Ik heb enkel met moodle gewerkt en een demo aanvraag voor smartschool is binnen, maar nog geen reactie op gehad. De directies van onze scholengemeenschap zijn eens 'goed aangepakt' door de marketing machine van smartschool en zij neigen naar het inzetten van smartschool als ELO, terwijl ik toch voorstander ben van moodle (misschien dat de demo mij kan overtuigen ?). Zijn er mensen die mij kunnen zeggen wat er zo fantastisch is aan moodle of martschool ?
We zijn alleszinds van plan om de boel zelf te gaan hosten (ivm. harde schijf gebruik).
Ik dacht niet dat dit mogelijk is met smartschool
Voor ons zou het eigenlijk heel handig zijn om het zelf te doen. Omdat wij op termijn een intern draadloos netwerk zullen hebben, is onze interne bandbreedte quasi ongelimiteerd en daar willen we natuurlijk gebruik van maken
Inhoudelijk denk ik dat smartschool eerder een tool is voor de hele school, incl de administratie. Moodle richt zich tot nu toe echt op leeromgeving. Ik zocht een echte leeromgeving en toen ik smartschool een tijd geleden bekeek (zal wel al bijna twee jaar geleden zijn) was dit aspect echt ondermaats.
Voor administratie hebben we dit niet echt nodig, en zeg nu zelf, uurrooster publiceren, communicatie, ... kan met Moodle ook. Rest er m.i. nog de reservatiemodule...
Wat ik persoonlijk het grootste nadeel vind van smartschool is dat je 100% afhankelijk bent van één bedrijf. Wat als ze er mee ophouden? over kop gaan? Welke garanties bieden zij dat je je materiaal kunt hergebruiken ergens anders of kunt blijven verder werken met wat je hebt?
Er kan extra serverruimte gehost worden maar de prijzen liegen er niet om.
Op de Belgische site worden geen bedragen genoemd voor de kosten. Op de Nederlandse site http://www.smart-school.nl wel.
Ik snap echt niet waarom men opslagruimte zo duur maakt. Wat kost nu nog een harde schijf. En voor een webserver zet je toch geen SCSI-schijven dacht ik zo...
Nu ja, om zelf te hosten moet je natuurlijk ookk wel een machine kopen en onderhouden en betalen voor je bandbreedte. Voor een school moet je die bandbreedte echter niet te groot inschatten als je je server in huis zet. Het gebruik van thuis uit is toch minder intensief dan van op school, zeker als je de deadline voor taken op een onredelijk uur zet, zeg 4uur 's morgens.
Ik heb onlangs de vraag gesteld aan de makers van Smartschool en uit het antwoord blijkt dat het in Nederland om een onafhankelijke partner gaat.
Ik meen me te herinneren dat vorig jaar zo'n 2,8 euro per leerling werd gevraagd voor de server oplossing. Recente prijzen heb ik niet, daarvoor moet je een offerte aanvragen.
Erg duur lijkt me dit niet in vergelijking met wat bv BlackBoard vraagt. Was dat niet 7 euro per leerling?
De kostprijs is trouwens voor vele scholen geen probleem: ze rekenen deze gewoon door aan hun leerlingen...
Een serverversie heeft geen prijs per account maar een prijs per GB webspace.
Voor een correcte prijs moet je Smartschool zelf contacteren.
Voor de reservatie van lokalen en materiaal kan je MRBS gebruiken (meeting room booking system), werkt zeer goed...
Jammer dat nog niemand op het idee gekomen is om dat als een plugin voor moodle te maken (integreren van authenticatie en CSS zou voldoende moeten zijn voor zover ik zo onmiddellijk kan bedenken)
Je kan MRBS gebruiken voor het reserveren van lokalen maar ook voor stes van uitleenbare items: Je kunt zelf de setnamen en de set-items bepalen en daarna in de MRBS calendar kiezen/plaatsen. Ik had in het verleden de code zo aangepast dat er extra velden waren die het instituut nodig achtte maar ook zo, dat de reserveringen ook in de Moodle calender werden gepubliceerd en bij wijzigen er ook weer automatisch uitgehaald werden. Toen het instituut rooster/lokaalreserveringen ging doen met een commerciële tool is de code in de vergetelheid geraakt.
Maar dan moet ik hem waarschijnlijk meertalig maken ook ?
Inderdaad, daar had ik niet aan gedacht en dat zou wel eens wat werk kunnen zijn, afhankelijk van hoe die meertaligheid nu opgebouwd is in mrbs.
Misschien iets voor een student informaticabeheer als eindwerk?
welliswaar niet compleet maar toch al een groot deel in nederlands
ben momenteel het aan het configureren en plaats dan een link naar de reservatie vanuit de moodle homepagina
Ronny
Heb je reeds ervaring met MBRS. Wij zijn op zoek naar een reserveringssysteem voor PC-werkplekken.
Wat ik er vooral goed aan vind is de mogelijkheid om met lesuren te werken (i.p.v. tijd te moeten reserveren). Het rapportagegereedschap is ook erg handig. Het geeft erg duidelijke statistieken.
Nu de mensen op school nog overtuigen.
Bedankt voor de tip Theo.
Ben nog altijd op zoek naar helpende handen om de snelheid van de aardrotatie te doen afnemen. Tot een dag van 36 uur zou ik willen komen.
Beste Pieterjan, mrbs is een clone van webcalendar en ondersteunt al meerdere talen en kan ook via LDAP worden gekoppeld. Interessant is dat in het verelden Gustav op Moodle.org webcalander aan het invoegen was in Moodle, totdat de echte Moodle calendar opdook.
De code is nog steeds aanwezig in de CVS van Moodle.org en Gustav zal je ook wel willen adviseren.
Smartschool is inderdaad een "digitaal schoolplatform" en niet enkel een virtuele leeromgeving. Binnen Smartschool zijn er een 12-tal modules die specifiek voor een bepaald doel ontwikkeld zijn. (e-portfolio, berichtensysteem, intradesk, ...). Deze modules zijn ontstaan op vraag uit het Vlaamse onderwijs, zeg maar: op maat gemaakt!
Met Moodle kan je veel van deze functionaliteiten ook bereiken door het "mis-gebruiken" van huidige modules die eigenlijk een ander doel hebben. Het nadeel is dat je er vroeg of laat in zal vastrijden, of je zal het systeem moeten aanpassen (wat overigens perfect kan omdat Moodle opensource is).
Je zou Smartschool toch eens (opnieuw?) moeten bekijken als je denkt dat de elo-component minder krachtig is dan Moodle, want dat is zeker niet het geval. Smartschool maakt het bijvoorbeeld zelfs mogelijk dat je lesmateriaal (al of niet via SCORM of IMS export) kan uitwisselen met andere scholen, rechtstreeks vanuit het platform -> vakgroepen op scholengemeenschap etc...
Ik reageer nog even op je laatste opmerking:
"Wat ik persoonlijk het grootste nadeel vind van smartschool is dat je 100% afhankelijk bent van één bedrijf. Wat als ze er mee ophouden? over kop gaan? Welke garanties bieden zij dat je je materiaal kunt hergebruiken ergens anders of kunt blijven verder werken met wat je hebt?"
De firma Smartbit bvba sluit met elke school een contract af waarin dit soort zaken uitgeschreven staan. Je hebt bij ons net een échte garantie dat je materiaal perfect beschikbaar en uitwisselbaar is! Bij een opensource project heb je dat niet of veel minder. (Voorbeeld: Firefox wordt ontwikkeld door 7 personen waar er momenteel maar 1 meer actief van is. Deze persoon luidde vorige week de alarmbel omdat hij vreesde voor het voortbestaan van het project...)
We leveren trouwens veel toegevoegde waarde naast ons platform:
- geïntegreerde virusscanning binnen elke module;
- permanente backup;
- opleidingen;
- helpdesk;
- 99,7% uptime garantie
- technische afhandeling (upgrades, bugfixes, ...).
"De ict-coördinatoren besteden veel tijd aan het technische werk. Men gaat op 100 plaatsen het warm water opnieuw uitvinden terwijl deze personen eigenlijk de algehele ict-integratie moeten bevorderen, in de school, bij hun collega's. Met andere woorden:
de cruciale vraag is niet: "hoe werkt Moodle/Smartschool?"
maar wel: "hoe gebruik ik Moodle/Smartschool in-naast mijn les?"
Deze laatste vraag is trouwens een veel grotere uitdaging en een stuk moeilijker dan de eerste vraag.
Ik kom helaas zelden ict-coördinatoren tegen die een uitgewerkte visietekst hebben en actief zijn met het opleiden van hun collega's mbt "digitale didactiek". De meesten hebben de beschikbare uren ingevuld met techniciteiten dan met de aangepaste pedagogische aanpak.
Vandaar dus dat de ict-integratie bij de meeste collega's nog maar zeer beperkt is. (volgens de onderwijsinspectie -> onderwijsspiegel 2004 PDF)
Beste groeten,
Jan Schuer
Bij een opensource project heb je dat niet of veel minder. (Voorbeeld: Firefox wordt ontwikkeld door 7 personen waar er momenteel maar 1 meer actief van is. Deze persoon luidde vorige week de alarmbel omdat hij vreesde voor het voortbestaan van het project...)
En hier lees je enige nuancering...
Natuurlijk klopt het dat aan sommige open source projecten maar weinig mensen werken. Aan de Linux distributie Slackware werkt ook maar een klein groepje ontwikkelaars onder leiding van Patrick Volkerding. Ondanks zijn ziekte is toch een nieuwe release uitgekomen.
Hier spreekt de kracht van open source software: er zijn altijd mensen die bij problemen (menskracht, middelen) inspringen. Het 'open' staat ook nog eens voor het inzichtelijk maken van dit proces.
Bij closed source software kan het ook best zijn dat er een beperkt aantal mensen aan een applicatie werkt. Ook kunnen er allerlei problemen zijn die spelen. Het zicht hierop wordt ons meestal ontnomen...
Als Smartschool gebruiker kan ik je perfect volgen. Wij werken op school reeds een jaar met Smartschool en met vreugde kan ik lezen wat je schrijft over de ICT coörinatoren. Helaas is dat bij ons in school ook waar. Daar proberen ze niet alleen het warm water terug uit te vinden maar ook het buskruit.
Misschien is het tijd om met de minister in discussie te treden en eens te melden aan de scholen dat Smartschool perfect kan beheerd worden door een niet ICT coördinator. Zelf kan ik vrij veel van het net en ook van Smartschool maar een school die jullie product aankoopt en ze maar voor 0,5 % gebruikt, da's erg jammer.
Ik hoop dat mijn coördinator en vooral de directie eens gaat inzien dat ze verkeerd bezig zijn.
Alvastbedankt voor de pdf die ik gretig heb gelezen.
groetjes,
Serge Vrancken
Ik vind sowieso de houding van commerciele bedrijven soms wat bedenkelijk...en zogenaamd objectieve sites als www.informaticavo.nl werken daar aan mee door elk wissewasje van bedrijven als ITs learning en Fronter klakkeloos te plaatsen.
Daarnaast kiest bevoegd gezag vaak om oneigenlijke redenen voor commerciële produkten.
En dan noem je je produkt "op open source gebaseerd" omdat het werkt met Linux Apache MySQL en PHP, maar vraag je wel een hoge prijs: meeliften met "open source" maar de gemeenschap -die dat volgens de eigen regels overigens niet verlangt- niets teruggeven.
Zo dat is er uit.
2. Smartschool is niet te stuiten in Vlaanderen. Lees hier meer over het laatste charmeoffensief. Geef toe dat dit heel goede voorwaarden zijn (onbeperkte schrijfruimte, portfolio, reservering, ...) en dit voor maar 2.5 euro per leerling.
3. Snelle ontwikkeling? Heeft Moodle al een werkende portfolio, reserveringsmodule, DMS? Er worden veel modules ontwikkeld maar zie jij ze ook verschijnen in de standaard versie van bv Moodle 1.5? OK, ze staan in CVS maar bij elke nieuwe versie is het weer afvragen of de module nog werkt...
4. Heb jij trouwens ook gemerkt in het Engels forum dat er vaker geld wordt gevraagd om bepaalde features te implementeren?
4. Ik speel graag advocaat van de duivel . Tot nader order zijn wij nog steeds volwaardige Moodlers.
1. Jan had in maart iets geplaatst, dan ben je er eind Mei toch niet al uitgegooid? (Koen?)
2. De kosten afschuiven op de leerling? Het is toch maar 2 Euro 50? Ik hoor soortgelijke redeneringen over BB op grote Nederlandse Universiteiten: BB duur? Hoe kom je erbij het kost toch maar .. / per student.
Terug naar Smartschool: zuiver geredeneerd: als je ruim 4000 leerlingen hebt zoals wij, kost dat dus 10.000 Euro, ELK JAAR OPNIEUW, wat zou je ook van dat geld kunnen doen?
Ook met goede en eerlijke reclame - wat ik dit dus NIET vind - kun je betalende managers voor je winnen, kijk maar naar TeLeTOP in Nederland.
3. Ja dat doet pijn. Het verwaarlozen van aangedragen materiaal van derden ook. (En het doet ook pijn dat Moodle in de hele wereld stormachtig groeit, behalve in NL en BE)
4. Ik heb Martin zelfs geld geboden (van die uitgespaarde 10.000 euro ) om voor mij iets te maken, maar hij had al te veel betalende klanten. Het idee achter Open Source is dat je NIET OPNIEUW betaalt voor dingen die al voor vorige klanten zijn toegevoegd gemaakt, laat staan voor zaken waar al velen voor jou voor betaald hebben (de jaarlijkse licentiekosten) maar voor het echte werk dat voorjou verricht wordt: degene na jou betaalt weer voor de verbetering van jouw eerste wens etc..
5. Ook Moodle freaks mogen kritisch blijven op Moodle, alleen verdien je daar bij Martin geen hoedje mee, besef dat wel beste advocaat.
Toch wel. Sinds de update naar 1.5 heeft Martin de unenrollmendperiod terug op 30 dagen gebracht, omdat het upgraden van de forum- en gebruikerstabellen te veel tijd in beslag nam. Sindsdien staat het nog zo blijkbaar, vermits ik hier geen deelnemers vind die hier langer dan 30 dagen niet geweest zijn.
Ook even op de rest van je bericht reageren, in de eerste plaats om je stellingen te steunen. Licentiekosten betalen zonder er echt iets voor in de plaats te krijgen blijft weggegooid geld. Ook onze scholengemeenschap (ruim 4000 zielen) zou in die prijscategorie vallen. Let op de valkuil: er moet voor minstens 75% van de leerlingen betaald worden. Dat is in ons geval helemaal niet haalbaar.
Met Moodle kan het wel om iedereen een account te geven, zelfs al is het omdat ze graag alleen maar graag eens een gedichtje posten of lezen uit het poezieclubje of omdat we nu eenmaal graag van dat jaar eens een enquete afnemen. Dat de account de rest van het jaar niet of nauwelijks gebruikt zou worden (want dat is voor sommige klassen toch nog steeds de realiteit, ook in een 100% ASO-school), daar ga je geen enkele ouder over horen zeuren.
Democratisering van het onderwijs begint met zo laag mogelijke kosten.
Maar, mijn devies over OSS is ook altijd geweest, dat je het voor de prijs niet moet doen als je kwaliteit moet inboeten.
In de geruchtenmolen (en je weet hoe betrouwbaar die is ) hoor ik al eens klagen over performantieproblemen. Als dat waar is, is daar natuurlijk weinig meer aan te doen dan te zeuren.
Een ander daar bij aanleunend probleem vind ik de val waar je in trapt, waarvan je de gevolgen pas merkt als je er uit wil. Leg dat maar eens uit aan de leraren die een aantal weken van de vakantie gespendeerd hebben aan schitterend on line ondersteuningsmateriaal. Mij kan het nu niet schelen: als de school het geldkraantje voor de moodleserver intrekt, betaal ik heb zelf wel.
Ik betreur het, net als jij, dat Moodle zo langzaam groeit in dit exploderend wereldje van het on line leren. Ik begrijp er niets van. Zo'n schitterend product, makkelijk te bedienen en te installeren, goede didactische achtergrond, bruikbaar vanaf erg jonge leerlingen, ... In België doet de koepel van het katholieke onderwijs nog maar eens een poging om ons BB door de ... te ... . Je krijgt er nog gratis mogelijkheid bij om het systeem van een universiteit te gebruiken - nog meer warm water van een ander type. Wie geabonneerd is op de CVS-mailinglist en ziet waar door de 10-tallen Moodleontwikkelaars dagelijks aan werken, voor welke details aandacht is, vraagt zich af hoe er iemand nog eens van scratch wil beginnen...
Over kritische Moodle freaks: waar behoeft aan is bij Moodle, zijn meldingen in de bugtracker, met bugs (liefst met fixes), vragen naar nieuwe mogelijkheden, suggesties voor het verbeteren van de interface enz... om de roadmap van Moodle te bepalen en Moodle nog gebruiksvriendelijker te maken.
Zelf heb ik Teletop per einde van het schooljaar afgeketst en kreeg vervolgens binnen een paar zinnen voordeelaanbiedingen en allerlei overbruggingen aangeboden (nog allen veel prijziger dan moodle). Mijn collega's heb ik kunnen overtuigen voor moodle door het gemak waarmee het werkt.
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten; een redelijk tot goede portfoliomodule,
de mogelijkheid om activiteiten aan specifieke groepen toe te wijzen.
Toch ben ik trots op Moodle en draag dat uit naar mijn leerlingen en collega's.
Ik hoor ook steeds meer van andere scholen dat ze bezig willen gaan of gaan met Moodle (na een demo-bijeenkomst).
Helaas merk je bij Nederlandse schooldirecties nog vaak een geloof in een oud spreekwoord: goedkoop is duurkoop.. Financiën worden echter een steeds groter probleem voor scholen. Ik hoop dat ze in de komende tijd wat meer durven. Mijn directie was na 5 minuten uitproberen enthousiast.
"Ik betreur het, net als jij, dat Moodle zo langzaam groeit in dit exploderend wereldje van het on line leren. Ik begrijp er niets van. Zo'n schitterend product, makkelijk te bedienen en te installeren, goede didactische achtergrond, bruikbaar vanaf erg jonge leerlingen, "
Helaas spelen politieke factoren danig mee bij de keuze van een ELO. Het fotomoment bijvoorbeeld waarbij een contract ondertekend wordt, of scholing die worden gegeven door extern instituut. Hierbij speelt niet zelden het obligate rijtje van zogenaamde voordelen van bedrijfsoplossingen een rol: flexibel, goede documentatie, enz.. Daar mag best voor betaald worden!
Misschien is het tijd voor een moodle stichting met lidmaatschap waaruit bijvoorbeeld een programmeur kan worden betaald. Die streeft naar servers waar moodle kan worden gehost, maar zónder licentiekosten...
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik neem aan dat het beheren van zo'n 4000-leerlingen-Moodle-site toch een behoorlijk aantal manuren vraagt (en dan zwijg ik nog over de benodigde servers). Hoe ziet het kostenplaatje eruit als je die meetelt?
Dan bespaar ik op personele inzet qua beheer: door de eenvoud van Moodle (en de koppeling aan de LDAP van school) doe ik dat op mijn eentje op een achternamiddag en ben ik samen met mijn collega's in te zetten voor onderwijs/conceptontwikkeling en onderwijs-supporttaken. Martin was webbeheerder van WebCt en heeft steeds de reductie van dat nodeloze admin werk als uitgangspunt genomen: Bij Moodle delegeer je admin taken "omlaag" naar het niveau waar men dat beste aankan: de docent EN de leerling (bv het slimme sleutel-mechanisme)
(Ik benadruk ook altijd dat de enige kosten die je uitspaart de jaarlijkse licentiekosten. De andere kosten hou ik voor het gemak gelijk, al suggereer ik dat ik ook nog op admin kosten bespaar: Door het ontwerp van moodle is hosten bij een provider ook een te overwegen keus, omdat beheer opo afstand zo slim in elkaar zit.)
Hi
Ik ken smartschool niet, wel een aantal andere commerciele pakketten zoals bijvoorbeeld its learning. Heb nu voor een paar maanden een moodleserver op mijn eigen PC draaien en ik ben wild enthousiast. Tegelijkertijd werk ik al een paar jaar met TeleTOP. Als je toch geld wilt gaan betalen neus dan eens rond in TeleTOP. Een uiterst betrouwbare ELO met een verbluffend eenvoudige bediening waar een goed luisterend team achter staat. Als je een ELO in een school wilt gaan implementeren dan is een enorm belangrijke eigenschap eenvoud en overzicht. TeleTOP wordt op dit moment helemaal om het voortgezet onderwijs gegoten. Zie http://www.teletopvo.nl of http://www.teletop.nl
Groet
Bernard Vos
Ik heb vandaag een demo Moodle gegeven in mijn school in Brussel aan 15 collega's ICT-co van de scholengemeenschap. Er is ook een demo van Smartschool gegeven. Wat me direct opviel was de totaal andere structuur. Bij Moodle staat het klaslokaal centraal terwijl smartschool me de indruk geeft vooral de schoolorganisatie te dienen(relatie leraar-school) . Dit is dan ook de reden waarom directies hiervoor vallen, terwijl het net andersom moet zijn, de leerling en het leren moeten in de schijnwerper staan...(relatie leraar-leerling)
Moodle werkt ook sneller dan Smartschool, deze laatste heeft een wat forsere interface. Een leerling die inlogt in Moodle ziet in één oogopslag wat de komende activiteiten zijn, welk werk hij moet maken en hij zal Moodle ook direct terug afsluiten als er niets te doen valt. Bij Smartschool is dit niet direct duidelijk...de leerling moet al wat gaan aanklikken voor hij iets ziet.
Er zit wel een mooie mailclient in Smartschool, iets wat ik mis in Moodle, bij ons op school werken we met Usermin. Iemand een idee hieromtrent ?
Je kan voor het geld van de serverversie van Smartschool zelf een heel zware server kopen, die jaren meegaat, en je hebt steeds de nieuwste opensource ELO, mailserver, CMS enz !!!
Sportieve groeten,
Theo Jaspers
In Moodle kun je via plugin's diverse email opties toevoegen:
- interne email via een emailmodule, waar je elkaar gele memo's kunt toesturen, inclusief met postbakje in en postbakje uit: ideaal voor scholen die hun leerlingen (nog) niet aan email willen blootstellen.
- Diverse blokken zijn ontwikkeld voor echte emailsupport. (Je moet wel even zoeken in de forums van Moodle)
Beste Bernard B / Bernard Vos,
Bedankt voor je compliment ten aanzien van TeLeTOP: ik was met Betty Collis de eerste projectleider van januari 1997 tot april 2000 en alle faculteiten van de Universiteit Twente maken er nog steeds gebruik van!
Inderdaad, simpeler dan TeLeTOP kunnen we het niet maken, maar leuker wel: Ik ben nog steeds trots op TeLeTOP, maar ben wel zelf drie jaar geleden overgestapt op Moodle, omdat:
- Moodle veel meer mooie werkvomen in huis heeft (nu al meer dan 30 modules, een groeiend aantal blokken en veel slimme extra functionaliteit zoals nu weer de afspraken-kalender, de Algebra- en TEX-filters, de Flash module, de HotPot envelop, de SCORM envelop, de QTI export optie, de Wintoets import, De WORD-macro om off-line snel alle typen toetsvragen te kunnen maken en uploaden, (EN Gustav werkt in een gesubsidieerd project aan een volwaardige integratie met een echte QTI engine, de WEBwork-engine... En als je het nieuwe blok layout aan mensen laat zien waarmee je een cursus indeling met de muis op eenvoudige wijze kunt reorganiseren, moet men even zijn stoel vasthouden..
- Omdat wij als scholengroep onze eigen weg kiezen in de onderwijsvernieuwing, stellen we ook onze eigen wensen aan een ELO. Ik heb rechtstreeks toegang tot de broncode van Moodle en kan dus elke aanpassing laten verrichten en ben niet afhankelijk van de grootste gemene deler van 40 scholen, waar een bedrijf wel rekening mee heeft te houden. Zo hebben wij bijcoorbeeld Moodle zo aangepast, dat het allen de cursussen van het lopende kwartaal laat zien en de leerling toch bij oudere cursussen kan. ( Een locatie kan ook hun trimestersysteem binnen dit concept blijven gebruiken..)
- Ik kan terugvallen op de kennis en knowhow van een grote community: vanmiddag nog zond ik een bericht naar de community over het niet werken van het algebra filter op onze nieuwe server: per kerende post kreeg ik het juiste antwoord .
- Bij een schoolgrootte van 4000 leerlingen besparen we JAARLIJKS ca 10.000 euro aan licentiekosten waarvoor we een bedrijf inhuren om onze wijzigingen aan te brengen.
- We overwegen deze aanpassingen binnenkort vrij te geven binnen de Moodle community zoals: taakafvinksysteem op de voorpagina, individuele voortgangsgrafiek, docenten overzicht van voortgangsgrafieken van de leerlingen in hun leertuin, PDF-afdruk van maatwerk-planning, ja zelfs een elegante ingebouwde ePortfolio...
- Schooldirecties die ook met onderwijsvernieuwing bezig (willen) zijn, hebben we uitgenodigd om op 30 maart naar onze invulling van nieuw onderwijs te komen kijken en te onderzoeken of we vanaf nu samen de onderwijsvernieuwing ter hand kunnen nemen, en ook drie grote uitgevers tonen grote interesse. (http://www.hetstedelijk.nl/30maart.html)
Sorry, de link naar de pagina op onze website werkt niet meer. Dat is het nadeel als je een goed onderhoudbare website hebt door het gebruik van de Open Source Software (OSS) TYPO3: voor je het weet is zo'n pagina weer verlopen en automatisch van de website gehaald.
Daarom maar zo:
Ca. 40 schooldirecties hebben de open dag bezocht en enthousiast de enquete ingevuld die we in Moodle hadden aangemaakt met de questionnairre. De meeste reageren ook positief op onze oproep om gewoon als zelfstandige scholen meer samen te werken: Geld bij elkaar leggen voor gezamenlijke leermateriaalontwikkeling en personeel in werkgroepen bijeen brengen om ervaringen uit te wisselen. *)
Ook scholen met andere ELO's kunnen meedoen, al zullen we ze af en toe wel tonen hoe ver je kunt komen met een onderwijsvariant als ons StudiewijzerPLUS idee, als je dat door een krachtige omgeving als Moodle laat ondersteunen: door de stormachtige uitbreiding van de plugin-modules en plugin-blokken, doen we nu bijna alles in Moodle: onderwijs, werkgroepen, congressen, enquetes, samenwerkingsprojecten....
Alleen de echte onderwijsadministratie en het formele deel van het Leerlingvolgsysteem hebben we ondergebracht in een commercieel product, Magister.
Een onderdeel van Magister spreekt me ontzettend aan: de admin kan daar op eenvoudige wijze nieuwe webformulieren ontwerpen. Dat wil ik graag ook in Moodle hebben voor het opzetten van een RUBRICS en comepetetie-catalogus...
*) Op dit moment onderzoeken de directies hoe ze intensiever samen verder kunnen: 28 juni is de oprichtingsvergadering van het samenwerkingsverband gepland.
Beste Ger,
In je topic heb je het over zelf ontwikkelde aanpassingen, zoals een taak-afvinksysteem en een portfolio, wat binnenkort vrijgegeven zou worden. Ik ben, voor onze school, zeer geinteresseerd in deze aanpassingen. Wanneer wordt het vrijgegeven? Een van jullie aanpassingen gaan wij al gebruiken; namelijk de choice- met limiet. Volgend schooljaar starten wij met moodle als elo.
Randy Vermaas
Beste Ger,
Zijn het taakafvinksysteem en grafiekje al beschikbaar?