemans -

..of bedoel je het blok  https://moodle.org/plugins/block_course_modulenavigation

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: course format

door H Hak -

Ha Ger,

Ik houd het nog steeds op het antwoord van Kees Koopmans. Het course format toont sterke overeenkomsten met indelingen die ik herken uit de tijd dat ik me bezig hield met Wikiwijsmaken, StudioVO en VO-content. OpenEdu heeft hiervoor de koppeling en importsoftware ontwikkeld voor Moodle en kennelijk ook een aangepast courseformat.
Het format toont hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen en geeft een mooi cursusoverzicht op één pagina.

De indeling ziet er ongeveer uit zoals  http://maken.wikiwijs.nl/26753/Wikiwijs_lessen_maken 

Toch bedankt en ik ga wel even naar jouw tip kijken.




Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: course format

door Ger Tielemans -

Dag Hans,

Als je de student meer regie over zijn eigen leren wilt geven is een mooi cursusoverzicht op één pagina zeer welkom.  *)
Ik vraag me wel af of tot welk niveau je de details in dat overzicht wilt zien. Op een klein scherm kun je nooit het hele overzicht van topics en subtopics in een keer zien.
Een blok als block_course_contents probeert in een blok dat eerste overzicht te tonen.


Maar neem een ouderwets boek, je weet wel zo'n ding van papier met letters erin en een inhoudsopgave. Als ik een nieuw non-fictie boek voor het eerst open, kijk ik eerst naar de hoofdstuktitels en als een van die hoofdstukken mij bevalt dan zoom ik pas in op de subtitels van dat hoofdstuk en ook alleen dat hoofdstuk. 

Bij het zoeken naar een course format in Moodle zoek ik die parallel: 

  1. Ik wil op één pagina de hoofdstukindeling van een cursus zien
    (een standaard course format past dat niet op een scherm: "scroll of death")

  2. pas daarna wil ik inzoemen op de details van een hoofdstuk. 
    (Hoofdstuk= de sectie in een Moodle cursus)  Collapsed Topics course format doet dat het mooist: https://moodle.org/plugins/format_topcoll.

    In het begin van Moodle heb ik wel geexperimeteerd met subsections, zoals nu nog wordt ondersteund door bij voorbeeld Flexible sections format https://moodle.org/plugins/format_flexsections, maar dat komt naar mijn idee het overzicht niet ten goede.

  3. als de ontwerper van de cursus dan ook nog de outline-functie op sectie niveau hanteert - zodat je in een oogopslag, zonder textuele toelichting de structurering van het onderwerp in die sectie kan zien - wordt het helemaal een feestje

Vanaf het begin heeft Moodle dit inzoemen op een sectie ondersteund, maar om een of andere reden is dit voor de gebruiker een te abstract mechanisme: ik heb nog wel geprobeerd dat met een vergrootglas icon te verhelderen, ,maar dat hielp niet veel.
Daarom gezocht naar course formats die dat visueel beter ondersteunen: 

Cursusformaten als Collapsed Topic, Onetopic, NED - Tabs Course Format, collapsed weeks en TabTopics komen daar aan tegemoet, waarbij ze ook nog de scroll of death klacht van studenten ondervangen. Mijn voorkeur is TabTopics geworden:

example of tabs



*) Met een tool als eXelearning, waarbij je met één tool de leerervaring inricht kom je daar dichtbij, ik snap je heimwee. (Hans, Wellcht dat Menutopic format https://moodle.org/plugins/format_menutopic in de buurt komt van wat je zoekt?)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -