Moodle of Claroline?

Re: Moodle of Claroline?

door Ger Tielemans -
Aantal antwoorden: 0

Ik heb tussen beide een afweging gemaakt:

  • Claroline lijkt meer op BlackBoard, met alle voor- en nadelen vandien
  • Moodle ontwikkelt sneller, nadeel is dat de handleiding daardoor zeer ver achter loopt
  • Ik heb geen verstand van techniek, maar op mij als leek maakt moodle een betere indruk: de enige klacht die ik ken is geheugengebrek als de docent het hoofdscherm overlaadt met erg gevulde taakkaarten met erg veel hyerlinks en uit de forums dat quizzes de server kunnen belasten.
  • Voornaamste reden om Moodle te kiezen is dat de docent grote vrijheid heeft bij het inrichten van zijn onderwijs: de keuze tussen week- topic- en forumbenadering als kern van een cursus: je kan daardoor zowel een traditionele cursus opzetten als een omgeving waarin studenten in grote vrijheid taakkaarten kunnen kiezen en afwerken. Als organisatie kun je daardoor vele vormen van onderwijs met een tool ondersteunen.
  • Ook is voor mij een argument dat Moodle - net als TeLeTOP dat we zelf aan de Ut hebben ontwikkeld - de docent die een cursus wil arrangeren met taken en bronnen gegroepeerd rondom thema's logischer ondersteunt.
  • Ook de vele opties van de diverse tools als forum, quiizzes enz maken vele variaties mogelijk.
  • Ook ontwikkelingen als de scales (beoordelingsschalen) en de peer review optie van de workshop en het stappenschema in de workshop kunnen het verschuiven naar modern onderwijs met meer open opdrachten en studenten die hun onderwijs bij elkaar kunnen shoppen steeds beter mogelijk.

Alleen als je heel veel in Blackboard gedaan hebt en een replica zoekt, zou ik Claroline adviseren.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -