Frågor i kurser

Frågor i kurser

av Christer Johansson -
Antal svar: 3

Ok, jag har nu installerat en fräsch version (2.9.2) av Moodle på en lokal server. Mitt problem är utformningen av frågor och upplägg av lektioner.

Jag vill ha det enligt denna struktur,

En kurs i Moodle

  --- Del 1 - Vi navigerar i sajten

   ----- Del 1.1 - Lektion 1 (Har en video enbart)

   ----- Del 1.2 - Testfrågor i anslutning till video

Testfrågorna är exempelvis 3-5 till antal, och ska vara av typen fråga med 3 olika alternativ att välja mellan.
(Som exempelvis ett formulär med radio buttons)

Varje fråga bör ha gradering för rätt och fel (för att Moodle ska spåra om elev svarat rätt eller fel).


Jag har testat Quiz och Answers i olika variationer, men får det inte att fungera som ett enkelt test


Någon som kan tipsa / vägleda lite? leende

Lade upp en bild på hur jag har planerat att det ska fungera, men Moodle verkar fungera annorlunda.


Bilaga Questions.jpg
Som svar till Christer Johansson

Svar: Frågor i kurser

av Jeff Forssell -

Vad menar du med att "får det inte att fungera som ett enkelt test. "

Har du fått quiz (i Moodle) att fungera annars?

Det finns många tutorials på Youtube annars. Jag kollade nyss på en om ändringar i quiz i 2.9:



Men det är ingenting för att lära sig grunden. Här är en för 2.6:

Som svar till Jeff Forssell

Svar: Frågor i kurser

av Christer Johansson -

Det fanns ingen lösning på vårt problem. Moodle har inte den möjligheten att infoga en quiz i lektioner, så det fick bli traditionell lektions-modul med frågor.

Just nu tittar jag på att integrera Moodle med WordPress, men tyvärr saknar Moodle denna typ av upplägg då den är anpassad för ett annat sätt att lära. Det är egentligen inte dåligt, det är ju Moodle's sätt att fungera. Men lite flexibilitet på området hade ju vart bra, om man exempelvis skulle vilja förenkla saker lite. 

Just nu finns inga andra kandidater på marknaden som kan svara upp mot Moodle's sätt att fungera, de flesta verkar vara mer fokuserade på att de ska vara layoutmässigt snyggt, och användarvänligt etc, snarare än pedagogiken bakom ett LMS.

Spännande att se hur hur Moodle ska tackla framtida utmaningar inom LMS.

Som svar till Christer Johansson

Svar: Frågor i kurser

av Simon Heissler -

Kanske förstå jag inte ert problem helt - men har du tittat på conditional activities eller länkning från en lesson till en quiz? kan ju tänka mig en lösning där man kanske skulle kunna använda länkar inne i en lesson  som pekar till en quiz (som ligger som separat aktivitet) 

/Simon