Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door Xavier Debeerst -
Aantal antwoorden: 7

Hallo,

Het moest er van komen.  De upgrade gedaan van 1.9 naar 2.0 via Fantastico en de site is vastgelopen.

Ik weet dat Fantastisco niet de meest fantastische werkwijze is maar het was altijd superhandig...  Zeker als je geen programmeur bent.

Nu zijn er pak foutmeldingen waar ik geen raad mee weet.
Surf naar www.leerplatform.com en je zal zien wat ik bedoel.

Is er iemand die het leerplatform weer in orde kan brengen?

Hartelijk dank voor jullie hulp en mijn beste wensen voor een leerzaam 2011,

Xavier

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Xavier Debeerst

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door Pieter van der Hijden -

Hallo Xavier,

Allereerst nog mijn beste wensen voor 2011!

Uit de foutmeldingen leid ik af dat een aantal voorbereidingen voor de overgang naar Moodle 2.0 overgeslagen zijn. Ik raad je daarom aan om:

  1. De installatie af te breken om erger leed te vookomen. Verander eventueel de naam van index.php in iets anders, bijv. xindex.php zodat dit script niet meer automatisch gedraaid wordt als iemand je site oproept.
  2. De oude situatie te herstellen door de Moodle-directory met de oude versie weer actief te maken of door terug te gaan op je system backup van afgelopen nacht.
  3. Als ad 2 niet lukt, dan de laatste backups van je Moodle-cursussen veilig stellen.
  4. Uiteindelijk ervoor te zorgen dat je een correct werkende Moodle 1.9.10 hebt met al je Moodle-cursussen aan boord. *)
  5. Vervolgens de migratie uit te besteden aan een ervaren Moodlesysteembeheerder; beter nog de migratie en verdere hosting uit te besteden aan een Moodle hosting provider. Dat is tehenwoordig even duur als een provider bij wie je alles zelf dient te installeren.

*) Bij de systeemconversie worden je bestaande cursussen dan automatisch mee-geconverteerd. AFAIK kun je op dit moment nog niet een Moodle 1.9 cursus achteraf importeren.

Succes,

met vriendelijke groet,
Pieter van der Hijden

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door Xavier Debeerst -

Bedankt, Pieter, voor de tips.

Ondertussen heb ik de index vervangen door een algemene boodschap.

Mijn hosting gevraagd om de vorige backup terug te zetten.  Gelukkig heb ik backups van de belangrijkste cursussen.

Je tip om extern te hosten is interessant.
Ben er niet zo warm voor.  Heb niet de beste ervaringen met externe hostings.
Eigen hosting biedt meer flexibiliteit maar heeft ook zijn nadelen.
Verkies mijn eigen hosting met daarnaast een technische ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

Xavier

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Xavier Debeerst

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Misschien wat laat voor jou, maar nuttig voor alle anderen hier op dit forum: de upgrade van 1.9.x naar 20 is niet niets: het is voor mijn ervaring zowat de zwaarste en meest complexe sinds 1.5 naar 1.6 (lees de release notes maar eens wat er allemaal wijzigt).

Voor mij betekent dit: een (softwarematig) identieke testmachine opzetten, moodledata en databank overzetten en test, test, test. Niet alleen of die upgrade loopt en zegt dat alles ok is, maar ook nagaan of er geen fouten gebeuren die niet gerapporteerd worden.

Voorlopig werkt de upgrade voor mijn Moodle-site niet door een bug in het upgradescript voor de wiki's (MDL-25501). Wiki's, gemaakt met een versie ouder dan versie 1.8 en die relatief kleine binaire bestanden bevatten (afbeeldingen bijvoorbeeld), doen de upgrade crashen of lopen gewoon door, met dataverlies in de wiki's tot gevolg.

Ik kan iedereen die de mogelijkheid heeft aanraden de upgrade-oefening te doen: hoe vlugger er getest wordt, hoe vlugger iedereen veilig kan upgraden. Upgrade-fouten worden alleen gevonden door er naar op zoek te gaan in heel veel verschillende systemen, zoals je kunt begrijpen uit de bug waarop ik gestoten ben.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door Xavier Debeerst -

Dag koen,

Het is een heldere analyse maar niet echt bemoedigend.

Heb een nieuwe versie van 2.0 geïnstalleerd.  Deze werkt nog niet.
Ik merk ook dat er zeer grote sprong is tussen de twee versies.

Op mijn server heb ik roll back laten doen en de 1.9-versie werkt weer.  Gelukkig maar want ik heb de site broodnodig.

Ben nog altijd op zoek naar iemand met de nodige ervaring om de upgrade te doen maar tot nog toe geen reacties.

Ondertussen probeer ik de 2.0 deftig aan de praat te krijgen.

Groeten,

Xavier

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door H Hak -

Ik ben het helmaal met Koen eens.
Daarnaast is er inhoudelijk ook nog wel wat op te merken.
Ik heb een paar weken geleden moodle 2.0 weer eens bekeken bemerkte dat er ingrijpende wijzigingen plaatsgevonden hadden zoals o.a. de sitefiles. Ik raad iedereen aan om eerst via een testomgeving e.e.a. uit te testen alvorens een upgrade te verrichten op de eigen moodleomgeving.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Problemen bij upgrade naar 2.0. Kan er iemand helpen?

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

De site files worden indien mogelijk verplaatst vanuit de structuur met cursusnummers snaar een 00 01 ... ZZ structuur, krijgen als naam een SH1-hash en de hele linkenstrucuur, eigenschappen, eigenaar, toegangsrechten e.d. worden gelinkt in de databank.

Tijdens de upgrade worden die gegevens voor elk bestand uitgevlooid en wordt het bestand verplaatst, databankgegevens aangemaakt. Enkel de bestanden waarvoor dat niet mogelijk is, blijven staan in de originele cursusnummerstructuur. Dat zijn dan meestal ongelinkte bestanden die daar geüpload zijn. Het zal in de nieuwe Moodle trouwens niet meer mogelijk zijn om zomaar ongebruikte bestanden in een cursus te dumpen, dus voor nieuwe cursussen wordt die cursusnummerstructuur niet meer gemaakt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -