iedere leraar zijn eigen klas en studenten

iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door har ijkema -
Aantal antwoorden: 12

Hallo moodle mensen

Ik heb een situatie waarvan het mij niet lukt om dit werkend te krijgen in Moodle. Laat mij dit uitleggen.

  • Ik heb drie leraren
  • Elke leraar heeft zijn eigen klas
  • Elke leraar moet zelf studenten accounts aan kunnen maken en toevoegen aan zijn klas
  • Het is absoluut niet toegestaan dat de leraren toegang of inzage hebben tot de studenten uit de andere klassen.
  • Er zijn verschillende cursussen beschikbaar waar alle drie leraren gebruik van kunnen maken en waar zij hun eigen studenten op in kunnen schrijven.
  • De studenten mogen de andere studenten in hun klas niet zien en ze mogen elkaar dus ook geen berichten sturen.
  • Het forum wordt niet gebruikt.

Vraag: hoe moet ik de rollen hiervoor inrichten en welke instellingen moet ik hiervoor in moodle verder nog aanpassen?  

Het zou geweldig zijn als ik hierbij geholpen kan worden. Is daar iemand? Ik heb al veel gezocht in forums over rollen en autorisaties, maar het lukt mij maar niet.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op har ijkema

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Richard van Iwaarden -

Ben je met gescheiden groepen bezig geweest?


Wanneer je in de cursus gescheiden groepen selecteert en zorgt dat groepsdeelname verplicht is, dan denk ik dat je bereikt wat je wilt bereiken.

De oplossing van Ger Tielemans ben ik het niet mee eens. Wij hebben hier min of meer dezelfde situatie, cursussen kopiëren is zeer onwenselijk om diverse redenen:

1. Lesstof moet daardoor soms op meerdere plaatsen gewijzigd worden

2. Als leerlingen wisselen van groep of klas, dan wisselen ze in Ger's voorbeeld van cursus. Dat houdt in dat ze al het werk wat ze tot dan toe gedaan hebben 'kwijt' zijn (althans - ze zien er niets meer van omdat ze in een nieuwe cursus gaan werken)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door har ijkema -

Beste Richard. De suggestie van Ger spreekt mij ook niet aan, precies ook om redenen die je aangeeft. Zou je mij eens een stukje op weg kunnen / willen helpen hoe ik qua inrichting de zaken dan moet inregelen. Ik kan in een cursus aangeven 'gescheiden groepen'. In de sitesettings lees ik over sitegroepen. Hoe krijg ik het nu dan zo dat je als leraar je studenten in je eigen groep krijgt te zien zonder dat ik als leraar de studenten van andere leraren zie (en via versa). En zou het ook mogelijk zijn dat een student zichzelf wel zelf kan aanmelden op de site en via zijn profiel een 'klas / leraar' moet aanvinken (als extra profielitem) en dan automatisch in de juiste groep wordt ingeschreven. Mijn grootste issue in dit alles is dat ik niet wil dat studenten en leraren bij elkaar in hun toko kunnen kijken. Zelfs niet weten wie er in hun toko zitten zeg maar.

Hoop dat je een suggestie hebt....


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op har ijkema

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Richard van Iwaarden -

Hallo Har,

Volgens mij kun je drie groepen maken in een cursus A, B, C. IN die groepen zet je leerlingen en de docent A, B, en C.

Bij gescheiden groepen zien de docenten elkaars leerlingen niet. Daarbij vergeet ik denk wel het volgende te melden: wij gebruiken twee soorten docentenrollen. Eén rol genaamd docent/auteur en één rol docent.


In Moodle heten die rollen volgens mij 'editing teacher' en 'teacher', origineel vertaald denk ik naar 'docent' en 'mentor/coach'. Ik moet hier even graven in mijn geheugen want wij werken inmiddels 10 jaar met Moodle en die rollen zijn vrij snel hernoemd.


Sowieso wil je de docent geen rol 'docent/auteur' geven, want als deze docent iets wijzigt in de cursus is dat ook gewijzigd voor de andere docenten (die soms het idee hebben een cursus voor zichzelf te hebben).

Docenten die samen in één cursus werken moeten goede afspraken maken over wijzigingen in de cursus.


Is het zo een beetje duidelijk, of heb je nog specifieke vragen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door har ijkema -

Ha Richard.

Fijn dat je zo meedenkt. Ik heb nu in een cursus 3 groepen aangemaakt. Daar zet ik bij wijze van test enkele studenten in. Vervolgens ga ik als docent inloggen. Maar als ik dan als docent naar mijn studenten kijk, dan zie ik ook de andere studenten (eigenlijk gewoon alle 'gebruikers' op de mode site.) Ik denk dat ik ergens iets moet aanpassen in de rol van docent denk ik. Dat ga ik eens proberen. 

Ik begrijp overigens niet zo goed het verschil tussen dit soort groepen en de zgn 'sitegroepen'. En waar zou je die sitegroepen dan voor gebruiken. Ik dacht aanvankelijk dat ik een sitegroep zou kunnen gebruiken als een school of een klas. Maar daar kom ik niet helemaal uit. 

Ik ga het dus proberen en die opties uitproberen. Hierin vind ik model dan toch niet zo heel erg intuïtief. Maar goed, trial and error....

Harko


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op har ijkema

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Richard van Iwaarden -

Hallo Har,

Heb je wel gescheiden groepen aan staan in je cursus? Dat is een vereiste.

Het groepen-systeem in Moodle vind ik ook rommelig. Eigenlijk het hele rechten-systeem is niet handig, het zou heel veel beter kunnen maar is een erfenis uit het verleden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op har ijkema

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Richard van Iwaarden -

Ik vergeet nog iets: er bestaat een plugin genaamd 'group choice'. Hiermee kunnen de leerlingen zelf kiezen in welke groep ze zitten, mocht je dit willen. Je kunt de leerlingen ook automatisch in een groep laten plaatsen op basis van een cohort.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door har ijkema -

He Richard.

Ik heb e.e.a nu ingericht volgens je suggestie. Maar de leraren van de verschillende groepen (A,B en C) kunnen toch gewoon alle studenten zien die zich bij de cursus hebben aangemeld. (de zgn 'aangemelde gebruikers' ). Het lijkt dus geen verschil te maken of ik de studenten in de groep plaats. Ik heb bij de rechten van 'leraar zonder bewerken' aangepast en 'groepen beheren' en 'toegang voor alle groepen' uitgeschakeld. 

  • En hoewel ze niet in het profiel kunnen van de student van een andere groep, zien ze wel de namen en mailadressen van de leden uit de andere groepen. 
  • En ik zie dat ze ook naar alle studenten uit de andere groepen kunnen mailen. 
Beide dingen zouden niet moeten kunnen. Enig idee hoe dit te fixen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op har ijkema

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Ger Tielemans -

Moet ik dit zo lezen?

  • teacher 1 sees/monitors only student D in the forum of course 4.local politics
  • teacher 2 sees/monitors students E and F in the forum of course 4.local politics

  • Vraagje: Wat gebeurt er (Richard) als de leerling van classroom verandert? Dan veranderen ook de toegangsrechten tot de reeds voltooide (oude groeps)activieiten, zoals die forum discussie in de oude klas/groep terwijl die leerling daar geen eigen bijdrages in de forums voor de nieuwe klas/groep voor terugkrijgt.

    Laat je die leerling ook lid blijven van de oude course, dan kan hij wel bij de  oude resulaten, maar blijft hij verwarrend de opdrachten van beide zien..
    (probleem waar wij ook mee worstelen.)


..mijn suggestie is natuurlijk KISS bedoeld glimlach

maar hangt ook af van hoe je de rest van je infrastructuur hebt ingericht:

  1. Een docent wordt bijons eigenaar van "zijn copie" en mag die tunen voor "zijn groep", zonder daarmee de course voor andere groepen te verstoren.
  2. Wij gebruiken een media-repository waarmee we streaming video kunnen aanleveren
    (inclusief verschillende start en eind-tijden voor virtuele video-uitsnedes van een en dezelfde video)
  3. gebruik je een repository zoals het gratis OwnCloud, dan onderhoud je DAAR - op een plaats - je resources, inclusief versiebeheer en undelete - wat in Moodle zelf niet kan.
  4. Vanuit de repository kun je hot-links naar de courses leggen (maar ook cold-links als je dat wil)


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Ger Tielemans -

..wij gebruiken naast individuele opdrachten juist ook opdrachten waarbij studenten met elkaar informatie/antwoorden delen en van commentaar voorzien, zoals mijn favoriet: het unieke Moodle Q&A forum, de glossary, de database/dataform modules, mindmap modules, etc..

Daar wordt door onze studenten (volwassenen, afkomstig uit de hele wereld) gezamenlijk een rijke schat aan uitwissel-informatie opgebouwd, nasst de statische resources van docenten en uitgevers. Als je van stroming veranderd, wil je die info niet kwijt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door Ger Tielemans -

Maybe this can help?  From the English forum:

Re: Different Groups - Different Resources - Moodle 2.8

I have a little issue that I'm not clear if it can be resolved.

On a course with multiple teachers and multiple resources/activities can one teacher add a resource that is only accessible by his/her group?

I know I can restrict based on a user profile field but the group is not one of these.

Answer: 

Instead of trying to do it with user profile, add an access restriction based on group. Edit the activity or resource and set Access Restrictions to Student Must match the following, then pick their group. Then click the eye to close it. Unless the student is in the group, they will never see the activity or resource. If you are going to have a bunch of these, then do the same type access restriction to a topic section and put all the activities or resources into that topic section.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: iedere leraar zijn eigen klas en studenten

door har ijkema -

Beste Ger,

Wat een gepuzzel he! Wat je schrijft klopt

  • teacher 1 sees/monitors only student D in the forum of course 4.local politics
  • teacher 2 sees/monitors students E and F in the forum of course 4.local politics

Althans, zo zou ik het willen inrichten. EN: student A moet geen berichten etc van de studenten ABC kunnen zien.

Het is ook NIET de bedoeling dat de student van klas wisselt. Eenmaal in die klas, dan blijf je in die klas. De student zit weliswaar in zo'n klas, maar hij doet feitelijk niets met de andere studenten in de klas. De docent is de enige met wie de student contact heeft. De docent heeft alleen contact met de studenten uit zijn eigen klas.

De uitdaging is nu of ik dit zo ingeregeld kan krijgen in een combinatie van rechten en groepen...

Mocht je daar suggesties voor hebben....

Gemiddelde van de beoordelingen:  -