Werkplaats in Moodle

Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -
Aantal antwoorden: 14

Hallo,

Wij zijn -met grote vreugde- helemaal overgestapt naar Moodle als ELO. De vraag wordt gesteld op welke manier de zogenaamde "Werkplaats"-functionaliteit van Teletop binnen Moodle gestalte kan krijgen. Wie weet raad?! Dank alvast.

Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Pieter van der Hijden -

Wat doet de "werkplaats" in Teletop?

In Moodle bestaat een "workshop" activiteit.

"De sociale leeractiviteit "Workshop" is een combinatie van een assignment en peer review. De studenten leveren een werkstuk in en moeten vervolgens andermans werkstukken beoordelen. Het eindcijfer hangt af van hoe zij beoordeeld zijn door hun collega's én hoe hun beoordelingsactiviteit op haar beurt is beoordeeld door hun docent. De activiteit heeft een groot aantal opties. Ze is daardoor erg krachtig, maar ook tamelijk complex in het gebruik." Bron: Moodle 2.3 update voor docenten


Is dat wat je bedoelt?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Hallo Pieter,

Dank voor je reactie.

Een "werkplaats" in Teletop had als mooie gedachte -voor zover ik het begrepen heb- dat je voor 'n groepje leerling een 'digitale ruimte' kon creëren waar ze konden overleggen, samen aan bestanden konden werken etc. De docent kon dan nog wat toezicht houden op de voortgang.

De activiteit "Workshop" lijkt mij bijzonder krachtig (en wil ik ook zeker gebruiken) maar dekt niet wat de Teletopse "Werkplaats" was.

Nieuwe ideeën?

Met vriendelijke groet,
Kees Koopman.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Hallo Koen,

Dank voor je reactie. Klinkt qua mogelijkheden niet verkeerd.

FF praktisch. Vakpagina (moodle: cursus) natuurkunde met 200 leerlingen, verdeeld in 8 groepen van 25 leerlingen: klas1 t/m klas8.

Per klas wil ik 5 ´deel´groepen maken die elk een eigen omgeving zouden moeten krijgen, bijv. deelgroep1a, deelgroep 1b, deelgroep1c ... t/m deelgroep8e.

Kiezen voor gescheiden groepen lijkt mij problematisch: immers 'n leerling zit tegelijkertijd in twee groepen, bijvoorbeeld klas1 en deelgroep1c.

Wil ik iets bijzonders? Kan dit? Heb jij tips?

Dank alvast. Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Pieter van der Hijden -

Hallo Kees,

Ik ben het eens met Koen, de combi wiki + forum werkt prima. Het forum voor het proces, i.c. de onderlinge discussies, de wiki voor het resultaat.

De tip die je vraagt is:

  • Werk niet alleen met groepen, maar ook met groeperingen.
  • Een groepering is een verzameling van groepen.
  • Je kunt (als de systeembeheerder een paar vinkjes goedgezet heeft) aan elke bron en elke activiteit één groepering koppelen.
  • Het gevolg is dat die bron of activiteit alleen maar zichtbaar is voor de (groepen uit de) betreffende groepering.
  • Als de activiteit ook nog eens een groepsmodus kent, kun je via "gescheiden groepen" die activiteit voor elke groep (uit de bedoelde groepering) apart beschikbaar stellen.
  • N.B. Alle groepen die niet tot de gekozen groepering behoren, vallen hier automatisch buiten.

Uitwerking:

Voor het werken in de kleine groepjes maak je inderdaad groepen 1a t/m 8e aan. Deze groepjes maak je alle 40 lid van de groepering "kleine-groepjes". Je creëert dan één kleinegroepjesforum en één kleinegroepjes wiki die je allebei instelt op gescheiden groepen en koppelt aan de groepering "kleine groepjes".

Op een ander moment wil je juist per klas gaan werken. Geen probleem. Behalve de 40 groepjes die je al hebt, maak je nou nog acht extra groepen, klas 1 t/m 8. Deze 8 groepen maak je lid van de groepering "klassen". Als je nu een bijv. een forum voor elke klas apart wilt hebben, creëer je één forum met gescheiden groepen en koppelt dit aan de groepering "klassen".

Succes!
Pieter van der Hijden

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Dag Pieter,

Dank! Groeperingen, da's het sleutelwoord. Snap het.
Functie van het forum --> OK.
Functie van de Wiki --> OK.

Vraag: hoe laat ik de kids bestanden uitwisselen binnen het kleine deelgroepje?

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Ook boeiend, antwoorden op je eigen inbreng glimlach.


Zou de activiteit "Databank" geen goede optie zijn om in zo'n projectdeelgroepje bestanden en zo te delen? Wie heeft daar ervaring mee?

Groet, Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Ger Tielemans -
Ik zou eerder voor een glossary kiezen. daar kunnen leerlingen records inbrengen, evtueel met een file eraan. in glossary kun je ook categorieen gebruiken, bijvoorbeeld op deel-onderwerp of op groepsnaam of..

Wat je kan doen is per groep een sectie in moodle inrichten en daar met de combinatie groepen en grouping meerdere activiteiten plaatsen

groepsforum, groepsglossary, groepswiki, data module als je informatie via een door jou voorgestructureerd formulier wil laten verzamelen.

je zou hun mogelijkheden nog verder kunnen uitbreiden door de rechten voor leerlingen te verhogen voor activiteiten die je in hun sectie plaatst... boek, maak je eigen quiz...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Ger Tielemans -
samen een webpagina maken kan ook door voor het groepje de rechten van webpage te verhogen.( jij plaatst een webpage en verhoogt in de settings de rechten voor de groep?)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Zekers, een glossary biedt ook geweldige mogelijkheden. Kwestie van ff ruimer denken dan alleen maar 'woordenlijst'. Ger, hartelijk dank!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Pieter van der Hijden -

Nog even doorgaand op Ger's suggestie van een aparte sectie voor een verzameling van groepsactiviteiten:

Meestal gebruik je de secties voor de inhoudsopgave van je cursus, van week tot week, van onderwerp tot onderwerp. Als je nu je groepsactiviteiten in een aparet sectie zit kan dat verstorend werkenvoor de rest van de centrale kolom. Hieronder een tip om de groepsactiviteiten in een apart blokje te zetten.

Procedure:

  1. Breid je cursus uit met één onderwerpsectie.
  2. Zet in de laatste (zojuist toegevoegde) sectie de diverse groepsactiviteiten en test ze.
  3. Maak nu een HTML blokje aan met hyperlinks naar de groepsactiviteiten uit de laatste sectie.
  4. Krimp je cursus in met één onderwerpsectie. N.B. NIET onzichtbaar maken, maar inkrimpen, d.w.z. bij de cursus-instellingen het aantal secties verkleinen.
  5. Toelichting: na "inkrimpen" is het laatste blok voor leraren zichtbaar als "orphanised" activiteiten, voor leerlingen is het onzichtbaar. De leerlingen kunnen er echter nog steeds naar toe springen via de hyperlinks in het zo juist gecreëerde informatieblokje.

Extra: je zou ook nog meer groepsindelingen kunnen voorbereiden, bijv. soms wil je 5 groepen van 7, een andere keer 7 groepen van 5. Dat kun je allemaal op bovenbeschreven wijze voorbereiden en klaarzetten. Als je per indeling een apart informatieblokje maakt, kun je dat desgewenst zichtbaar/onzichtbaar maken (oogje open/dicht) om te zorgen dat steeds volgens de door jou gewenste indeling gewerkt wordt. Zie afbeelding.

Extra2: geef de groepen namen i.p.v. nummers, dat oogt minder saai en kan tot interessante neveneffecten leiden (als leerlingen denken dat de naam iets zegt over hen of over hun opdracht). In mijn voorbeeld gebruikte ik voor HBO-studenten voor goepering 7S de zeven begrippen uit het 7S management model en voor 5D de 5 disciplines van een lerende organisatie.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -

Re: Werkplaats in Moodle

door Kees Koopman -

Allen tot hier heel hartelijk dank voor de bijdragen! Ik kan hier voorlopig mee aan de slag.

Forum voor onderlinge communicatie / glossary voor bestands- en andere deling / wiki voor samenwerken en product / etc. etc.

Heel hartelijk dank!

Kees.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -