Moodle en Smartschool

Moodle en Smartschool

by Pieterjan Heyse -
Number of replies: 45
Heeft iemand al met beiden gewerkt ? Wat zijn de sterke en zwakke punten van beide pakketten ?

Ik heb enkel met moodle gewerkt en een demo aanvraag voor smartschool is binnen, maar nog geen reactie op gehad. De directies van onze scholengemeenschap zijn eens 'goed aangepakt' door de marketing machine van smartschool en zij neigen naar het inzetten van smartschool als ELO, terwijl ik toch voorstander ben van moodle (misschien dat de demo mij kan overtuigen ?). Zijn er mensen die mij kunnen zeggen wat er zo fantastisch is aan moodle of martschool ?

We zijn alleszinds van plan om de boel zelf te gaan hosten (ivm. harde schijf gebruik).
Average of ratings: -
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
We zijn alleszinds van plan om de boel zelf te gaan hosten (ivm. harde schijf gebruik).

Ik dacht niet dat dit mogelijk is met smartschool
In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by Pieterjan Heyse -
Koen, dit wist ik niet. Ik dacht dat je smartschool evengoed in 'server versie' kon kopen, waardoor je zelf controle hebt over de server en dus ook kunt zien of de server te licht is, meer diskspace nodig heeft, te weinig bandbreedte ... etc ...

Voor ons zou het eigenlijk heel handig zijn om het zelf te doen. Omdat wij op termijn een intern draadloos netwerk zullen hebben, is onze interne bandbreedte quasi ongelimiteerd en daar willen we natuurlijk gebruik van maken smile
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Voor zover ik begrepen heb, is hun serverversie een versie waarbij je een server zo goed als of helemaal voor jezelf hebt. Ik denk  niet dat je software mee naar huis krijgt. Moet je eens navragen

Inhoudelijk denk ik dat smartschool eerder een tool is voor de hele school, incl de administratie. Moodle richt zich tot nu toe echt op leeromgeving. Ik zocht een echte leeromgeving en toen ik smartschool een tijd geleden bekeek (zal wel al bijna twee jaar geleden zijn) was dit aspect echt ondermaats.
Voor administratie hebben we dit niet echt nodig, en zeg nu zelf, uurrooster publiceren, communicatie, ... kan met Moodle ook. Rest er m.i. nog de reservatiemodule...

Wat ik persoonlijk het grootste nadeel vind van smartschool is dat je 100% afhankelijk bent van één bedrijf. Wat als ze er mee ophouden? over kop gaan? Welke garanties bieden zij dat je je materiaal kunt hergebruiken ergens anders of kunt blijven verder werken met wat je hebt?
In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by Oscar Nijst -

Er kan extra serverruimte gehost worden maar de prijzen liegen er niet om.

Op de Belgische site worden geen bedragen genoemd voor de kosten. Op de Nederlandse site http://www.smart-school.nl wel.

In reply to Oscar Nijst

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Is dat voor 1 week, maand, jaar of decennium ?

Ik snap echt niet waarom men opslagruimte zo duur maakt. Wat kost nu nog een harde schijf. En voor een webserver zet je toch geen SCSI-schijven dacht ik zo...
Nu ja, om zelf te hosten moet je natuurlijk ookk wel een machine kopen en onderhouden en betalen voor je bandbreedte. Voor een school moet je die bandbreedte echter niet te groot inschatten als je je server in huis zet. Het gebruik van thuis uit is toch minder intensief dan van op school, zeker als je de deadline voor taken op een onredelijk uur zet, zeg 4uur 's morgens.
In reply to Oscar Nijst

Re: Moodle en Smartschool

by Jean-Pierre Pawlak -
Je mag de prijzen op de Nederlandse site niet vergelijken met Belgische prijzen.

Ik heb onlangs de vraag gesteld aan de makers van Smartschool en uit het antwoord blijkt  dat het in Nederland om een onafhankelijke partner gaat.
Ik meen me te herinneren dat vorig jaar zo'n 2,8 euro per leerling werd gevraagd voor de server oplossing. Recente prijzen heb ik niet, daarvoor moet je een offerte aanvragen.

Erg duur lijkt me dit niet in vergelijking met wat bv BlackBoard vraagt. Was dat niet 7 euro per leerling?

De kostprijs is trouwens voor vele scholen geen probleem: ze rekenen deze gewoon door aan hun leerlingen...
In reply to Jean-Pierre Pawlak

Re: Moodle en Smartschool

by Jean-Pierre Pawlak -
De prijzen (2.8 euro per leerling) die ik hierboven citeer horen niet bij de server oplossing blozend.
Een serverversie heeft geen prijs per account maar een prijs per GB webspace.

Voor een correcte prijs moet je Smartschool zelf contacteren.


In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by Theo Jaspers -
Ik gebruik een eigen webserver op school met mambo en Moodle op een cluster van 2 debian-linux pc's, ben dus ook voorstander van het zelf te doen... Je school kan zijn centen beter in iets anders stoppen dan in het peperdure smartschool ! Met een goede Moodle-installatie (linux!)  "no problems"
Voor de reservatie van lokalen en materiaal kan je MRBS gebruiken (meeting room booking system), werkt zeer goed... 
In reply to Theo Jaspers

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Dankjewel voor die reservatietip. Op dit moment doen de mensen van de administratie dat bij ons in een SQL-databank met een accessinerface. Als de vraag ooit komt om die mogelijkheid van thuisuit aan te bieden...
Jammer dat nog niemand op het idee gekomen is om dat als een plugin voor moodle te maken (integreren van authenticatie en CSS zou voldoende moeten zijn voor zover ik zo onmiddellijk kan bedenken)

In reply to koen roggemans

Re: Moodle en MBRS

by Ger Tielemans -

Je kan MRBS gebruiken voor het reserveren van lokalen maar ook voor stes van uitleenbare items: Je kunt zelf de setnamen en de set-items bepalen en daarna in de MRBS calendar kiezen/plaatsen. Ik had in het verleden de code zo aangepast dat er extra velden waren die het instituut nodig achtte maar ook zo, dat de reserveringen ook in de Moodle calender werden gepubliceerd en bij wijzigen er ook weer automatisch uitgehaald werden. Toen het instituut rooster/lokaalreserveringen ging doen met een commerciële tool is de code in de vergetelheid geraakt.

In reply to Theo Jaspers

Re: Moodle en Smartschool

by Pieterjan Heyse -
Misschien dat ik dan op termijn die mrbs wat herschrijf zodat die geïntegreerd is in moodle.

Maar dan moet ik hem waarschijnlijk meertalig maken ook ?  
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Je loopt over van de goede ideeën grijns

Inderdaad, daar had ik niet aan gedacht en dat zou wel eens wat werk kunnen zijn, afhankelijk van hoe die meertaligheid nu opgebouwd is in mrbs.

Misschien iets voor een student informaticabeheer als eindwerk?
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by Jean-Pierre Pawlak -
Werp ook eens een blik op phpScheduleIt. Wij gebruiken dit programma sinds enkele maanden om lokalen te reserveren en zijn er heel tevreden over. Enig nadeel: phpScheduleIt kent alleen uren en kan dus (nog) niet met onregelmatige periodes overweg. Maar daar valt wel een mouw aan te passen...
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by ronny heiremans -
mrbs is toch al meertalig ???
welliswaar niet compleet maar toch al een groot deel in nederlands

ben momenteel het aan het configureren en plaats dan een link naar de reservatie vanuit de moodle homepagina
In reply to ronny heiremans

Re: Moodle en Smartschool

by Eric Verhulst -

Ronny

Heb je reeds ervaring met MBRS. Wij zijn op zoek naar een reserveringssysteem voor PC-werkplekken.

In reply to Eric Verhulst

Re: Moodle en Smartschool

by ronny heiremans -
Eric, Ik heb zopas mrbs opgestart, de installatie en config verliep vrij vlot, nu nog wat gegevens erin stoppen en dan verder testen op het eerste zicht lijkt dit echt wel een handige tool, gekoppeld via een weblink in moodle werkt dit prima
In reply to Eric Verhulst

Re: Moodle en Smartschool

by tobe baeyens -
Ik heb ook net MBRS geïnstalleerd, en het lijkt me heel erg geschikt als reservatiesysteem. De interface is mooi in het nederlands, heel sober en verzorgd, en reserveren is heel makkelijk.

Wat ik er vooral goed aan vind is de mogelijkheid om met lesuren te werken (i.p.v. tijd te moeten reserveren). Het rapportagegereedschap is ook erg handig. Het geeft erg duidelijke statistieken.

Nu de mensen op school nog overtuigen.

Bedankt voor de tip Theo.
In reply to ronny heiremans

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
  Je gebruikt dan waarschijnlijk ook al een extern authenticatiesysteem voor Moodle a la pop3 of LDAP?
In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by ronny heiremans -
koen neen momenteel nog geen authenticatiesysteem voor moodle in gebruik, ik heb wel al eens een klein delphi programma geschreven om vanuit onze cursistenprogramma (cvosoft) leerlingen automatisch in te lezen, direct in de juiste vakken plaatsen is ook geen probleem ik zal als ik tijd heb eens moeten kijken wat ik met pop3 of ldap kan doen
In reply to ronny heiremans

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Tijd? grijns
Ben nog altijd op zoek naar helpende handen om de snelheid van de aardrotatie te doen afnemen. Tot een dag van 36 uur zou ik willen komen.
In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

Beste Pieterjan, mrbs is een clone van webcalendar en ondersteunt al meerdere talen en kan ook via LDAP worden gekoppeld. Interessant is dat in het verelden Gustav op Moodle.org webcalander aan het invoegen was in Moodle, totdat de echte Moodle calendar opdook.

De code is nog steeds aanwezig in de CVS van Moodle.org en Gustav zal je ook wel willen adviseren.

In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by jan schuer -
Beste Koen (en anderen),

Smartschool is inderdaad een "digitaal schoolplatform" en niet enkel een virtuele leeromgeving. Binnen Smartschool zijn er een 12-tal modules die specifiek voor een bepaald doel ontwikkeld zijn. (e-portfolio, berichtensysteem, intradesk, ...). Deze modules zijn ontstaan op vraag uit het Vlaamse onderwijs, zeg maar: op maat gemaakt!

Met Moodle kan je veel van deze functionaliteiten ook bereiken door het "mis-gebruiken" van huidige modules die eigenlijk een ander doel hebben. Het nadeel is dat je er vroeg of laat in zal vastrijden, of je zal het systeem moeten aanpassen (wat overigens perfect kan omdat Moodle opensource is).

Je zou Smartschool toch eens (opnieuw?) moeten bekijken als je denkt dat de elo-component minder krachtig is dan Moodle, want dat is zeker niet het geval. Smartschool maakt het bijvoorbeeld zelfs mogelijk dat je lesmateriaal (al of niet via SCORM of IMS export) kan uitwisselen met andere scholen, rechtstreeks vanuit het platform -> vakgroepen op scholengemeenschap etc...

Ik reageer nog even op je laatste opmerking:
"Wat ik persoonlijk het grootste nadeel vind van smartschool is dat je 100% afhankelijk bent van één bedrijf. Wat als ze er mee ophouden? over kop gaan? Welke garanties bieden zij dat je je materiaal kunt hergebruiken ergens anders of kunt blijven verder werken met wat je hebt?"
De firma Smartbit bvba sluit met elke school een contract af waarin dit soort zaken uitgeschreven staan. Je hebt bij ons net een échte garantie dat je materiaal perfect beschikbaar en uitwisselbaar is! Bij een opensource project heb je dat niet of veel minder. (Voorbeeld: Firefox wordt ontwikkeld door 7 personen waar er momenteel maar 1 meer actief van is. Deze persoon luidde vorige week de alarmbel omdat hij vreesde voor het voortbestaan van het project...)

We leveren trouwens veel toegevoegde waarde naast ons platform:
  • geïntegreerde virusscanning binnen elke module;
  • permanente backup;
  • opleidingen;
  • helpdesk;
  • 99,7% uptime garantie
  • technische afhandeling (upgrades, bugfixes, ...).
Als laatste geef ik ook even een bedenking mee die de onderwijsinspectie in Vlaanderen formuleert:
"De ict-coördinatoren besteden veel tijd aan het technische werk. Men gaat op 100 plaatsen het warm water opnieuw uitvinden terwijl deze personen eigenlijk de algehele ict-integratie moeten bevorderen, in de school, bij hun collega's. Met andere woorden:
de cruciale vraag is niet: "hoe werkt Moodle/Smartschool?"
maar wel: "hoe gebruik ik Moodle/Smartschool in-naast mijn les?"
Deze laatste vraag is trouwens een veel grotere uitdaging en een stuk moeilijker dan de eerste vraag.

Ik kom helaas zelden ict-coördinatoren tegen die een uitgewerkte visietekst hebben en actief zijn met het opleiden van hun collega's mbt "digitale didactiek". De meesten hebben de beschikbare uren ingevuld met techniciteiten dan met de aangepaste pedagogische aanpak.
Vandaar dus dat de ict-integratie bij de meeste collega's nog maar zeer beperkt is. (volgens de onderwijsinspectie -> onderwijsspiegel 2004 PDF)

Beste groeten,
Jan Schuer
In reply to jan schuer

Re: Moodle en Smartschool

by Ivo Gijsberts -

Bij een opensource project heb je dat niet of veel minder. (Voorbeeld: Firefox wordt ontwikkeld door 7 personen waar er momenteel maar 1 meer actief van is. Deze persoon luidde vorige week de alarmbel omdat hij vreesde voor het voortbestaan van het project...)

En hier lees je enige nuancering...

Natuurlijk klopt het dat aan sommige open source projecten maar weinig mensen werken.  Aan de Linux distributie Slackware werkt ook maar een klein groepje ontwikkelaars onder leiding van Patrick Volkerding. Ondanks zijn ziekte is toch een nieuwe release uitgekomen.

Hier spreekt de kracht van open source software: er zijn altijd mensen die bij problemen (menskracht, middelen) inspringen. Het 'open' staat ook nog eens voor het inzichtelijk maken van dit proces.

Bij closed source software kan het ook best zijn dat er een beperkt aantal mensen aan een applicatie werkt. Ook kunnen er allerlei problemen zijn die spelen. Het zicht hierop wordt ons meestal ontnomen...bedenking

In reply to jan schuer

Re: Moodle en Smartschool

by Serge Vrancken -
Jan,

Als Smartschool gebruiker kan ik je perfect volgen. Wij werken op school reeds een jaar met Smartschool en met vreugde kan ik lezen wat je schrijft over de ICT coörinatoren. Helaas is dat bij ons in school ook waar. Daar proberen ze niet alleen het warm water terug uit te vinden maar ook het buskruit.

Misschien is het tijd om met de minister in discussie te treden en eens te melden aan de scholen dat Smartschool perfect kan beheerd worden door een niet ICT coördinator. Zelf kan ik vrij veel van het net en ook van Smartschool maar een school die jullie product aankoopt en ze maar voor 0,5 % gebruikt, da's erg jammer.

Ik hoop dat mijn coördinator en vooral de directie eens gaat inzien dat ze verkeerd bezig zijn.

Alvastbedankt voor de pdf die ik gretig heb gelezen.

groetjes,
Serge Vrancken


In reply to Serge Vrancken

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -
Storend dat mensen als Jan van de firma Smartschool wel hun commerciele behoefte komen doen op de Moodle website maar daarna zich weer snel afmelden. Geschrokken van de snelle ontwikkeling van Moodle ? smile
In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Christian Bokhove -

Ik vind sowieso de houding van commerciele bedrijven soms wat bedenkelijk...en zogenaamd objectieve sites als www.informaticavo.nl werken daar aan mee door elk wissewasje van bedrijven als ITs learning en Fronter klakkeloos te plaatsen.

Daarnaast kiest bevoegd gezag vaak om oneigenlijke redenen voor commerciële produkten.

En dan noem je je produkt "op open source gebaseerd" omdat het werkt met Linux Apache MySQL en PHP, maar vraag je wel een hoge prijs: meeliften met "open source" maar de gemeenschap -die dat volgens de eigen regels overigens niet verlangt- niets teruggeven.

Zo dat is er uit.grijns

In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Jean-Pierre Pawlak -
1. Is het niet zo dat je automatisch uit dit vak verwijderd wordt als je een tijdje niet actief bent? Er was ook nauwelijk of geen  reactie op de post van Jan.

2. Smartschool is niet te stuiten in Vlaanderen. Lees hier meer over het laatste charmeoffensief. Geef toe dat dit heel goede voorwaarden zijn (onbeperkte schrijfruimte, portfolio, reservering, ...) en dit voor maar 2.5 euro per leerling.

3. Snelle ontwikkeling? Heeft Moodle al een werkende portfolio, reserveringsmodule, DMS? Er worden veel modules ontwikkeld maar zie jij ze ook verschijnen in de standaard versie van bv Moodle 1.5?  OK, ze staan in CVS maar bij elke nieuwe versie is het weer afvragen of de module nog werkt...

4.  Heb jij trouwens ook gemerkt in het Engels forum dat er vaker geld wordt gevraagd om bepaalde features te implementeren?

4. Ik speel graag advocaat van de duivel big grin. Tot nader order zijn wij nog steeds volwaardige Moodlers. wink


In reply to Jean-Pierre Pawlak

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

1. Jan had in maart iets geplaatst, dan ben je er eind Mei toch niet al uitgegooid? (Koen?)

2. De kosten afschuiven op de leerling? Het is toch maar 2 Euro 50? Ik hoor soortgelijke redeneringen over BB op grote Nederlandse Universiteiten: BB duur? Hoe kom je erbij het kost toch maar .. / per  student.

Terug naar Smartschool: zuiver geredeneerd: als je ruim 4000 leerlingen hebt zoals wij, kost dat dus 10.000 Euro, ELK JAAR OPNIEUW, wat zou je ook van dat geld kunnen doen?

Ook met goede en eerlijke reclame - wat ik dit dus NIET vind - kun je betalende managers voor je winnen, kijk maar naar TeLeTOP in Nederland.

3. Ja dat doet pijn. Het verwaarlozen van aangedragen materiaal van derden ook. (En het doet ook pijn dat Moodle in de hele wereld stormachtig groeit, behalve in NL en BE)

4. Ik heb Martin zelfs geld geboden (van die uitgespaarde 10.000 euro smile) om voor mij iets te maken, maar hij had al te veel betalende klanten. Het idee achter Open Source is dat je NIET OPNIEUW betaalt voor dingen die al voor vorige klanten zijn toegevoegd gemaakt, laat staan voor zaken waar al velen voor jou voor betaald hebben (de jaarlijkse licentiekosten)  maar voor het echte werk dat voorjou verricht wordt: degene na jou betaalt weer voor de verbetering van jouw eerste wens etc..  

5. Ook Moodle freaks mogen kritisch blijven op Moodle, alleen verdien je daar bij Martin geen hoedje mee, besef dat wel beste advocaat.

In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Jan had in maart iets geplaatst, dan ben je er eind Mei toch niet al uitgegooid? (Koen?)
Toch wel. Sinds de update naar 1.5 heeft Martin de unenrollmendperiod terug op 30 dagen gebracht, omdat het upgraden van de forum- en gebruikerstabellen te veel tijd in beslag nam. Sindsdien staat het nog zo blijkbaar, vermits ik hier geen deelnemers vind die hier langer dan 30 dagen niet geweest zijn.

Ook even op de rest van je bericht reageren, in de eerste plaats om je stellingen te steunen. Licentiekosten betalen zonder er echt iets voor in de plaats te krijgen blijft weggegooid geld. Ook onze scholengemeenschap (ruim 4000 zielen) zou in die prijscategorie vallen. Let op de valkuil: er moet voor minstens 75% van de leerlingen betaald worden. Dat is in ons geval helemaal niet haalbaar.
Met Moodle kan het wel om iedereen een account te geven, zelfs al is het omdat ze graag alleen maar graag eens een gedichtje posten of lezen uit het poezieclubje of omdat we nu eenmaal graag van dat jaar eens een enquete afnemen. Dat  de account de rest van het jaar niet of nauwelijks gebruikt zou worden (want dat is voor sommige klassen toch nog steeds de realiteit, ook in een 100% ASO-school), daar ga je geen enkele ouder over horen zeuren.
Democratisering van het onderwijs begint met zo laag mogelijke kosten.

Maar, mijn devies over OSS is ook altijd geweest, dat je het voor de prijs niet moet doen als je kwaliteit moet inboeten.
In de geruchtenmolen (en je weet hoe betrouwbaar die is bedenking) hoor ik al eens klagen over performantieproblemen.  Als dat waar is, is daar natuurlijk weinig meer aan te doen dan te zeuren.
Een ander daar bij aanleunend probleem vind ik de val waar je in trapt, waarvan je de gevolgen pas merkt als je er uit wil. Leg dat maar eens uit aan de leraren die een aantal weken van de vakantie gespendeerd hebben aan schitterend on line ondersteuningsmateriaal. Mij kan het nu niet schelen: als de school het geldkraantje voor de moodleserver intrekt, betaal ik heb zelf wel.

Ik betreur het, net als jij, dat Moodle zo langzaam groeit in dit exploderend wereldje van het on line leren. Ik begrijp er niets van. Zo'n schitterend product, makkelijk te bedienen en te installeren, goede didactische achtergrond, bruikbaar vanaf erg jonge leerlingen, ... In België doet de koepel van het katholieke onderwijs nog maar eens een poging om ons BB door de ... te ... . Je krijgt er nog gratis mogelijkheid bij om het systeem van een universiteit te gebruiken - nog meer warm water van een ander type. Wie geabonneerd is op de CVS-mailinglist en ziet waar door de 10-tallen Moodleontwikkelaars dagelijks aan werken, voor welke details aandacht is, vraagt zich af hoe er iemand nog eens van scratch wil beginnen...

Over kritische Moodle freaks: waar behoeft aan is bij Moodle, zijn meldingen in de bugtracker, met bugs (liefst met fixes), vragen naar nieuwe mogelijkheden, suggesties voor het verbeteren van de interface enz... om de roadmap van Moodle te bepalen en Moodle nog gebruiksvriendelijker te maken.
In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by Peter-Anne Wissema -
Absoluut mee eens, het lijkt wel of er gesponsored wordt.
Zelf heb ik Teletop per einde van het schooljaar afgeketst en kreeg vervolgens binnen een paar zinnen voordeelaanbiedingen en allerlei overbruggingen aangeboden (nog allen veel prijziger dan moodle). Mijn collega's heb ik kunnen overtuigen voor moodle door het gemak waarmee het werkt.
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten; een redelijk tot goede portfoliomodule,
de mogelijkheid om activiteiten aan specifieke groepen toe te wijzen.
Toch ben ik trots op Moodle en draag dat uit naar mijn leerlingen en collega's.
Ik hoor ook steeds meer van andere scholen dat ze bezig willen gaan of gaan met Moodle (na een demo-bijeenkomst).
Helaas merk je bij Nederlandse schooldirecties nog vaak een geloof in een oud spreekwoord: goedkoop is duurkoop.. Financiën worden echter een steeds groter probleem voor scholen. Ik hoop dat ze in de komende tijd wat meer durven. Mijn directie was na 5 minuten uitproberen enthousiast.
In reply to koen roggemans

Re: Moodle en Smartschool

by Christian Bokhove -

"Ik betreur het, net als jij, dat Moodle zo langzaam groeit in dit exploderend wereldje van het on line leren. Ik begrijp er niets van. Zo'n schitterend product, makkelijk te bedienen en te installeren, goede didactische achtergrond, bruikbaar vanaf erg jonge leerlingen, "

Helaas spelen politieke factoren danig mee bij de keuze van een ELO. Het fotomoment bijvoorbeeld waarbij een contract ondertekend wordt, of scholing die worden gegeven door extern instituut. Hierbij speelt niet zelden het obligate rijtje van zogenaamde voordelen van bedrijfsoplossingen een rol: flexibel, goede documentatie, enz.. Daar mag best voor betaald worden!bedenking

Misschien is het tijd voor een moodle stichting met lidmaatschap waaruit bijvoorbeeld een programmeur kan worden betaald. Die streeft naar servers waar moodle kan worden gehost, maar zónder licentiekosten...

In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Jean-Pierre Pawlak -
Tienduizend euro per jaar is natuurlijk niet niks, Ger.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik neem aan dat het beheren van zo'n 4000-leerlingen-Moodle-site toch een behoorlijk aantal manuren vraagt (en dan zwijg ik nog over de benodigde servers). Hoe ziet het kostenplaatje eruit als je die meetelt?

In reply to Jean-Pierre Pawlak

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

Dan bespaar ik op personele inzet qua beheer: door de eenvoud van Moodle (en de koppeling aan de LDAP van school) doe ik dat op mijn eentje op een achternamiddag en ben ik samen met mijn collega's in te zetten voor onderwijs/conceptontwikkeling en onderwijs-supporttaken. Martin was webbeheerder van WebCt en heeft steeds de reductie van dat nodeloze admin werk als uitgangspunt genomen: Bij Moodle delegeer je admin taken "omlaag" naar het niveau waar men dat beste aankan: de docent EN de leerling (bv het slimme sleutel-mechanisme)

(Ik benadruk ook altijd dat de enige kosten die je uitspaart de jaarlijkse licentiekosten. De andere kosten hou ik voor het gemak gelijk, al suggereer ik dat ik ook nog op admin kosten bespaar: Door het ontwerp van moodle is hosten bij een provider ook een te overwegen keus, omdat beheer opo afstand zo slim in elkaar zit.)

In reply to Pieterjan Heyse

Re: Moodle en Smartschool

by Bernard B -

Hi
Ik ken smartschool niet, wel een aantal andere commerciele pakketten zoals bijvoorbeeld its learning. Heb nu voor een paar maanden een moodleserver op mijn eigen PC draaien en ik ben wild enthousiast. Tegelijkertijd werk ik al een paar jaar met TeleTOP. Als je toch geld wilt gaan betalen neus dan eens rond in TeleTOP. Een uiterst betrouwbare ELO met een verbluffend eenvoudige bediening waar een goed luisterend team achter staat. Als je een ELO in een school wilt gaan implementeren dan is een enorm belangrijke eigenschap eenvoud en overzicht. TeleTOP wordt op dit moment helemaal om het voortgezet onderwijs gegoten. Zie http://www.teletopvo.nl of http://www.teletop.nl

Groet

Bernard Vos

In reply to Bernard B

Re: Moodle en Smartschool

by Theo Jaspers -
Hallo,
Ik heb vandaag een demo Moodle gegeven in mijn school in Brussel aan 15 collega's ICT-co van de scholengemeenschap. Er is ook een demo van Smartschool gegeven. Wat me direct opviel was de totaal andere structuur. Bij Moodle staat het klaslokaal centraal terwijl smartschool me de indruk geeft vooral de schoolorganisatie te dienen(relatie leraar-school) . Dit is dan ook de reden waarom directies hiervoor vallen, terwijl het net andersom moet zijn, de leerling en het leren moeten in de schijnwerper staan...(relatie leraar-leerling)
Moodle werkt ook sneller dan Smartschool, deze laatste heeft een wat forsere interface. Een leerling die inlogt in Moodle ziet in één oogopslag wat de komende activiteiten zijn, welk werk hij moet maken en hij zal Moodle ook direct terug afsluiten als er niets te doen valt. Bij Smartschool is dit niet direct duidelijk...de leerling moet al wat gaan aanklikken voor hij iets ziet.
Er zit wel een mooie mailclient in Smartschool, iets wat ik mis in Moodle, bij ons op school werken we met Usermin. Iemand een idee hieromtrent ?
Je kan voor het geld van de serverversie van Smartschool zelf een heel zware server kopen, die jaren meegaat, en je hebt steeds de nieuwste opensource ELO, mailserver, CMS enz !!!

Sportieve groeten,
Theo Jaspers
In reply to Theo Jaspers

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

In Moodle kun je via plugin's diverse email opties toevoegen:

  • interne email via een emailmodule, waar je elkaar gele memo's kunt toesturen, inclusief met postbakje in en postbakje uit: ideaal voor scholen die hun leerlingen (nog) niet aan email willen blootstellen.
  • Diverse blokken zijn ontwikkeld voor echte emailsupport. (Je moet wel even zoeken in de forums van Moodle) 
In reply to Bernard B

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

Beste Bernard B / Bernard Vos,

Bedankt voor je compliment ten aanzien van TeLeTOP: ik was met Betty Collis de eerste projectleider van januari 1997 tot april 2000 en alle faculteiten van de Universiteit Twente maken er nog steeds gebruik van!

Inderdaad, simpeler dan TeLeTOP kunnen we het niet maken, maar leuker wel: Ik ben nog steeds trots op TeLeTOP, maar ben wel zelf drie jaar geleden overgestapt op Moodle, omdat:

  1. Moodle veel meer mooie werkvomen in huis heeft (nu al meer dan 30 modules, een groeiend aantal blokken en veel slimme extra functionaliteit zoals nu weer de afspraken-kalender, de Algebra- en TEX-filters, de Flash module, de HotPot envelop, de SCORM envelop, de QTI export optie, de Wintoets import, De WORD-macro om off-line snel alle typen toetsvragen te kunnen maken en uploaden, (EN Gustav werkt in een gesubsidieerd project aan een volwaardige integratie met een echte QTI engine, de WEBwork-engine... En als je het nieuwe blok layout aan mensen laat zien waarmee je een cursus indeling met de muis op eenvoudige wijze kunt reorganiseren, moet men even zijn stoel vasthouden..
  2. Omdat wij als scholengroep onze eigen weg kiezen in de onderwijsvernieuwing, stellen we ook onze eigen wensen aan een ELO. Ik heb rechtstreeks toegang tot de broncode van Moodle en kan dus elke aanpassing laten verrichten en ben niet afhankelijk van de grootste gemene deler van  40 scholen, waar een bedrijf wel rekening mee heeft te houden. Zo hebben wij bijcoorbeeld Moodle zo aangepast, dat het allen de cursussen van het lopende kwartaal laat zien en de leerling toch bij oudere cursussen kan. ( Een locatie kan ook hun trimestersysteem binnen dit concept blijven gebruiken..)
  3. Ik kan terugvallen op de kennis en knowhow van een grote community: vanmiddag nog zond ik een bericht naar de community over het niet werken van het algebra filter op onze nieuwe server: per kerende post kreeg ik het juiste antwoord smile
  4. Bij een schoolgrootte van 4000 leerlingen besparen we JAARLIJKS ca 10.000 euro aan licentiekosten waarvoor we een bedrijf inhuren om onze wijzigingen aan te brengen.
  5. We overwegen deze aanpassingen binnenkort vrij te geven binnen de Moodle community zoals: taakafvinksysteem op de voorpagina, individuele voortgangsgrafiek, docenten overzicht van voortgangsgrafieken van de leerlingen in hun leertuin, PDF-afdruk van maatwerk-planning, ja zelfs een elegante ingebouwde ePortfolio...
  6. Schooldirecties die ook met onderwijsvernieuwing bezig (willen) zijn, hebben we uitgenodigd om op 30 maart naar onze invulling van nieuw onderwijs te komen kijken en te onderzoeken of we vanaf nu samen de onderwijsvernieuwing ter hand kunnen nemen, en ook drie grote uitgevers tonen grote interesse. (http://www.hetstedelijk.nl/30maart.html)

 

In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -

Sorry, de link naar de pagina op onze website werkt niet meer. Dat is het nadeel als je een goed onderhoudbare website hebt door het gebruik van de Open Source Software (OSS) TYPO3: voor je het weet is zo'n pagina weer verlopen en automatisch van de website gehaald. smile

Daarom maar zo:

Ca. 40 schooldirecties hebben de open dag bezocht en enthousiast de enquete ingevuld die we in Moodle hadden aangemaakt met de questionnairre. De meeste reageren ook positief op onze oproep om gewoon als zelfstandige scholen meer samen te werken: Geld bij elkaar leggen voor gezamenlijke leermateriaalontwikkeling en personeel in werkgroepen bijeen brengen om ervaringen uit te wisselen. *)

Ook scholen met andere ELO's kunnen meedoen, al zullen we ze af en toe wel tonen hoe ver je kunt komen met een onderwijsvariant als ons StudiewijzerPLUS idee, als je dat door een krachtige omgeving als Moodle laat ondersteunen: door de stormachtige uitbreiding van de plugin-modules en plugin-blokken, doen we nu bijna alles in Moodle: onderwijs, werkgroepen, congressen, enquetes, samenwerkingsprojecten....

Alleen de echte onderwijsadministratie en het formele deel van het Leerlingvolgsysteem hebben we ondergebracht in een commercieel product, Magister.

Een onderdeel van Magister spreekt me ontzettend aan: de admin kan daar op eenvoudige wijze nieuwe webformulieren ontwerpen. Dat wil ik graag ook in Moodle hebben voor het opzetten van een RUBRICS en comepetetie-catalogus... 


*) Op dit moment onderzoeken de directies hoe ze intensiever samen verder kunnen: 28 juni is de oprichtingsvergadering van het samenwerkingsverband gepland.

In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Randy Vermaas -

Beste Ger,

In je topic heb je het over zelf ontwikkelde aanpassingen, zoals een taak-afvinksysteem en een portfolio, wat binnenkort vrijgegeven zou worden. Ik ben, voor onze school, zeer geinteresseerd in deze aanpassingen. Wanneer wordt het vrijgegeven? Een van jullie aanpassingen gaan wij al gebruiken; namelijk de choice- met limiet. Volgend schooljaar starten wij met moodle als elo.

Randy Vermaas

In reply to Randy Vermaas

Re: Moodle en Smartschool

by Ger Tielemans -
taakafvinksysteem en grafiekje komen binnenkort vrij, portfolio willen we eerst nog zelf proefdraien en verbeteren,die is nu erg kaal.
In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Peter-Anne Wissema -
Dat vind ik heel goed nieuws. Een vraagje over de portfolio-module: is dit dezelfde die ik bij een school in Finland heb gezien? Als dat zo is, dan stel ik mijn school van harte beschikbaar als dubbeltestschool.  Wat ik daarvan gezien heb, was ik eigenlijk al redelijk van onder de indruk. Ik heb alleen nog niet uitgeprobeerd of die ook werkt in versie 1.5. Dat is de versie waar we nu mee werken. Daarnaast heb ik nog een testsite draaien met versie 1.6 development.

In reply to Peter-Anne Wissema

Re: Moodle en Smartschool

by Randy Vermaas -
Ik ben ook zeer geinteresseerd om met mijn leerlingen als testschool voor de portfoliomodule te dienen!
In reply to Ger Tielemans

Portfolio en taak afvinken

by Welmoed Lockefeer -
Dit zou fantastisch zijn, net wat ik mis! Wanneer is hij voldoende getest en komt het de functie voor portfolio met taakafvinklijstje vrij?
In reply to Ger Tielemans

Re: Moodle en Smartschool

by Randy Vermaas -

Beste Ger,

Zijn het taakafvinksysteem en grafiekje al beschikbaar?