Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -
Aantal antwoorden: 11
Hallo,
Ik onderzoek de rol die motivatie speelt bij het opdoen van computervaardigheden en wil hiervoor Moodle een klein beetje uitbreiden. Hopelijk lukt dit op zo'n manier dat ook anderen gebruik kunnen gaan maken van de resultaten.

De bedoeling is dat er binnen 1 systeem (een klas, groep, jaar of school) een lijst te zien is van alle leerlingen geordend naar resultaat. Leerlingen vergaren punten door (vrijwillig) lessen te volgen binnen het systeem en verhogen hier hun plek op de lijst en tevens hun 'rang' mee. Bij deze rang moet aan iets gedacht worden als 'bug' voor de beginners en 'Bill Gates' voor de verder gevorderde leerling. Iets waar ze zich mee kunnen vermaken.

Het onderzoek voorspelt dat het competitie effect, in samenwerking met geleidelijk moeilijker wordende lessen en de directe feedback op de vorderingen voor een extra stimulans zullen zorgen onder de leerlingen om zelfstandig aan de slag te gaan met de computer.

__________________________
Nu is mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ik dit het makkelijkste, beste en snelste kan implementeren binnen Moodle. Ik heb gezocht, maar ik ben niet geheel op de hoogte van wat er allemaal al gemaakt is, wellicht bestaat er al iets bruikbaars?
Anders zou ik graag tips horen over hoe ik dit kan aanpakken. Ik heb enige PHP/mySQL ervaring.

Alvast bedankt voor de hulp!
MVG,
Sander Boom (UvA)

PS. Voor de begeleiders op de Digitale Trapveldjes waar ik de systemen implementeer heb ik een specificatie geschreven. Ik voeg het toe aan deze post. Voor een geinteresseerde is het een handig document om wat meer te weten te komen over het project.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
De workshop en de lesmodule (en als ik me niet vergis ook de oefening) beschikken al over een ranking systeem. Ik stel voor dat je eerst die modules eens bekijkt en kijkt hoever je daarmee komt.
Leuke namen geven kun je er bij mijn weten niet mee...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -
Ja precies.. workshop en vooral de lesmodule wil ik veel gebruiken. De cijferlijst is in principe een basis voor de lijst die ik wil opstellen.

Ik zie dat in SQL in mdl.lesson_grades de cijfers gehouden worden. Naast grades zou hier natuurlijk een veld de studiepunten kunnen bijhouden, die weer per user id zouden kunnen worden opgeteld. Dit lukt allemaal wel.

Wat ik niet weet is waar ik dit dan in de PHP moet verwerken om dit zichtbaar te maken. Ik kan bijv. nergens in de PHPfiles de verwijzing naar mdl.lesson_grades vinden.

Welke PHP's genereren de cijferlijsten?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Jan Dierckx -
In Moodle houdt elke module zijn eigen cijfers bij. Elke module heeft daartoe een functie met de naam mymodule_grades()
bijvoorbeeld voor lesson vind je in lib.php ...

function lesson_grades($lessonid) {
/// Must return an array of grades for a given instance of this module,
/// indexed by user. It also returns a maximum allowed grade.

Probleem: als je de overzichtspagina van een leerling erbij wil dan moet Moodle alle gebruikte modules langsgaan en daar de cijfers opvragen. Vandaar dat er in CVS verschillende alternatieve 'gradebooks' zijn te vinden die werken met één gecentraliseerde plek waarin alle punten van elke leerling zijn opgeslagen. Misschien moet je daar eens kijken welke aanpak het makkelijkst lijkt voor het doel dat je je stelt: een centraal gradebook en dan zorgen dat al je modules zijn aangepast om hier hun cijfers in te schrijven OF elke module houdt zijn eigen cijfers (met een extra veld zoals je zegt) bij en dan pas je de code voor het bij elkaar rapen van de verschillende punten aan om rekening te houden met het extra veld.

Welke editor gebruik je? De meeste editors hebben functies waarmee je automatisch woorden kan laten zoeken en aanduiden. Dat vergemakkelijkt heel erg het zoeken in Moodle code. Ik heb even een lijst gemaakt met alle regelnummers in de module lesson (v1.5) waar het woord 'lesson_grades' in voorkomt. Maar zo'n lijst werkt natuurlijk niet prettig. Notepad++ is erg goed, vim is nog beter maar die laatste zit niet erg gebruiksvriendelijk in elkaar.
Een andere manier om te bladeren in de Moodle code en te zien waar variabelen en functies vandaan komen, vind je hier.


Hopen dat ik hiermee wat hoger in de interne pikorde kom...clown

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -
bedankt voor je hulp.. Ik snap dat ik een hier complete newbie ben...

Ik ben in die CVS gedoken en heb inderdaad een aantal alternatieve gradebooks gevonden. Van het Engelstalige forum begreep ik dat gradebook_cdc een goede kans maakt om in 1.5 opgenomen te worden.
Het 'upgraden' wil bij mij alleen nog niet lukken. Ik download (en vervolgens upload weer) alles uit de course en lang mappen naar de site. Ik begrijp dat files in Attic oude versies en dus niet nodig zijn? (yup, het is ook de eerste keer dat ik met CVS werk...)

Als ik nu na het maken van een quiz op 'cijfers' klik krijg ik de readme.txt, met als titel "cvs: moodle/contrib/gradebook_cdc/course/grade.php" te zien.
Wat gaat er fout?
Ik las hier dat: "gradebook_cdc prior to 1.5 changes created its supplementary tables automatically"... (Mversie=1.4.4) maar zijn er nog dingen die ik, naast het kopieeren van de bestanden, moet ondernemen?

Bedankt voor de hulp alvast!

PS. Ik ken VIM (inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk knipoog, maar gebruik zelf textpad. Kan volgens mij ook global find & replace doen als je dat bedoelt.


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Jan Dierckx -
Zelf heb ik de discussie over gradebook niet echt gevolgd, dus kan ik je niet helpen met de verschillende versies. Wel weet ik dat je om makkelijk met CVS te werken best niet via je browser werkt, maar met een apart programma. Het zou kunnen dat je daarom de readme.txt weergegeven krijgt, in plaats vande gevraagde module. TortoiseCVS is best gebruiksvriendelijk en instructies ervoor vind je onderaan op deze pagina. Als je er echt niet uitkomt wil ik wel een zipbestand doorsturen met het desbetreffende gradebook. Nadeel: zoiets veroudert snel. Eén keer tortoiseCVS leren gebruiken en je hebt altijd de laatste vissen ... euh versies op je pc staan. (Werkt voor Moodle en voor de modules in contrib)

Vim kan meer dan global find en replace. Als je je cursor op een functie zet en je drukt op CTRL+] (waar halen ze toch al die vreemde toetsencombinaties mixed) dan springt je cursor automatisch naar de regel waar deze functie wordt gedefinieerd. Dit is erg handig omdat je zo meteen kan zien wat een functie eigenlijk doet. Voor meer uitleg kan je dit antwoord van Martin lezen. Maar ik ben het met je eens dat vim vreselijk in het gebruik is. Deze webpagina laat ook toe om van Moodle functies te achterhalen waar ze voor dienen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Ger Tielemans -
Zucht: nummer twee is de eerste van de verliezers... motiverend?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -
ahum... Naast dat er bakken literatuur is die dit competitie effect ondersteund als zijnde motiverend is het altijd interessant om dit zelf uit te proberen.

Waarom wordt sportcompetitie altijd weergegeven met een ranglijst..? Uiterst gemotiveerd gedrag. Probeer een ander te evenaren...
Op veel plekken waar ik ben geweest (digitale trapveldjes) bestaat er vaak al een vergelijkbare hierarchie onder de kinderen die motiverend werkt. Als je ijverig bezig bent kom je hoger en krijg je vragen van anderen. Kinderen vinden het leuk dat ze anderen helpen en geholpen worden, en laten trots zien wat ze allemaal op hun naam hebben staan.

Natuurlijk kun je niet zonder meer stellen dat dit voor iedere doelgroep opgaat.

In plaats van te zuchten kun je je misschien behulpzaam opstellen richting iemand die een vraag heeft of gewoon zwijgen. Trouwens, nummer twee is net zo goed de winnaar van nummers 3 en verder, nummer 3 weer van nummers 4 en verder, etc. Waarom zo negatief joh knipoog


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Ger Tielemans -

Het is de moderne literatuur over intrinsieke motivatie versus extrinsieke motivatie die je zou moeten naslaan (SDT):

  • tegenwoordig weten we bijvoorbeeld dat werken voor externe beloningen:
    • het gevoel van zelfbeschikking (lees motivatie) verlaagt en
    • de waarde verlaagt die iemand aan het werk zelf hecht.
      (Dat geldt ook voor leraren zelf, daarom zijn die lonen warschijnlijk ook zo laag.glimlach)

Competitie kun je ook subtieler inrichten: competitie tegen jezelf: als je die richting zou opgaan wil ik graag meedenken en minder zuchten.


Kernvraag (voor mij): wat gebeurt er met de motivatie van Hassan of Samantha als ze naar 't vervolgonderwijs gaan en er worden daar geen competitie-bekertjes meer uitgereikt?

Lees je eigen fantasietekst nog eens na: Hasan wordt vooral gemotiveerd omdat hij waardering ondervindt van mensen in de community en zich daar kan presenteren (met eigen logo). Jammer dat hij daarna toch weer in competitie vervalt, hij had zoveel meer kunnen betekenen voor deze community.
(Het uitdelen van hoedjes aan volwassen kerels in de echte Moodle community had bijna ditzelfde splijtende effect tot gevolg!)

In jouw voorbeeld van Samantha is het samen met haar vriendin de lastige computerwereld te lijf gaan het echte motiverende. (Sociaal Constructivisme?)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -

De self-determination theory bespreek ik ook in mijn scriptie. Inderdaad hangen Ryan & Deci het idee aan dat "Tangible extrinsic rewards reliably undermine intrinsic motivation under most circumstances." Zij beschrijven een spectrum van gedrag dat verloopt van ongemotiveerd gedrag, via de regulatievormen van extrinsieke motivatie: external-, introjected-, identified- en integrated regulation, naar intrinsieke motivatie. Dit zijn van laag naar hoog de regulatiestijlen die een betere performance, meer zelfvertrouwen en meer succes betekenen voor een individu. De puur intrinsieke vorm komt helaas vrij weinig voor na de jeugd. Intrinsiek gedrag is iets puur doen omdat je dit leuk vindt. Vroeg genoeg komen er allerlei dingen om de hoek die enigszins moeten. Hier is leren ook in te plaatsten. Men gaat er dus vanuit dat er in het onderwijs (bijna) altijd een vorm van extrinsieke motivatie aan de gang is.

Over het algemeen geldt dat: hoe meer men zich met de extrinsieke doelen kan identificeren, hoe meer hier dus een intrinsieke interpretatie aan gegeven kan worden, hoe beter men presteert. Een manier om dit te bereiken is volgens de methode van kleine beloningen die vooral benadrukken wat men eigenlijk moet motiveren: het zelf beter worden in iets. In mijn experiment wordt dit geprobeerd te bereiken door een soort trots te kweken, een soort CV waarop de vorderingen te zien zijn. Vrienden en familie laten zien (certificaat) waar mensen zelf mee bezig zijn geweest. Het idee voor de competitie tussen de leerlingen is gedeeltelijk gebaseerd op het werk van Mihaly Csikszentmihalyi. Die duidelijk beschrijft dat competitie, een goede verhouding tussen vaardigheden en uitdagingen en directe feedback één van de belangrijkste dingen in de flow ervaring zijn. De ervaring van geconcentreerd, gemotiveerd en productief gedrag. Daarnaast werken de 'goede' leerlingen nu ook al heel erg samen met de 'slechtere' leerlingen en wordt een 'rang' ook vooral geassocieerd met hoeveelheid besteedde tijd. Daarnaast is het, vanwege de kleine opdrachtjes vrij makkelijk om hoger op te komen.


Over je vraag: het gaat erom dat er een zelforganiserend vermogen wordt aangeleerd. De kennis dat er, velen wegen zijn naar een doel en die als men maar wilt, zelf kunnen worden gekozen en bewandeld.

Even op de idealistische toer:


Geef een man een vis en hij zal zich één maal voeden.


Leer een man vissen en hij zal zich vaker voeden.

Het is misschien leuk om hier aan toe te voegen:


Leer een man leren en hij hoeft niet altijd vis te eten.
glimlach
Ik snap goed dat het allemaal vaak niet zo gaat als in de boekkies.. toch denk ik wel dat het interessant is.

Misschien als men zich kan identificeren met de externe beloningen dat ze de doelen als meer hun eigen gaan beschouwen en hier harder voor werken en succesvoller in zijn. Daarnaast leren ze dat uit eigen beweging op zoek kunnen naar informatie en zich kunnen verrijken in de gebieden die hun relevant vinden.

Ik hoop volgende week te beginnen.. we zullen zien glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sander B

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Ger Tielemans -

Leer een man leren en hij hoeft niet altijd vis te eten.
(professor Verhoef, voorzitter Teachip, symposium 1985)

Ik zie dat je bij je ontwerpgedachtes niet over een nacht ijs bent gegaan. Interessant trouwens, heb je een exemplaar van je scriptie voor me? Ik wil namelijk zelf ook aan de slag met SDT en andere motivatie-kaders als richtsnoer voor het inrichten van leeromgevingen en buiten de club van Ryan en Deci zelf, vind ik weinig SDT-literatuur.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Motivatie verhogen mbv Moodle - Hulp gevraagd voor uitbreiding!

door Sander B -
Waar heb je die referentie vandaan? Ik kan die nergens vinden! glimlach

M'n scriptie wordt nu gecheckt door de begeleider.. dus is een beetje in een tussenfase en vol met aantekeningen en incomplete hoofdstukken. Hopelijk heb ik over een paar weken een redelijke nette versie en dan zal ik je die zeker mailen!
Die Mihaly Csikszentmihalyi is een interessante gast, semi-wetenschappelijk, goed leesbare boeken. Verder hebben Cameron & Pierce natuurlijk hun commentaar op de SDT, maar die was je waarschijnlijk al tegengekomen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -