Gedwongen keuze vragen.

Gedwongen keuze vragen.

door Lilian Biber -
Aantal antwoorden: 9

Ik wil een gedwongen keuze vragenlijst maken, zoals beneden. De respondent vult een 1 in als een stelling niet op hem van toepassing is, een twee als die een beetje van toepassing is, een 3 als die van toepassing is en een 4 als die heel erg van toepassing is. Alle stellingen scoren op een ander variabele. Zo scoort de eerste op leiderschap, de tweede op social gedrag enz. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan maken? Vast bedankt voor jullie reacties.


Q1

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lilian Biber

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Kees Koopman -

Hi Lilian,

Onlangs heb ik op een dergelijke manier een leerstijltest van Kolb (en ook die van Vermunt) verwerkt met de plugin "Questionnaire". Een geweldig mooie plugin, die zelfs de resultaten grafisch kan presenteren (per variabele) in staafdiagrammen en taarten.

Groet, Kees

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Lilian Biber -

Hoi Kees,


Dank je wel voor je snelle reactie. Ik gebruik die plugin en heb ontdekt hoe ik de gedwongen keuze moet maken en ik heb ontdekt hoe ik variabelen kan toewijzen. Wat mij niet lukt is om beide te combineren. In de vraagstijl die ik je liet zien, lukt het mij dus niet om elke individuele stelling aan een andere variabele toe te wijzen. Begrijp je wat ik bedoel?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lilian Biber

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Kees Koopman -

Hi Lilian,

Je maakt je stellingen aan met de keuze (radiobutton, etc.)

Daarna kies je in Geavanceerde instellingen > Feedback

Daar kies je Feedbackoptions voor 4 Feedbacksecties (of net hoeveel categorieën je nodig hebt).

Save settings en ga door

Deel elke vraag in bij 'n categorie

Geef per categorie daarna feedback.

Klaar is Lilian.

Dit is de grove versie van het verhaal. Op z'n Engels staat het hier:  https://docs.moodle.org/28/en/Questionnaire_Personality_test 

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Lilian Biber -

Dank, dat helpt. Alleen heb ik per vraag 4 categoriën. Dat kan ik niet vinden. Als je daar nog wat op weet dan ben ik er inderdaad. Vast bedankt voor je hulp.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lilian Biber

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Kees Koopman -

Hi Lilian,

Eh ... volgens mij begrijp ik jouw eerste vraag dan verkeerd.

Jij schreef: "Alle stellingen scoren op een ander variabele. Zo scoort de eerste op leiderschap, de tweede op social gedrag enz."


Eerste stelling (regel) | Leiderschap (schaal 0 tot 4?)
I like to be in charge (schaal van helemaal niet tot heel erg / 1 punt, 2 punten, 3 punten, 4 punten)
Dus ik scoor op leiderschap 1, 2, 3 of 4.

Tweede stelling (regel) | Sociale vaardigheid (schaal 0 tot 4?)

Etc.

Nu begrijp ik van jou (denk ik) dat één stelling / vraag meerdere categorieën bedient. En dat kan volgens mij met questionnaire niet.

Begrijp ik jou nu goed of praten we langs elkaar heen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kees Koopman

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Lilian Biber -

Hallo Kees,


Vraag 1 bestaat uit de 4 stellingen. De volgende vraag heeft ook weer 4 stellingen. Vraag 1 heeft dus 4 variabelen en vraag 2 4 andere. Ik wil dus per vraag 4 variabelen opgeven. Ter verduidelijking:


Q2


Het zou heel fijn als jouw oplossing hiervoor werkt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lilian Biber

Re: Gedwongen keuze vragen.

door Kees Koopman -

Hi,

Het wordt me iets duidelijker. 

Voor zover ik het heb begrepen, kun je een vraag aan een variabele toekennen.

Kolb en Vermunt kennen vier variabelen (leerstijlen).

Van de 80 vragen wijzen er 20 bepaalde vragen naar leerstijl A, 20 vragen zijn gekoppeld aan leerstijl B enz.
Per vraag kun je een schaal aanbrengen (1 t/m 5 bijv), waarbij de deelnemer 'n bepaalde weging geeft aan die vraag.

Bijv.: 

Ben je bang?
1=Nooit
2=Heel weinig
3=Soms
4=Vaak
5=Altijd

Je kunt, voor zover ik dat heb ontdekt, niet binnen één vraag meerdere variabelen vullen en daar verder mee aan de slag gaan. Wellicht dat een export naar een spreadsheet e.e.a. mogelijk maakt (of een ander soort test glimlach).


Groet, Kees.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -