E-post-problemer i Moodle

E-post-problemer i Moodle

by Skule Sormo -
Number of replies: 5

Nye brukere mottar ikke e-post-meldinger om aktivisering av brukernavn etter registrering. Moodle melder at e-post er sent, med bruker mottar ikke e-posten. 

Oppsett i Portalen/Moduler/Meldingsproduksjon/Epost er satt til standardverdier, uten at SMTP-server er oppgitt.
Når SMTP-server er oppgitt, gir Moodle feilmelding i å sende e-post til bruker som har registrert seg.

Har noen noe svar på dette?

Kan heller ikke sende e-post til brukere som allerede er aktivisert i et kurs fra Administrasjon/Kursadministrasjon/Brukere/Innmeldte brukere.


In reply to Skule Sormo

Svar: E-post-problemer i Moodle

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Dette er vanligvis ikke et problem relatert til Moodle, men nettverket serveren er plassert i.  Sannsynligvis er det en av følgende ting:

- Dere har en brannmur som blokkerer for utgående trafikk fra port 25 (smtp-porten) fra Moodle-serveren.

- Epost fra Moodle-serveren blir av noen mailservere tatt for spam og blokkert på servernivå.

- Epost kan havne i spam-filteret hos den enkelte bruker.

At det ikke hjelper å bruke en oppgitt smtp-server tyder på at det kan være en brannmur-blokkering.

In reply to Alf Martin Johnsen

Svar: E-post-problemer i Moodle

by Skule Sormo -

Serveren betjener e-post-funksjoner fra Joomla, WordPress og andre systemer uten problemer på den samme serveren (Centos7). Men i Moodle fungerer dette ikke. Ser i ulike forum på nettet at dette er et problem. Dette ser jeg er omtalt som en bug i Moodle..

Koblet brannmur helt ut, og har fortsatt e-post-problemet.

Når jeg IKKE setter en SMTP-servernavn, melder Moodle at e-post til nyregistrert bruker er sendt for aktivisering av brukernavn, men bruker mottar ikke noe.

Når jeg setter inn SMTP-servernavn (Samme som jeg bruker på e-post-klienten), får jeg feilmeldingen: ‘Prøvde å sende deg en epost men fikk ikke til!’

Mvh Skule Sørmo

 

Fra: Alf Martin Johnsen [mailto:noreply@moodle.org]
Sendt: tirsdag 9. februar 2016 03.55
Til: Skule Sormo
Emne: Norsk Moodle: Svar: E-post-problemer i Moodle

 

Svar: E-post-problemer i Moodle

av Alf Martin Johnsen - måndag , 8 februar 2016, 15:31

 

Dette er vanligvis ikke et problem relatert til Moodle, men nettverket serveren er plassert i.  Sannsynligvis er det en av følgende ting:

- Dere har en brannmur som blokkerer for utgående trafikk fra port 25 (smtp-porten) fra Moodle-serveren.

- Epost fra Moodle-serveren blir av noen mailservere tatt for spam og blokkert på servernivå.

- Epost kan havne i spam-filteret hos den enkelte bruker.

At det ikke hjelper å bruke en oppgitt smtp-server tyder på at det kan være en brannmur-blokkering.


Du kan svare via epost.

No virus found in this message.
Checked by AVG - www.avg.com
Version: 2016.0.7357 / Virus Database: 4522/11589 - Release Date: 02/09/16

In reply to Skule Sormo

Svar: E-post-problemer i Moodle

by Randi Leistad -

Jeg bruker ikke Moodle; ønsker ikke informasjon tilsendt!

 

Randi Leistad

 

Fra: Skule Sormo [mailto:noreply@moodle.org]
Sendt: 10. februar 2016 00:12
Til: Randi Leistad <randi.leistad@ika-trondelag.no>
Emne: Norsk Moodle: Svar: E-post-problemer i Moodle

 

Bilde er fjernet av sender. Bilde av Skule Sormo

Svar: E-post-problemer i Moodle

av Skule Sormo - onsdag , 10 februar 2016, 06:41

 

Serveren betjener e-post-funksjoner fra Joomla, WordPress og andre systemer uten problemer på den samme serveren (Centos7). Men i Moodle fungerer dette ikke. Ser i ulike forum på nettet at dette er et problem. Dette ser jeg er omtalt som en bug i Moodle..

Koblet brannmur helt ut, og har fortsatt e-post-problemet.

Når jeg IKKE setter en SMTP-servernavn, melder Moodle at e-post til nyregistrert bruker er sendt for aktivisering av brukernavn, men bruker mottar ikke noe.

Når jeg setter inn SMTP-servernavn (Samme som jeg bruker på e-post-klienten), får jeg feilmeldingen: ‘Prøvde å sende deg en epost men fikk ikke til!’

Mvh Skule Sørmo

 

Fra: Alf Martin Johnsen [mailto:noreply@moodle.org]
Sendt: tirsdag 9. februar 2016 03.55
Til: Skule Sormo
Emne: Norsk Moodle: Svar: E-post-problemer i Moodle

 

Svar: E-post-problemer i Moodle

av Alf Martin Johnsen - måndag , 8 februar 2016, 15:31

 

Dette er vanligvis ikke et problem relatert til Moodle, men nettverket serveren er plassert i.  Sannsynligvis er det en av følgende ting:

- Dere har en brannmur som blokkerer for utgående trafikk fra port 25 (smtp-porten) fra Moodle-serveren.

- Epost fra Moodle-serveren blir av noen mailservere tatt for spam og blokkert på servernivå.

- Epost kan havne i spam-filteret hos den enkelte bruker.

At det ikke hjelper å bruke en oppgitt smtp-server tyder på at det kan være en brannmur-blokkering.


Du kan svare via epost.

No virus found in this message.
Checked by AVG - www.avg.com
Version: 2016.0.7357 / Virus Database: 4522/11589 - Release Date: 02/09/16


Du kan svare via epost.

In reply to Skule Sormo

Svar: E-post-problemer i Moodle

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Når du legger inn smtp-server, regner jeg med at du også legger inn brukernavn og passord for tilgang til denne? Hvilken Moodle-versjon er det dere har?

In reply to Alf Martin Johnsen

Svar: E-post-problemer i Moodle

by Skule Sormo -

SMTP-server har ikke brukernavn og passord.

Men fant feilen. 

Det var et feil relayhost-oppsett til SMTP-server på min Postfix-server som gjorde at Moodle ikke kunne sende epost gjennom Sendmail (dvs Postfix). Men  Moodle kan kan fortsatt ikke sende direkte til SMTP-server. Det kan de andre tjenestene på denne serveren (Centos7) gjøre. Så det er kanskje en bug i Moodle på det punktet.