Blij dat ik Moodle

Blij dat ik Moodle

door koen roggemans -
Aantal antwoorden: 0
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

In België werd door het VVKSO (koepel voor Katholieke scholen secundair onderwijs) sinds (als ik me niet vergis) 2002 Blackboard aangeboden, via de universiteit Leuven onder de naam EloV. 1 september stoppen ze er mee en alle scholen worden verzocht een andere oplossing te zoeken.

Nu is het goed voor die scholen dat het om Blackboard software ging. Blackboard heeft een exportfunctie en er zijn andere spelers op de markt die Blackboard aanbieden. Bovendien zijn er wel wat andere leeromgevingen (zoals Moodle) die een importfunctie voor Blackboard hebben. Je verliest bij een migratie natuurlijk altijd wat data als je functionaliteit gebruikte die niet in het nieuwe pakket zit. Er zijn andere (zeer populaire) spelers op de Belgische markt die voor zover ik weet echter geen exit-scenario bieden.

Voor Moodle ligt dat anders. Van een Moodle-partner die ik goed ken weet ik dat ze bij einde contract de klant de databank, bestanden en de code geven. Dat is nog wat anders: een doorstart duurt dan niet langer dan de tijd van het kopiëren van al die bestanden. Zelfs als je service provider waar je Moodle draait die data niet geeft, dan nog kun je zelf backups maken, downloaden en op een eigen machine terugzetten. 

Zo hoort het met SAAS: baas van data én code.

Daarom: blij dat ik Moodle...

Gemiddelde van de beoordelingen: Nuttig (1)