samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Evert-Jan de Beijer -
Aantal antwoorden: 6

Ik ben op zoek naar advies over hoe om te gaan met de samenstelling van gebruikersnamen.

Bij alle cursusseen die wij maken, melden wij zelf de gebruikers aan via een .csv upload.

voor de gebruikersnaam hanteer ik nu "voornaam+1e letter achternaam". Waar ik nu steeds vaker tegenaan loop is dat een gebruikersnaam al bestaat (Jan Janssen en Jan Johnson zijn beide janj)

Het komt daarom vaak voor dat er fouten ontstaan tijdens het uploaden omdat er dan cursisten worden aangemeld die al in het systeem stonden met een zelfde gebruikersnaam.

Hoe kan ik dit het beste voorkomen?

Kan ik beter op een andere manier (laten) aanmelden om dit te voorkomen?

 

Hoor graag van jullie

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Evert-Jan de Beijer

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Richard van Iwaarden -

Hallo Evert-Jan,

Wij gebruiken voor al onze pakketten hetzelfde: de brincode + het OVnummer. (dus 2 cijfers, 2 letters, 5 cijfers)

Dit is uniek maar niet heel gebruikersvriendelijk. Na een tijdje zijn de leerlingen/studenten er echter wel aan gewend.

Veel mensen vinden het niet vriendelijk om in te loggen met een nummer, echter wanneer je bij jdevries34 en pjansen 23 aangekomen bent maakt het ook niet zoveel meer uit. Dan ben je ook een nummer geworden.

Het voordeel van een unieke gebruikersnaam is wel dat je deze kan blijven gebruiken, ook als je gaat samenwerking in softwarepakketten met andere scholen bv.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Ger Tielemans -

Raak je met dat OVnummer niet aan privacy?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Richard van Iwaarden -

Het lijkt me dat je met een OVnummer minder raakt aan privacy dan een voornaam.achternaam mailadres?

43567@student.edudelta.nl is redelijk anoniem, erikbazen@student.edudelta.nl is herleidbaarder naar de persoon dan 43567.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Evert-Jan de Beijer

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Jan Kouwenhoven -

Hallo Evert-Jan

 

Wij maken gebruik van ldap aanmelding, maar in principe maakt dat niet uit.

 

De basis bij ons:

Leerling voornaam_achternaam

Personeel voorletterachternaam

 

Bij tussenvoegsels wordt alleen de eerste letter van het tussenvoegsel gebruikt.

leerling voornaam_tussenvoegsel_achternaam

personeel voorlettertussenvoeselachternaam

 

Met een kleine 5000 gebruikers komt het dan echt zelden voor dat er dubbelen zijn.

In het geval van een dubbel krijgt één van deze een 1 achter zijn / haar inlognaam

 

ik hoop dat je er wat mee kunt.

 

Vriendelijke groet

 

jan Kouwenhoven

applicatiebeheerder StudiewijzerPLUS

Stedelijk Lyceum

Enschede

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Evert-Jan de Beijer

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Wij hadden achternaam.voornaam en dat liep ook spaak. Daar kwam dan een 1, 2, ... achter, met als gevolg dat het niet meer duidelijk was wie juist wie was.

Nu gebruiken we inschrijvingsnummer (dat is 2 cijfers voor het jaartal en dan 5 cijfers die de volgorde van inschrijving op de school voor dat jaar geeft). Dat nummer hebben leerlingen te pas en te onpas nodig en staat ook op hun pasje.

Wij hebben met was SQL-hocus pocus de databank eens omgezet tijdens een vakantie, met de nodige problemen met alle oude ad hoc oplossingen natuurlijk glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: samenstelling gebruikersnamen en aanmelding (nieuwe) gebruikers

door Ger Tielemans -

En dan gaan de ouders scheiden en willen ze niet meer de achternaam van "die ander" gebruiken..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -