Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Trille Hassager Petersen -
Antal besvarelser: 5

Hej alle og godt nytår.

Har netop installeret (eller prøvet) moodle 2.0.1+ men kan ikke bygge Moodledata'ene op ( - altså Datamappen). I tidligere versioner af Moodle har dette ikke været et problem, men her driller det, også selvom jeg skriver samme sti, som i tidligere versioner. Jeg får at vide, at det overordnede bibliotek er skrivebestykket (har prøvet at ændre tilladelserne - men dette virker heller ikke). Hmm... tankefuld

Har nogle oplevet samme problem? Og hvis ja, kan I anbefale en løsning?

Tak på forhånd

Kh

Trille

I svar til Trille Hassager Petersen

Re: Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators

Hej Trille og godt nyt år.

Hvilken version var din tidligere Moodle, som du nu opgraderer?

Mvh

Jens

I svar til Jens Gammelgaard

Ang: Re: Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Trille Hassager Petersen -

Hej Jens,

Jeg startede med at opgradere fra en 1.9.10+ version, men da det ikke lykkedes, slettede jeg sitet (og min database) (det er mest et øvesite), og installerede en helt ny version. Men heller ikke her lykkes det at få oprettet den rigtige sti til moodledata. Jeg har læst mig frem til, at moddledata skal lægges uden for selve Moodleinstallationen, men sådan Moodle kan få adgang til dem. Jeg har prøvet at oprette en helt ny folder forskellige steder, men den vil ikke acceptere stien, selvom jeg har prøvet at skrive et hav af mulige stier. Jeg får følgende forskellige fejlmeldinger: 'Dataroot ikke sikret' - eller 'Det overordnede bibliotek (/home/www) er skrivebeskyttet. Databiblioteket (/home/www/moodledata) kan ikke oprettes af installationsprogrammet', og tja, så kan jeg ikke få lov at gå videre.

Problemet ser altså ud til at være, at installationsprogrammet ikke kan oprettet Moodledataene, da stien ikke eksisterer og jeg ved ikke hvilken sti, jeg skal pege på.

Mange hilsner

Trille

I svar til Trille Hassager Petersen

Re: Ang: Re: Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators

Hej Trille,

Det er svært at løse uden at have dine login-data (og dem skal vi ikke se i dette forum smiler )- men det kunne se ud til, at dit web-hotel har ændret på tilladelserne siden du opgraderede sidst. Prøv lige at vende det med din support-M/K på dit webhotel.

Mvh

Jens

I svar til Jens Gammelgaard

Ang: Re: Ang: Re: Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Trille Hassager Petersen -

Hej Jens,

Tak for dine svar. Faktisk er det lykkedes mig at få moodle 2.0 op og køre på mit site - det krævede en nyinstallation af moodle 1.9.10 + en efterfølgende upgrade til 2.0.1, men nu kører det, så herligt smiler.

I svar til Trille Hassager Petersen

Ang: Re: Ang: Re: Moodle 2.0 installationsproblemer - Moodledata

ved Bente Olsen -
Billede af Translators

Hej Trille

Som jeg forstår det er Moodle 2.0 ændret i forhold til 1.9 sådan at sikkerhedskravene er skærpet samtidig med indførelse af den nye filhåndtering. Nu kræver Moodle at filerne placeres udenfor webroden, men der har du ikke tilladelse til at gemme noget hos Gigahost. Det er derfor man skal omkring ver. 1.9 for at installere 2.0 hos Gigahost. Moodle har af hensyn til bagudkompabiliteten ikke kunnet lukke komplet af for den mulighed. Hvordan opfører din installation sig når du vil uploade nye filer?

Bente