problemen met installatie (datamap)

problemen met installatie (datamap)

door Kevin Baert -
Aantal antwoorden: 10

Hallo

Ik heb volgend probleem bij het installeren van Moodle:

* na uploaden ga ik naar http://elo.sint-rembert.be/moodle en klik telkens door.

* ik geef volgende locaties op: a) http://elo.sint-rembert.be/moodle b) C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin\Inetpub\wwwroot\moodle en c) C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin\Inetpub\wwwroot/moodledata

* na klikken op volgende krijg ik deze foutmelding:

"De 'data-map' die je opgaf kon niet gevonden of gemaakt worden. Verbeter ofwel het pad of maak die map manueel."

* ik probeerde al verschillende locaties (C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin\Inetpub en C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin\), maakte de mappen manueel aan en gaf lees -en schrijftoegang maar de problemen bleven ...

* ter info de serverconfig: Windows 2003 server en MySQL 4.0.12-nt.

Iemand enig idee?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kevin Baert

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kris Gonnissen -

Je kan in principe geen lokaal pad opgeven voor je Moodle- en voor je Moodledatamap, dacht ik.

Je zal zoiets moeten intikken in de aard van
\Inetpub\wwwroot\moodle\moodledata

Bij twijfel vraag je best eens na bij je provider (hostbasket), ofwel bekijk je een en ander eens via "phpinfo.php". Dit bestand zit in de admin-map van je Moodle, maar zolang de installatie niet "af" is, kan je het niet oproepen. Kopieer in dat geval het bestand phpinfo.php even naar de root van je website, en roep het dan op in je browser. Achter SCRIPT_FILENAME  (in Apache Environment) zie je dan waar het scriptje zelf staat, en dan kan je daaruit afleiden wat je zal moeten invullen voor je moodle- / moodledatamap.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: problemen met installatie (datamap)

door Jan Dierckx -

... en terwijl je toch nog bezig bent met de installatie: Verander a.u.b. de locatie van je moodledata map. Plaats deze buiten je wwwroot. (bijv. in een map private binnen de map Inetpub)

Dit is veiliger. Wanneer je je datafolder ook in de map wwwroot zet, dan kunnen bezoekers alle bestanden van je moodle site inkijken. Je kan het ook achteraf aanpassen, maar dat is dan natuurlijk weer extra werk.

Laatst nog een betaal-Moodlesite gezien die de grootste discretie beloofde, maar waar je wel alle backupbestanden met gebruikersgegevens kon downloaden door gewoon het adres server/moodle/ te veranderen in server/moodledata/

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kris Gonnissen -

Ja, de map "moodledata" zet je inderdaad best buiten de wwwroot (zo staat het ook in de installatierichtlijnen!) en als dit om een of andere reden niet kan, dan geef je die map best een andere naam ("upload" of "gebruikersbestanden" of ...).

En uiteraard stonden in mijn vorige forumbijdrage de streepjes fout. Het moet zoiets zijn als: /Inetpub/wwwroot/moodle/

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: problemen met installatie (datamap)

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Het pad moet wel degelijk het fysieke pad zijn: Hier mijn lokale testinstallatie:

$CFG->wwwroot   = 'http://localhost/moodle';
$CFG->dirroot   = 'd:\wwwlocal\moodle';
$CFG->dataroot  = 'd:/moodledata';

Let op het gedoe met de schuine streepjes...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kevin Baert -

Heb alles uitgeprobeerd: moodledata manueel aangemaakt in inetpub (dus buiten wwwroot), read/write rechten ingesteld via ensim control panel, bij installatie voor de datamap verwezen naar C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin\Inetpub/moodledata maar nog steeds niets, niets en nog eens niets ...

Gek word ik er van ...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kris Gonnissen -

De site van Kevin staat niet lokaal, maar bij een hostingbedrijf. Dus kan je toch geen pad opgeven dat naar de eigen harde schijf verwijst...

Heb je phpinfo.php al eens uitgevoerd om het pad te achterhalen?

Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kevin Baert -

pad zou moeten kloppen: http://elo.sint-rembert.be/path.php 

Via de ensim admin module kan ik tot aan de map C:\Program Files\Ensim\Sitedata\eloadmin raken, dus ik denk dat het pad wel zal kloppen ... 

iemand nog enig idee?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kevin Baert

Re: problemen met installatie (datamap)

door Kris Gonnissen -

Tja...
Ik heb op mijn site ook even een bestand path.php (zie bijlage) gezet, en het resultaat ziet er heel anders uit: http://www.sgi-elo.be/path.php

Draai jij je eigen webserver?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -