Drupal bliver tilsyneladende folkebibliotekernes værktøj

Re: Drupal bliver tilsyneladende folkebibliotekernes værktøj

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 0

Hej Kalle,

Det er jo næsten som at læse en nekrolog det her, og det er meget bedrøveligt. Som passioneret Moodle bruger tænker jeg selv at det er et tilbageskridt, hvis man ikke spiller ind i et stort fælles e-læringssystem som Moodle, men nu hele tiden skal bruge tid på at genopfinde ting som er langt længere fremme.

Moodle blomstrer jo videre ude i verden så jeg tænker lidt på hvad der går galt i Danmark. Jeg overvejer om vi har et husmandsgen: small is beuatifu, lad os lave det hele selv, for det er da sjovere at genopfinde den dybe tallerken - det giver jo resultater. 

Nu værdsætter jeg meget din politik og team-spirit, og ved godt at sådan et tog er kørt, men lad os prøve at tænke i et andet system: jeg kender en topaktør i det danske sundhedsvæsen, som bruger det mest af morgentimen på at logge ind i 6 forskellige IT systemer. Vi ved at patientjournalerne bare ikke virker - det er katastrofalt oldnordisk. Men sådan nogen systemer går så igang med en DOS løsning - opbygge alt fra bunden. Og det vil jo så bare betyde at den dag man når til at få selv-bygget den e-læring som professionelle brugerdrevne åbne eskpertsystemer kan, er de professionelle rykket kilometer længere frem, og for ingen penge. 

Dør Moodle for en tid i DK? Måske, tænker jeg? Selv om jeg har et firma der kan levere en husmandsløsning for en tudse om året med opdatering, server, service og det hele, så er der ikke kunder. Ganz einfach. Og jeg tænker selv, at det vel går sådan lige nu i vort lille land, at enten hygger man sig på Facebook, eller også er der et offentligt væsen som slipper af sted med at bruge mange penge på genopfinde tallerkerne. 

Jeg har selv forsøgt at blive lykkelig med et Joomla system, og har næsten opgivet alt det bøvl. Jeg kan jo godt at se at de mange rare bibliotekssystemt nok skal kunne bruges til få nogen gode basale systemer op, og så kan man dybest set godt leve uden de store nye gratis first mover udviklingspotentialer i sådan noget som Moodle systemet. Det er bare godt at jeg ikke selv skal betale prisen for det, og hvis jeg ville nok selv være kørt sur i sådan noget.

Nå, men jeg kan jo være ligeglad med bibliotekernes fremtid, så længe jeg bare kan downloade min litteratur via fjernlån, fordet andet spørgsmål  er om der bliver et Moodle miljø i Danmark, når vi mister helte som Kalle, og der stort ingen interaktion er imellem danske Moodle brugere. 

Måske betyder det at det at Moodles potentialet bare går uden om Danmark, og at det er slut. Det tror jeg dog ikke, for når eksempelvis CBS og Aalborg Universitet har systemerne og udvikler inden for disse platforme kommer der også med tiden for mange tusinde kandidater ud, som er for godt vant og vil rynke ad næsen på de gamles hjemmestrikkede løsninger og ikke vil finde sig i lokal stenalderkultur. Så hvis man tror på at ekspertise, økonomisk rentabilitet og value for money vil vinde på den lange bane, MÅ der blive en fremtid for Moodle eller måske endnu bedre open source systemer, for e-læring kan næppe bremses?

Eller, er det bare helt forkert? Har vi et gen til hjemmestrik? Og er det fordi vi bare er for lille et land, som i grunden ikke har et behov for e-læring, men faktisk trives bedre med at gå til foredrag og få sig en lille en bagefter?

Vel, Kalle, vi sloges for Modole i 2007, og fandt så ud af, at centraladministration som sædvanlig bare ville opfinde sig selv igen. Du har godt nok gjort det godt, og jeg håber da at se dig igen i Moodle verdenen. Men ellers vil jeg bare ønske dig og dine en rigtig god tid med den administration der venter. Alt godt!