Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Leonie Bruning -
Aantal antwoorden: 6

Hallo,

Ik heb een cursus waarvoor ik deelnemers zich zelf wil laten aanmelden.

Daarvoor heb ik op site-niveau de plugin voor Zelf aanmelden geactiveerd. Vervolgens in de betreffende cursus de aanmeldingsmethode Zelf aanmelden toegevoegd.

Bovendien heb ik een cursussleutel ingesteld en aangegeven dat de startdatum vandaag is.
Maar als ik uitlog en Moodle opnieuw opstart, dan komt aan de rechterkant niet het gedeelte te staan waarmee iemand zelf een account kan aanmaken.
Nou had ik dat al eens eerder ingesteld en toen ging dat wel.

Heb ik nu iets over het hoofd gezien?

2e vraag: dat Zelf Aanmelden heb ik laatst uitgezet, omdat bleek dat er veel gebruikers in de database stonden die zichzelf hadden aangemeld, maar die geen deelnemers zijn aan onze cursussen.
Ze kunnen natuurlijk niet zomaar aan een cursus beginnen zonder de cursussleutel, maar ik vind het wel een vervuiling van mijn database.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Hoe kun je dit voorkomen?

Alsvast bedankt voor tips!
Leonie Bruning

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Vanessa Dorland -

Hallo Leonie,

Misschien geen volledig antwoord op je vraag, maar met je eerste probleem heb ik ervaring. Als een nieuwe deelnemer een gebruikersnaam en wachtwoord invult op de welkomstpagina komt hij/zij vanzelf op de pagina waar een account aangemaakt kan worden (mits de gebruikersnaam niet herkend wordt).

Ik heb er overigens op de welkomstpagina wel even bij gezet dat als je nieuw bent een gebruikersnaam en wachtwoord in dient te vullen voordat je verder kunt.

Misschien heb je er wat aan, succes.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Vanessa Dorland

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Leonie Bruning -

Hallo Vanessa,

Helaas komt de gebruiker niet op die pagina terecht.
Als er een onbekende gebruikersnaam wordt ingevuld, krijg je alleen de melding:
"Ongeldige login probeer nog eens".

Het lijkt alsof de plug-in niet geactiveerd is.
Ik krijg ook niet op het beginscherm de keuze om zelf een nieuwe account aan te maken (zoals bij deze "cursus", het Nederlandstalige discussieforum wel het geval is).

In elk geval bedankt voor je reactie!
Als er nog anderen zijn die een idee hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Groeten,
Leonie Bruning

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Leonie Bruning

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Helen Foster -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Beste Leonie,

Over jouw eerste vraag, moet je naar Sitebeheer > Plugins > Authenticatie > Beheer authenticatie gaan en Zelfregistratie als 'E-mail zelfregistratie' doen.

Bijlage registerauth.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Helen Foster

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Helen Foster -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Over jouw tweede vraag, zie de Engelse documentatie Reducing spam in Moodle - 'Allowing self-registration' en 'Cleaning up spam'.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Helen Foster

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Leonie Bruning -

Dag Helen,

Hartelijk bedankt voor je beide antwoorden.
Ik ga er meteen mee aan de slag.
(dacht al dat ik iets vergeten was gemengd gevoel )

Groeten,
Leonie Bruning

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Helen Foster

Re: Probleem en vraag over Zelf Aanmelden cursisten

door Leonie Bruning -

Hallo Helen,

Nog een vraagje.

Omdat wij Moodle inzetten voor open cursussen (wij zijn een trainingsbureau en geen school), is het belangrijk dat cursisten zich kunnen inschrijven zonder dat wij daar handmatig iets aan moeten doen.

Na betaling krijgen ze automatisch per e-mail de cursus sleutel en kunnen ze zich voor de betreffende cursus aanmelden.

De vorige keer dat we het zelf-aanmelden hadden ingeschakeld, leidde dat tot een groot aantal "spook"-cursisten.
Die konden verder niet in een cursus, maar ik heb nu gezien dat ze b.v. kunnen posten op de site-blog, op tags kunnen klikken waardoor ze de naam van een cursist zien die met die tag iets heeft gepost enz.
Allemaal zaken die je niet wilt.

De enige manier om hier vanaf te komen die ik nu ken, is dat we regelmatig kijken welke cursisten er nieuw bijgekomen zijn en te checken of ze niet in een cursus zitten.
Als ze geen echte cursist zijn kunnen we ze verwijderen.

Maar hoe kun je deze mensen er uit filteren?
Bij bulk-beheer van gebruikers zie ik geen selectie mogelijkheid voor gebruikers die aan GEEN cursus verbonden zijn.
Of moet ik iets doen met de sitegroepen?

Hoop dat je er een antwoord op hebt.
Alvast hartelijk bedankt!

Leonie

Gemiddelde van de beoordelingen:  -