webpagina insturen via moodle opdracht

webpagina insturen via moodle opdracht

door Ellen Hopman -
Aantal antwoorden: 5

Leerlingen maken website rond thema gezondheid. Webpagina's kunnen alleen gezipt worden ingestuurd (moodle accepteert helaas maar 1 bestand). Beoordelen van websites kost (te)veel tijd: mappen maken, zip downloaden, unzippen, beoordelen, terug naar moodle voor commentaar (we deden het met floppen, dit is al een verbetering, maar toch....)
Heb gezien dat sommige het doen door leerlingen docenten te maken en dan kunnen ze bronnen als webpagina's (=hun gemaakte werk) aanleveren. Vraag, is er nog een andereoplossing?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ellen Hopman

Re: webpagina insturen via moodle opdracht

door Ger Tielemans -

In plaats van leerlingen externe websites te laten maken, kun je ze ook websites laten maken in de Wiki module, wat een aantal voordelen heeft:

1. tijdens de bouw kun je als docent de bouwplaats bezoeken en feedback geven op de pagina's zelf.

2. Je kunt afgrenzen welke leerling aan welk e website mag werken. (individueel, groep, alle cursisten.)

3. Als jij zelf ook schrijfrechten hebt op de pagina kun je het "inline" door jou op de pagina ingetypte commentaar, later in de nabespreking altijd - ook als ze het weer gewist hebben - terughalen uit de historie van die pagina en meenemen in de evaluatie: "wat hebben jullie met het commentaar gedaan?".

Nadeel: je moet je eerst behoorlijk inwerken in het concept en de mecahnismen van Wiki: maak er eerst eens een paar voor jezelf voor je met leerlingen eraan begint?

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ellen Hopman

Re: webpagina insturen via moodle opdracht

door Jelle Boomstra -
>"is er nog een andereoplossing"

Ja natuurlijk, legio mogelijkheden. Zet een Linuxdoosje in je interne netwerk en laat je leerlingen hier de websites op bouwen. Dan wordt het gewoon een probleem van zorgen dat je de toegangsmogelijkheden bied die zij of de gebruikte tools verwachten.

Ik zou er zeer goed over nadenken voordat je externe toegang gaat aanbieden daarvoor. In dat geval is een Wiki inderdaad een goed alternatief, behalve dat je maar beperkte pagina's met een wiki kan maken. Maar dat is misschien wel goed ook omdat je dan meer op de inhoud focust en niet op de vormgeving.

Maar goed: als je alleen een hamer hebt zie je elk probleem als spijker, ik ben een techneut dus zie elk probleem als technisch ;)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jelle Boomstra

Re: webpagina insturen via moodle opdracht

door Ger Tielemans -

Drie opmerkingen:

  1. Dat van die hamer kun je ook anders uitleggen: als je met de simpele hamer "Moodle" je onderwijs kunt faciliteren zou je wel gek zijn om extra servers met extra support- en backup-eisen en afwijkende handleidingen (docent: "zucht, weer een handleiding") in de lucht te houden. (tenzij... zie opmerking 3 glimlach
  2. Besef hoe slim Moodle in elkaar zit en organiseer je Moodle vanuit dat perspectief. Mijn advies: zet sleutels op al je cursussen tenzij een cursus echt publiek bedoeld is..
    (Als bij ons een docent geen sleutel op zijn cursus zet, echoët een scriptje in the header dat die Cursus publiek toegankelijk is, scheelt je een hoop uitleg!)

    Als iemand inlogrechten heeft op jouw Moodle kan hij de gangen van jouw school-Moodle betreden, maar nog steeds geen Moodle-cursus binnengaan als hij niet de sleutel heeft of docent gemaakt is voor die cursus. Maak je studenten docent, dan zijn ze dat alleen in die ene cursus. De enige onveiligheid op dat moment is het risico dat op dat moment categorieën van quizzvragen open staan ("gepubliceerd") voor copieren naar andere cursussen: omdat dit meer hinder oplevert dan hulp biedt overwegen wij zelfs die knop weg te halen en alleen copieren van quizzvragen via backups toe te staan.
  3. Behalve de ingebouwde wiki maken wij soms gebruik van een externe wiki met groepswachtwoord en pagina-hangsloten: Swiki. Het is in Smalltalk geschreven - maar daar hoef je niets van te weten (zie verderop) ...en ik heb zelf daar op de plaatsen van de Engelse hulpteksten Nederlands gepropt. (Sommige Engelse woorden zoek ik nog steeds glimlach.
    Het heeft twee voordelen ten opzichte van eWiki:
    1. nog eenvoudiger in gebruik
    2. extra mogelijkheden als het afsluiten van pagina's met hangsloten maar dan wel commentaar van bezoekers in tekstboxen toestaan en het (onafhankelijk van elkaar) kunnen aanpassen van de layout van de pagina in invul- en presentatie-mode
    3. nadeel: geen database maar een xml-structuur (voordeel?) / wordt niet meegnomen bij backup / geen wachtwoordbescherming / geen pagina-locking als een ander erop werkt.
       
      http://minnow.cc.gatech.edu/swiki
      Het is van alle Wiki's de eenvoudigste om te installeren: kies je platform, bijvoorbeeld windows, download en unzip de file in een eigen dir, start the exe, open je webbrowser en stel je adminrechten in, klaar.
      (Bij demo's op conferenties doen ze wedstrijdjes wie het eerst op zijn laptop een werkende Swiki in de lucht heeft. Het record is ver onder de drie minuten?)
      Je kan ook proefdraaien op: http://www.swiki.net/
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jelle Boomstra

Re: webpagina insturen via moodle opdracht

door Ellen Hopman -
Beste Jelle en Ger, ik ben gewoon een docent, een gebruiker die ict-functioneel probeert in te zetten en  en wij hebben nauwelijks ondersteuning van de systeembeheerder voor onderwijsontwikkelingen (te weinig tijd), laat staan voor jouw 'linuxdoosje'. Wij doen alles met de 'standaard' zaken, leerlingen maken hun webpagina's met Composer. Werkt prima. Mij ontbreekt de kennis om meer met Moodle te doen, dan er standaard in wordt aangeboden. Maar voorlopig werkt het prima zo en zijn de leerlingen enthousiast.
De Wiki en Swiki zal ik zeker in de voorjaarsvakakantie gaan proberen, tot dan zippen we gewoon. Dank voor de adviezen, ik zal ze zeker ter harte nemen.
Ellen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ellen Hopman

Re: webpagina insturen via moodle opdracht

door trudy k -

ellen,

wat leuk, ik ben gewoon systeembeheerder (bij pnc, jou niet onbekend) en ben uit enthousiasme en interesse enige maanden geleden begonnen met moodle te verkennen (in eerste instantie op mijn eigen server thuis in mijn eigen tijd). Op school is het omarmd, er staat een omgeving, en de eerste leerlingen gaan binnenkort aan de slag. nu nog de tijd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -