Forums voor groepen

Forums voor groepen

by Peter Rennspies -
Number of replies: 6

Ik heb binnen een vak groepen aangemaakt en een forum ingesteld voor gebruik door gescheiden groepen. Dat werkt prima. Groepsleden zien alleen elkaars bijdragen. So far so good. Ik merk alleen dat leerlingen die (nog) niet zijn ingedeeld bij een groep, maar wel lid van het vak, ook in het forum kunnen komen en zelfs alle berichten van alle leerlingen kunnen zien. Heb ik dat goed gezien? Zo ja, kan ik dat veranderen?

Ik gebruik het forum namelijk om leerlingen die in groepen aan een praktische opdracht werken een mogelijkheid te geven informatie en bestanden met elkaar uit te wisselen. Iemand die niet bij de groep hoort moet dus ook niets kunnen zien.

Of weet iemand hiervoor inmiddels oplossing (heb ik al eens gevraagd, maar je weet maar nooit of er nog nieuwe ideeën zijn).

Groeten,

Peter Rennspies

Average of ratings: -
In reply to Peter Rennspies

Re: Forums voor groepen

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
ik heb het ook gemerkt. straffer nog: als die leerlingen iets posten, komt dat in alle forums terecht. niet meer aan gedacht om dat eens in de bugtracker te zetten, want ik vind die werkwijze toch ook maar bedenkelijk.
In reply to Peter Rennspies

Re: Forums voor groepen

by Ger Tielemans -
workaround: maak een groep met de naam "nog niet ingedeeld"en stop zedaar zolang in? (Blijft een bug, tenzij je het juist een mooie docentenfunctie vindt wat Koen meldt.. Dus Koen:liever zolaten maar met uitleg in de Help!!)  
In reply to Ger Tielemans

Re: Forums voor groepen

by koen roggemans -
Picture of Heel behulpzame Moodlers Picture of Hoofdontwikkelaars Picture of Moodle HQ Picture of Vertalers
Prima, ik zie alleen niet goed waar dat bij kan.
Ik doe het trouwens ook op die manier. Alleen soms moeilijk als een leerling in het vak komt en onmiddellijk begint te posten.
In reply to Ger Tielemans

Re: Forums voor groepen

by Peter Rennspies -

Deze workaround had ik ook al bedacht. Je moet leerlingen die zich aanmelden wel zo snel mogelijk indelen.

Ik blijf het een bug vinden. Ik ben vrij nieuw in Moodle-land dus vraag ik mij af hoe je bugs kunt melden. kan iemand mij dat vertellen?

In reply to Peter Rennspies

Re: Forums voor groepen

by Guido van der Waals -

Hallo Peter,

Ik zie dat jij voor praktische opdrachten gebruik maakt van een forum.

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een praktische opdracht voor 5VWO. Mijn opzet is nu gemaakt  met behulp van een Wiki. Daarbij heb je volgens mij de mogelijkheid om per groep een online werkomgeving te creëren.Naast een wiki wil ik gebruik maken van een forum, een logboek, een peer-evaluatie en een enquete. Deze opdracht moet eind februari 2005 gaan werken. Dus nu heb ik nog de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen.

Daarom hoor ik graag hoe jouw opzet er precies uitziet.

groeten guido